ناصرالدین شاه به منطقه دوشان‌تپه علاقه وافری داشت و در ماه‌های گرم سال همراه با شکارچیان به این منطقه خوش آب‌وهوا می‌رفت. آهو، گوزن و خرگوش وحشی در این پهنه به وفور پیدا می‌شدند و شکار آن‌ها «سلطان صاحبقران» را سرخوش می‌کرد. علاقه شاه به این منطقه به اندازه‌ای بود که از نقاشان می‌خواست از طبیعت این ییلاق نقاشی کنند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مهم‌ترین اثر تاریخی روستای افجه، قصر ناصری است؛ قصری که گفته می‌شود توسط اعتمادالدوله، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در شمال روستای افجه ساخته شد. تاریخدانان می‌گویند که ناصرالدین شاه هر سال برای مراسم خاصی در روز مشخصی راهی این قصر در روستای افجه می‌شده است. البته امروز چیز زیادی از این بنای دوره قاجار به جا نمانده و آنچه از آن با عنوان قصر ناصری روستای افجه نام می‌بریم، درواقع پی قصر، دیواری به ارتفاع ۵متر و طول یک متر و انبوهی از آجر‌های قرمزرنگ است.
محلۀ منیریۀ تهران هنوز هم به نام این همسر ناصرالدین‌شاه شناخته می‌شود. سرورالسلطنه و شمس‌الدوله نیز از دیگر زنانی بودند که شاه در اولین سال‌های سلطنتش با آن‌ها ازدواج کرده بود.
ناصرالدین شاه زود درمی‌یابد و نگران می‌شود که اگر این خبر به گوش میزبانان فرنگی برسد چه بسا در نوع رفتار با او تأثیر داشته باشد. پس برآن می‌شود کاری کند تا روایت مطابق میل او به پاریس منعکس شود.
متن کتیبه های روایت کننده قتل ناصرالدین شاه برای اولین بار منتشر شد. این کتیبه ها در اختیار موزه آستان حرم شاه عبدالعظیم است که اکنون در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است.
رئیس ایکوم ایران گفت: اگر قرار است سنگ قبر ناصرالدین شاه سر جای اصلی خود نباشد بهتر است در کاخ گلستان بماند.
بزرگترین خدمت به ایران در عرصه بین‌المللی، بازگرداندن جایگاه واقعی ایران و برقراری رابطه متوازن با تمام کشور‌ها و اجتناب از فرو افتادن در دام کشور‌های معدود، چون چین و روسیه و باز کردن دست‌وپای روابط از قید کشور‌های عقب‌افتاده، منزوی و ضعیف جهان و درنهایت حرکت به‌سوی اعتلای ایران، متناسب با جایگاه واقعی آن است که طبعاً در داخل در پرتو حمایت مردمی و در خارج در سایه یک سیاست مثبت و متوازن با جامعه جهانی و کشور‌های مقتدر منطقه و جهان امکان‌پذیر خواهد بود.
ماجرای قتل ناصرالدین شاه در قالب نمایشگاهی از کتیبه های روایتگر قتل، دفترچه خاطرات، قرآن های اهدایی، صندلی و دستمال خونی به جا مانده؛ روایت شد.
کتیبه‌های نوشته شده درباره قتل ناصرالدین شاه در عمارت چادرخانه کاخ گلستان به نمایش درآمدند.
«و. دی دونِی»، «آرتور جیمز»، «سرجیو لویتسکی»، «هربرت رز» و «والری» معروف‌ترین عکاسان انگلیسی بودند که شاه در جریان سفر به اروپا به آتلیه آن‌ها رفته و عکس گرفته است.
دروازه نو در دوره محمدشاه قاجار تأسیس شد و به‌همین دلیل دروازه محمدیه هم نام گرفت. این دروازه از دروازه‌های اصلی شهر نبود، چون داخل حصار تهران قرار داشت.
اسنادی نویافته نشان می‌دهد ناصر‌الدین شاه قاجار در آستانۀ سفر دوم خود به فرنگ نگران تأثیر منفی اعدام 10 نفر بر افکار عمومی در اروپا بوده است. این 10 نفر به اتهام سنگ‌اندازی به کالسکه شاه و در پی اعتراض به تأخیر در پرداخت به سربازان دستگیر و مجازات شده بودند.
اسنادی نویافته نشان می‌دهد ناصرالدین شاه قاجار در آستانۀ سفر دوم خود به فرنگ نگران تأثیر منفی اعدام ۱۰ نفر بر افکار عمومی در اروپا بوده است. این ۱۰ نفر به اتهام سنگ‌اندازی به کالسکه شاه و در پی اعتراض به تأخیر در پرداخت به سربازان دستگیر و مجازات شده بودند.
از چهره‌های مهم و شناخته شده دوره قاجار ملک جهان خانم است چرا که به دستور و دسیسه ایشان نیز میرزا تقی خان امیرکبیر از چشم ناصرالدین شاه افتاد و با برکناری از مقام صدرات اعظم در نهایت در حمام کاشان کشته و جان شریف امیرکبیر گرفته شد.
عکسی از کامران میرزا و مظفرالدین میرزا پسران ناصرالدین شاه را مشاهده می‌کنید؛ اولی حاکم تهران شد و دومی شاه! کامران میرزا با به چوب بستن بازرگانان، باعث آغاز مشروطه شد را منتشر کرد.
تصویری تاریخی و کمتر دیده شده از ناصرالدین شاه و جمع زنان اندرونی را مشاهده می‌کنید.
«تاج‌السلطنه» یکی از دختران ناصرالدین قاجار است که به سبک پدر، خاطره هم نوشته برای آیندگان. یکی از این خاطرات به برق‌بازی اختصاص دارد که تاج‌السلطنه خودش اول تا آخر آن را شرح داده است.
ناصرالدین شاه ارسال مورس از تلگراف‌خانه‌های شهر‌های دارای دستگاه مورس را یک ماه رایگان کرد تا با مفت شدن هزینه ارسال پیام، در مردم انگیزه رفتن به تلگراف‌خانه زیاد شود.
مسگرآباد تا همین چند سال پیش عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های تهران را یدک می‌کشید. سال ۱۳۹۳ شهرداری وقت تصمیم می‌گیرد اینجا را به محدوده شهری وارد کند. بعد از چند سال کش و قوس مسگرآباد می‌شود بیست و یکمین محله منطقه ۱۵ با خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌هایی با بافت روستایی تمام‌عیار.
از تحقیقات محلی و کتب تاریخی چنین برمی‌آید که قسمت‌هایی از بنا از زمان احداث اولیه باقی مانده و قسمت‌هایی نظیر شبستان جدید از الحاقات سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ هجری شمسی است.
گفته می‌شود که نخستین کارخانه جوراب‌بافی در ایران نیز در سال ۱۳۳۳ توسط فردی به نام خلیل رحیمی افتتاح شد؛ سال ۱۳۴۵ نیز ماشین‌های جوراب‌بافی ایتالیایی و چینی وارد ایران شدند؛ سپس در سال ۱۳۵۰ از آن‌ها کپی‌برداری و واردات ماشین آلات جوراب بافی قطع شد. از سال ۱۳۷۰ هم ماشین‌های کامپیوتری به بازار ایران وارد شدند که همه نوع جورابی توسط این دستگاه‌ها شامل زنانه، مردانه و بچگانه تولید می‌شود.
ماه‌های گرم سال که فرا می‌رسید، علاقه ناصرالدین‌شاه به شکار هم گل می‌کرد. برخی می‌گویند هر وقت شاه قاجار خلقش تنگ می‌شد، باید او را به شکار می‌بردند تا شاید چادرزنی در روستای خوش آب و هوای دوشان تپه و شکار آهو، گوزن و خرگوش وحشی دلش را شاد کند. نقل است که ناصرالدین‌شاه به همین دلیل به روستای دوشان تپه علاقه بسیار داشت؛ آنقدر که شکار در تپه‌های این روستا و دعوت و پذیرایی از مهمان‌های خارجی در این منطقه او را بسیار سرخوش می‌کرد. نام دوشان‌تپه هم نشان از وفور خرگوش در محدوده این روستا دارد.
در این عکس تاریخی تصویری از کارمندان و پزشکان خلوت ناصرالدین شاه را مشاهده می‌کنید.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: کوشک ناصری شهرستانک سال گذشته در قالب قراردادی ۲۰ ساله به بخش خصوصی واگذار شده است.
برای نخستین بار یافت‌آباد همزمان با به حکومت رسیدن آقا محمدخان قاجار و پایتخت شدن تهران مورد توجه قرار گرفت و پس از فتح شیراز به دست او، خانواده سلطنتی‌زند، شامل زندیه، زهره‌وند و کلهر از شیراز به یافت‌آباد کنونی در تهران منتقل شدند تا تحت مراقبت قرار گیرند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ