وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی خبر از دستیابی ایران و ایالات متحده به یک توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به هرگونه توافقی در زمینه هسته ای با ایران نزدیک نیستیم و موضوع تبادل زندانیان از سایر مسائل کاملا جدا است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی با اشاره به توافق اخیر ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان بین دو کشور و آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران تضمین‌های لازم را برای اجرای مفاد تفاهم ایجاد شده، توسط آمریکایی‌ها دریافت کرده است و این روند در چارچوب خودش پیش می‌رود.
درباره افزایش حضور نظامیان آمریکایی در تنگه هرمز، می‌توان حدس زد این اقدام با ۲ هدف مهار ایران و تهدید ایران در مورد زندانیان دو تابعیتی، انجام شده است. اگر در انتخابات بعدی ایالات متحده مجددا جو بایدن ابقا شود، می‌توان حدس زد ریسک پذیری دولت وی بالاتر باشد، چرا که وقتی هراس از انتخابات بعدی وجود نداشته باشد، رئیس جمهور‌ها جسورتر عمل می‌کنند. دولت بایدن یک دولت کاملا سازمان یافته است. درواقع بر خلاف دولت ترامپ که نقش خانواده و نزدیکانش بیشتر از دستگاه حکومتی، وزارت خارجه، CIA ارتش و نهاد‌های امنیتی بود، دولت بایدن بر اساس رفتار کارشناسی شده پیش می‌رود. بایدن از همان ابتدا اعلام کرده بود به دنبال یک توافق کارشناسی شده است و بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای رسیدن به توافق جامع می‌داند.
سناتورهای جمهوریخواه توافق تبادل زندانیان دولت بایدن با ایران را به "مماشات" و دادن "باج" به حکومت تهران تشبیه کرده و از اینکه ایران از پول های آزاد شده چه نوع استفاده ای خواهد کرد، ابراز نگرانی کردند.
روزنامه نیویورک‌تایمز پنج‌شنبه‌شب با انتشار یک خبر طلایی همه را شوکه کرد؛ خبر مربوط به توافق ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان بود و آزادسازی ۶میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی. این خبر تاکید می‌کرد که بر اساس این توافق ۵زندانی آمریکایی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. این خبر تقریبا در زمانی منتشر شد که امیدها نسبت به تفاهم تهران و واشنگتن بسیار کمرنگ شده بود و برخی در تهران و پایتخت‌های غربی بر این مساله تاکید می‌کردند که شکایت حقوقی ایران از کره‌جنوبی، زندانی شدن ۲آمریکایی دیگر دریک ماه اخیر و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه، همه نشانه‌هایی از به بن‌بست خوردن مذاکرات است.
یک منبع آگاه خبر داد: پس از انتقال قطعی منابع مسدود شده ایران به حسابی در قطر، زندانی‌های آمریکایی خارج می‌شوند.
۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد خبر خروج زندانیان دو تابعیتی آمریکایی را از زندان اوین تهران تایید کرد.
دو منبع مطلع ادعا کرده‌اند این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود، اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.
دیپلمات ارشد ایران در ادامه گفت: ما به موضوع تبادل زندانیان نگاه انسانی داریم و هیچ پیش‌شرطی در این زمینه نداریم. به طرف‌های واسط نیز اعلام آمادگی کردیم که در چارچوب مورد توافق، تبادل زندانیان را انجام می‌دهیم.
«سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان، در مصاحبه‌ای با المانیتور گفت که جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره کنندگان آن‌ها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می‌شود.
یک رسانه آمریکایی با استناد به اظهارات وزیر خارجه عمان، ایران و آمریکا را در آستانه توافق بر سر تبادل زندانیان دانست.
وزیر خارجه عمان تاکید کرد که روند توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، در مراحل پایانی خود قرار دارد.
اگر توافق میان ایران و ایالات متحده برای تبادل زندانیان اجرایی شود؛ سه نفر شامل سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی آزاد و براساس موارد پیشین، با پروازی عمانی ابتدا به مقصد مسقط و پس از آن به آمریکا پرواز خواهند کرد.
پاتل در پاسخ به این که آیا اخیرا حرکتی در راستای توافق بر سر تبادل زندانیان با ایران انجام شده است یا نه، بیان کرد: متاسفانه هیچ مطلب جدیدی برای گفتن در این باره ندارم. ما به پافشاری مستقیم جهت آزادسازی شهروندانمان در ایران ادامه می‌دهیم. این موضوعی است که به طور مستقیم درباره آن ارتباط برقرار می‌کنیم و مستقیما آن را مطرح می‌کنیم و امیدواریم که به زودی از آن‌ها استقبال کنیم.
امیرعبداللهیان در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ما در خصوص تبادل زندانی با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آن‌ها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی یک صورت جلسه بین آن نماینده و طرف ایرانی امضا شد.
با انتشار خبر‌هایی از میانجیگری چین بین ایران و عربستان و خبر توافق ایران و عربستان، نرخ‌ها به صورت جدی تعدیل شد و حتی پیش‌بینی می‌شود در آینده با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و حل برخی مسائل دیگر نرخ ارز با شتاب بیشتری به کانال‌های قبلی بازگردد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به وقت محلی از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه توافقی بین ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان انجام نشده، گفت که این موضع غیر حرفه‌ای غافلگیری و عصبانیت کاخ سفید از توافق پکن و نادیده انگاشته شدن آمریکا را به نمایش گذاشت.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان تبادل پیام با طرف آمریکایی جریان دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز اخبار منتشره در خصوص توافق حاصله پیرامون تبادل زندانی‌ میان کشورش با ایران را رد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به اظهارات امروز امیرعبداللهیان درباره دستیابی به توافق با آمریکا بر سر موضوع تبادل زندانیان و توافق برای آزادسازی سه زندانی آمریکایی در ایران را رد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با طرف آمریکایی توافق کردیم نسبت به تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی بر اساس مذاکراتی که انجام خواهد شد، اقدام کنیم.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا کاملا طبیعی است و امر بعیدی نیست به ویژه اینکه در طول مذاکرات ایران به صورت غیر مستقیم و با واسطه مذاکره با آمریکایی‌ها داشته و پیام‌هایی رد و بدل شده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ