بررسی آخرین رتبه‌بندی نمایه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در کنار رشد در شاخص‌های علمی متعدد توانسته در جایگاه شانزدهم دنیا تثبیت شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در ۱۰ سال گذشته در تولید علم از رتبه ۲۶ به رتبه ۱۵ جهان رسیده است، گفت: در زمینه پژوهش‌های فناوری هم از رتبه ۱۲۰ جهان به رتبه ۵۳ صعود کرده ایم.
در نشست مشترک معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با معاون پژوهشی وزارت علوم، پیشنهاد تشکیل قرارگاه مشترک تولید علم و فناوری میان دو وزارتخانه مطرح شد.
مقایسه میزان تولید علم و شیب رشد این تولیدات در کشور نشان از آن دارد که اگرچه میزان تولیدات و جایگاه علمی نسبت به گذشته تغییر زیادی نداشته اما شیب رشد علمی در بزنگاه مهمی قرار دارد.
مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه رتبه ایران در تولید علم مناسب است، گفت: ایران در حوزه کسب و کار در رتبه آخر دنیا یعنی در جایگاه ۱۳۱ از ۱۳۲ کشور قرار داریم.
جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید علم در هوش مصنوعی در رتبه ۱۵ و در استفاده از هوش مصنوعی در زندگی رتبه ۷۷ را دارد به نظر می رسد این رتبه ها در مقایسه با قبل چندان تغییری نکرده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: افزایش و ارتقای فعالیت اعضای هیات علمی، جهت توسعه تولید علم در برنامه های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار دارد.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: برنامه هفتم توسعه بدون کار، تلاش و تولید مبتنی بر علم، تعریف راهبردهای دقیق و اجرای درست آن توسط مجموعه حاکمیت و دولت قطعاً محقق نخواهد شد.
جامعه نیاز به قدرت‌های متکثر دارد. این قدرت‌ها فقط در دولت و حکومت خلاصه نمی‌شود. خبرنگاران یک رکن قدرت عمومی‌اند. فعالان سیاسی، اصحاب علم و اندیشه و دانشگاه و حوزه نیز به همچنان. اینان باید بتوانند «قدرت اجتماعی» تولید کنند و شما با نشست و برخاست دائمی با این‌ها با تعامل و اثربخشی و اثرپذیری از آنان در «تولید قدرت اجتماعی» آنان سهیم می‌شوید. تولیدِ قدرتِ سازمان‌دهی‌شده اجتماعی از سوی اینان برای همه ما و شما مفید است و جامعه را زنده و پویا نگه می‌دارد.
وقتی از نظام قیمت گذاری در علم اقتصاد صحبت به میان می آید به طور کلی دو دیدگاه اقتصادی کاملا متمایز در ذهن متبادر می شود؛ اقتصاد اثباتی و اقتصاد دستوری که تقریباً در مقابل هم قرار دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مقاله شروع یک مسیر است در زنجیره تولید علم مقاله نیز یک حلقه واسط است و باید دانش تولید شده ادامه پیدا کند و به محصول، خدمت یا دستورالعمل منجر شود.
ارائه تسهیلات پژوهشی، افزایش سهم تحقیقات و فناوری از بودجه‌های دولتی، اختصاص دستیار پژوهشی و در نظر گرفتن واحدهای پژوهشی برای اعضای هیات علمی جهت رفع موانع تولید علم شناسایی شدند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصمیم شورای رقابت و وزارت صمت در حمایت از تولید را بر تعادل قیمت خودرو در بازار خودرو تاثیرگذار دانست.
یک کارشناس در حوزه روش های نوین تولید و تجارت گفت: نانو یکی از سودآورترین و جدیدترین علومی است که به وجود آمده و در کشور ما هم از علوم پرطرفدار است.
یک کارشناس حوزه اقتصاد گفت: در تولید علم و نوآوری که از سوی پژوهشگران ایرانی انجام شده ایران در رتبه بندی فناوری در اغلب زمینه های اقتصادی در زمره ۱۰ کشور برتر جهان قرار گرفته است.
دکتر علیرضا پارساپور دبیر اسبق ستاد اخلاق پزشکی وزارت بهداشت ایران می‌گوید اصلا بعید نیست که امکان تولد کودک در رحم مصنوعی عملیاتی شود، اما چالش بزرگ این نوآوری در علم، چالش‌های بزرگ برای بنیان خانواده و زیر پا گذاشته شدن اخلاق پزشکی است.
بر اساس آخرین آمار ستاد سلول ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم سلول بنیادی قرار دارد و در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت گفت: اولویت های راهبردی در حوزه تحقیقات سلامت موجب می شود که نقش مراکز تحقیقاتی در پیشبرد روند تولید علم انکار ناپذیر باشد.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اعلام کرد سهم مقالات حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی از تولید علم در ایران ۶.۲ درصد است.
معاون پژوهش وزیر علوم در بخش دیگر سخنرانی خود به اهمیت رؤیت پذیری در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: رؤیت پذیری این است که کاری کنیم در جامعه ما یک سری افراد، مراکز و مقاله‌ها شناخته شوند و دیده شوند. مردم چقدر دانشمندان و پژوهشگران ما را می‌شناسند؟ در خارج از کشور چقدر ما را می‌شناسند؟ اینها همه در حوزه رویت‌پذیری است.
بررسی نمایه های بین المللی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در سایه سیاستگذاری های علمی توانسته جایگاه شایسته تولید علم را کسب کند و در این مسیر در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: این جامعه است که از آموزش و پرورش به صورت ناخواسته انتظار دارد که فقط دانش آموزش را طوری تربیت کند که بتواند به مدرسه تیزهوشان برود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: این جامعه است که از آموزش و پرورش به صورت ناخواسته انتظار دارد که فقط دانش آموزش را طوری تربیت کند که بتواند به مدرسه تیزهوشان برود.
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی از تهیه و تولید اطلس نیازها و ظرفیت‌های فناوری کشور خبر داد و گفت:کارگزاران انتقال فناوری می توانند در تهیه اطلس کمک کنند.
نقش هوافضا در ارتقای اقتدار و امنیت ملی و پیشرانی علم و فناوری در دیگر زمینه ها بر کسی پوشیده نیست، در این میان جمهوری اسلامی ایران در رتبه اول منطقه خاورمیانه در تولید علم هوافضا قرار دارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ