امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان تبادل پیام با طرف آمریکایی جریان دارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
درباره افزایش حضور نظامیان آمریکایی در تنگه هرمز، می‌توان حدس زد این اقدام با ۲ هدف مهار ایران و تهدید ایران در مورد زندانیان دو تابعیتی، انجام شده است. اگر در انتخابات بعدی ایالات متحده مجددا جو بایدن ابقا شود، می‌توان حدس زد ریسک پذیری دولت وی بالاتر باشد، چرا که وقتی هراس از انتخابات بعدی وجود نداشته باشد، رئیس جمهور‌ها جسورتر عمل می‌کنند. دولت بایدن یک دولت کاملا سازمان یافته است. درواقع بر خلاف دولت ترامپ که نقش خانواده و نزدیکانش بیشتر از دستگاه حکومتی، وزارت خارجه، CIA ارتش و نهاد‌های امنیتی بود، دولت بایدن بر اساس رفتار کارشناسی شده پیش می‌رود. بایدن از همان ابتدا اعلام کرده بود به دنبال یک توافق کارشناسی شده است و بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای رسیدن به توافق جامع می‌داند.
روزنامه نیویورک‌تایمز پنج‌شنبه‌شب با انتشار یک خبر طلایی همه را شوکه کرد؛ خبر مربوط به توافق ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان بود و آزادسازی ۶میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی. این خبر تاکید می‌کرد که بر اساس این توافق ۵زندانی آمریکایی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. این خبر تقریبا در زمانی منتشر شد که امیدها نسبت به تفاهم تهران و واشنگتن بسیار کمرنگ شده بود و برخی در تهران و پایتخت‌های غربی بر این مساله تاکید می‌کردند که شکایت حقوقی ایران از کره‌جنوبی، زندانی شدن ۲آمریکایی دیگر دریک ماه اخیر و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه، همه نشانه‌هایی از به بن‌بست خوردن مذاکرات است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که تهران و واشنگتن درباره آزادی زندانیان آمریکایی در مقابل آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی های نفتی مسدود شده ایران به توافق رسیده اند.
دیپلمات ارشد ایران در ادامه گفت: ما به موضوع تبادل زندانیان نگاه انسانی داریم و هیچ پیش‌شرطی در این زمینه نداریم. به طرف‌های واسط نیز اعلام آمادگی کردیم که در چارچوب مورد توافق، تبادل زندانیان را انجام می‌دهیم.
وزیر خارجه امریکا درباره برجام گفت: هم اکنون مذاکرات احیای برجام و هسته‌ای وجود ندارد / قطعا هرتوافقی با ایران باید اهداف امنیتی ما را حفظ کند و منافع ما را برآورده سازد.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر شایعات درباره توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه و گمراه کننده خواند و گفت که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد و با متحدان و شرکای خود کاملا هماهنگ است.
نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به گزارش‌های رسانه‌ای درباره توافق ایران و آمریکا واکنش نشان داده و نسبت به چنین توافقی ابراز نگرانی کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که شایعات اخیر درباره توافق موقت با ایران اشتباه و گمراه کننده بوده و موضوع بازداشت شدگان آمریکایی در ایران، برای واشنگتن در اولویت قرار دارد.
بلینکن تصریح کرد: "آمریکا همچنان بر این باور است که دیپلماسی، به همراه فشار اقتصادی، بازدارندگی و همکاری قوی دفاعی، بهترین راه برای مهار این اقدامات خطرناک (ایران)است. ما از تلاش های عربستان سعودی برای تنش زدایی و ثبات در روابط (با ایران) حمایت می کنیم."
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره توافق انجام شده میان ایران و اندونزی در زمینه تجاری و امضای اسناد متعدد در این زمینه، بر سیاست مداخله‌جویانه واشنگتن درباره روابط دوجانبه کشور‌ها و تهدید آن با تحریم‌ها صحه گذاشت.
پاتل در پاسخ به این که آیا اخیرا حرکتی در راستای توافق بر سر تبادل زندانیان با ایران انجام شده است یا نه، بیان کرد: متاسفانه هیچ مطلب جدیدی برای گفتن در این باره ندارم. ما به پافشاری مستقیم جهت آزادسازی شهروندانمان در ایران ادامه می‌دهیم. این موضوعی است که به طور مستقیم درباره آن ارتباط برقرار می‌کنیم و مستقیما آن را مطرح می‌کنیم و امیدواریم که به زودی از آن‌ها استقبال کنیم.
امیرعبداللهیان در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ما در خصوص تبادل زندانی با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آن‌ها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی یک صورت جلسه بین آن نماینده و طرف ایرانی امضا شد.
لیف درباره اهمیت این توافق گفت: ما فکر می‌کنیم این اتفاق خیلی خوب و بزرگی است. اگر ایران به تعهداتش عمل کند، یک گشایش مهم خواهد بود.
منابع خبری از تحرکات جدید آمریکا در قبال یمن پس از توافق میان ایران و عربستان خبر دادند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به وقت محلی از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واکنش به توافق میان تهران - ریاض، پای اسرائیل را وسط کشید و گفت: هر چی روابط بین اسرائیل و همسایگان عربی بهتر باشد، برای همه بهتر است. منبع: خبرآنلاین
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به اظهارات امروز امیرعبداللهیان درباره دستیابی به توافق با آمریکا بر سر موضوع تبادل زندانیان و توافق برای آزادسازی سه زندانی آمریکایی در ایران را رد کرد.
مقام های آمریکایی که اخیرا به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند، به دنبال دستیابی به توافق جامع و مشروط با نتانیاهو بودند که بر اساس آن، واشنگتن با تل آویو علیه ایران همدست می شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: در کل در مورد مذاکرات برجام دو مسئله باقی مانده بود؛ در مورد مابقی با اروپایی ها و آمریکایی توافق شده است.
ند پرایس با تکرار ادعای واشنگتن درباره عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، در پاسخ به سوال خبرنگاری، عضویت ایران در این کمیسیون را تحقیر آمیز خواند و مدعی شد نباید در این کمیسیون حضور داشته باشد. وی ادعا کرد که برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر در برخی کمیسیون‌های سازمان ملل حضور دارند.
یک منبع صهیونیستی مدعی شده است که تل آویو هیچ توافق هسته‌ای با ایران را قبل از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر آمریکا محتمل نمی بیند.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگویی تلفنی در ارتباط با توافق هسته ای با ایران، رایزنی کردند.
دیوید بارنیا این اظهارات را روز پنج‌شنبه گذشته در جلسه‌ای با حضور یائیر لاپید و سایر مقامات صهیونیستی در شرایطی گفته بود که نگرانی‌ها در تل‌آویو نسبت به حصول توافق احیای برجام افزایش یافته است.
بلومبرگ امروز جمعه در گزارشی عنوان کرد که هیئت‌های آمریکایی و ایران حاضر در وین، درباره موضوع پرداخت غرامت خروج از توافق هسته‌ای به توافق رسیده اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ