به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با سفیر روسیه در ریاض، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
خبرنگار شبکه المنار تصاویری از فضای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران محل برگزاری نشست خبری حسین امیرعبداللهیان با همتای عربستانی خود منتشر کرده است. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ظهر امروز شنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در نخستین برنامه سفرش به تهران پس از مراسم استقبال رسمی در محوطه وزارت امور خارجه با رئیس دستگاه سیاست خارجی رایزنی می‌کند. حضور در نشست خبری مشترک از دیگر برنامه‌های سفر بن فرحان به تهران است. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان که از دی ۱۳۹۴ قطع شده بود پس از هفت سال با توافق مقامات دو کشور در چین؛ از سر گرفته شد.
سعیدی تصریح کرد: در دولت قبل که همه چیز را به کدخدا گره زده بود شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم، اما در این دولت هم تورم کالا‌های اساسی سفره مردم را کوچک کرده و روزی از همین تریبون مرغ ۲۵ هزار تومانی را نشان ناتوانی مدیران دولت وقت می‌دانستیم حالا چگونه در برابر مرغ ۱۰۰ هزار تومانی سکوت کردیم؟ یک سوم سرانه مصرف گوشت سفید در کشور کاهش یافته و مسئولان دولتی از شگفت زدگی مقامات خارجی از سرعت قطار اقتصاد دم می‌زنند، اما کاش از مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند و روستا‌ها سوال می‌کردند.
یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد که مقامات رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی درباره پروازهای مستقیم از تل‌آویو به مکه در جریان موسم حج به توافق رسیده‌اند.
در بخشی از این گزارش آمده است: هیات‌های آمریکایی که در هفته‌های اخیر به عربستان سفر کرده‌اند اظهارات روشن و صریح از مقامات سعودی شنیدند مبنی بر اینکه هرگز از برقراری روابط جدید و بلندپروازانه خود با هر قدرت اقتصادی یا سیاسی در جهان که تأمین کننده منافع ما و منافع کل منطقه است، منصرف نخواهیم شد.
ولی عهد عربستان و مشاور امنیت ملی آمریکا در یک نشست مشترک در خصوص تحولات منطقه به ویژه یمن رایزنی کردند.
عصر امروز یکشنبه سفارت روسیه در ریاض بیانیه ای درباره ناپدید شدن یک قایق روسی در سواحل عربستان صادر کرد و در آن تایید کرد که مسکو به طور مداوم با مقامات سعودی در تماس است.
مذاکرات هیئت سعودی و یمنی با میانجی‌گری عمان در صنعا آغاز شده، مذاکراتی که هدف از آن برقراری آتش‌بس و رفع محاصره یمن است.
دریابان شمخانی که پس از سفر اخیر او به پکن، توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین اعلام شد، چند روز پیش به امارات سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و رایزنی کرد.
به گفته ی مقامات سعودی، ایرانی و امریکایی، ایران پذیرفته است که تشویق و حمایت از حملات حوثی ها به عربستان را متوقف کند.
مقامات سعودی گفته‌اند که نمی‌توانند روابط عادی با اسرائیل ایجاد کنند؛ گامی که شامل تعاملات رسمی دیپلماتیک و احتمالا توافق‌نامه‌های تجاری و سفر نیز می‌شود. آن‌ها می‌گویند تنها در شرایطی این روابط عادی می‌شود که از قبل کشور فلسطین ایجاد شده باشد.
در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است که بن فرحان و پرانک تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه از جمله تقویت صلح و امنیت جهانی را بررسی کردند.
منابع خبری اعلام کردند که مقامات نظامی ارشد عربستان سعودی با فرماندهان ارشد ارتش آمریکا دیدارهایی داشتند.
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از سفر یک هیئت بلندپایه از مقامات این کشور به قطر و عربستان سعودی برای بحث و بررسی موضوعات مهم امنیتی خبر داد.
یکی از مقامات فعال در یک پروژه گردشگری دریای سرخ، از مجوزهای جدید مقامات عربستان سعودی برای جذب گردشگران خارجی خبر داد.
«ناصر القرنی» فرزند عوض القرنی که اخیرا به عنوان مخالف رژیم آل سعود کشور را ترک کرده و در لندن اقامت گزیده، اسنادی را در اختیار این روزنامه قرار داده است که نشان می‌دهد مقامات سعودی پدرش را به اعدام محکوم کرده‌اند.
وزیر مشاور امور خارجه در عربستان سعودی با سفیر فرانسه در دمشق، درباره آخرین تحولات سوریه رایزنی کرد.
دیدار دو تیم فوتبال عراق و عربستان در بیست‌و‌پنجمین دوره مسابقات جام کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس با نتیجه ۲-۰ به نفع عراق به پایان رسید. در ابتدای این دیدار گزارشگر معروف اماراتی در مدح عراق و عراقی‌ها جملات جالبی را بیان کرد. شهر بصره عراق این روز‌ها میزبان مسابقات جام کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس است. انتخاب نام جعلی "خلیج عربی" برای این مسابقات با واکنش مقامات مسئول ایران روبه‌رو شده است. مسابقات جام کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس هر چهار سال یک بار با حضور تیم‌های عراق، عمان، عربستان سعودی، یمن، بحرین، کویت، قطر و امارات برگزار می‌شود.
یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع پارلمانی از برگزاری قریب الوقوع نشستی سه جانبه با حضور مقامات آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در ارتباط با موضوع تحولات لبنان خبر داد.
یک رسانه آمریکایی از توقف روند انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان سعودی، از سوی مقامات مصری خبر داد.
به نظر می رسد سفر اخیر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی و استقبال گرم مقامات عرب از وی تنها در حد دیدارهای روتین باقی نمانده و پیام هایی را برای واشنگتن مخابره کرده است.
مقامات سعودی از بازداشت ۶۰ نفر در این کشور خبر دادند و به دلایل بازداشت این افراد هم اشاره کردند.
مقامات عربستان سعودی تصمیم دارند نماینده سابق حماس در ریاض و از رهبران این جنبش فلسطینی را که از سال ۲۰۱۹ در بازداشت قرار دارد، آزاد کنند.
پادشاه بحرین در دیدار با همتای سعودی خود درباره همکاری مشترک و هماهنگی در خصوص مسائل و تحولات کنونی در راستای تقویت منافع متقابل گفتگو کرد.
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: مقامات سعودی یک زن فعال حقوق بشر را به اتهام تضعیف امنیت و تحریک به ناآرامی عمومی به ۳۴ سال حبس محکوم شده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ