دبیر ستاد حقوق بشر گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر در عرصه داخلی و خارجی مشخص است ودر حوزه بین المللی سیاست تعاملی را در پیش داریم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
«اگرچه جای امیدواری وجود دارد که این اتفاقات، نقطه عطفی باشد برای گشایش‌های بیشتر در حوزه سیاست خارجی و روابط ایران و عربستان، اما باید صبور باشیم. مدتی پیش مقام‌های عربستانی برای ایجاد روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایران ابراز تمایل کردند، اما چنین سخنانی چندان رنگ واقعیت نمی‌پذیرد، چون ایران هنوز عضو FATF نشده و تحریم‌های آمریکا و اختلالات شبکه بانکی نیز به قوت خود باقی است؛ بنابراین عربستان نمی‌تواند موانع را دور بزند و اتفاقات شگفت انگیزی در روابط دو کشور رخ دهد.»
خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار کرد: پیشرفت‌های هسته‌ای کشور وزن سیاسی و بین‌المللی ایران را در عرصه جهانی افزایش داد و ما اکنون جزو کشورهای پیشرفته در حوزه‌های هسته‌ای، نظامی، دفاعی، فناوری و صنعتی هستیم.
حمایت سازمان فضایی ایران از شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی فعال در حوزه فضایی آینده روشنی را در مورد توسعه این کسب و کارها، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان حوزه هوافضا به همراه دارد.
تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه سیاست ایران ماندگاری صلح در منطقه است، گفت: کشورهای حوزه قفقاز باید مراقب سیاست تنش‌آفرین صهیونیست ها باشند.
مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به توافق اخیر ایران و عربستان تاکید کرد: توافق بین ایران و عربستان یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه بود.
رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: هدف از این کنفرانس به سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای بر می‌گردد که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه؛ سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است.
عباس عبدی نوشت: اقتصاد ایران راه‌حل اقتصادی ندارد. علت نیز در سیطره سیاست بر همه حوزه‌های اقتصادی است که حوزه مستقلی را به نام اقتصاد به رسمیت نشناخته است. بنابراین مشکل ایران سیاسی است. مشکلات این حوزه است که به سایر امور از جمله اقتصاد نیز سرریز می‌شود.
پژوهشگر حوزه بین‌الملل گفت: سیاست خارجی هر کشور، ادامه سیاست‌های داخلی آن کشور است. یعنی اگر سیاست‌های داخلی با منطق، مدارا و دید مشارکت و همکاری عموم مردم شکل گیرد، به استحکام وحدت ملی و انسجام داخلی می‌انجامد و این اجماع ملی باعث می‌شود فشارهای خارجی بی‌تاثیر، کاسته یا متوقف شوند. از این رو معتقدم شیوه رفتار و برخورد دولت با معترضان نیازمند بازنگری است.
ببینید وضعیت در حوزه سیاست خارجی به قدری بغرنج شده و چالش‌ها برای کشور تا جایی پیش رفته است که اکنون ایران در موضوع مشخصی مانند مواجهه با بانوان و حقوق بشر با حکومت طالبان در افغانستان مقایسه می‌شود. آیا واقعا جمهوری اسلامی ایران در ردیف طالبان قرار دارد؟ خیر، به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست.
رئیس‌جمهور ونزوئلا از پیشنهاد ایجاد یک اتحاد سیاسی با حضور چین و روسیه خبر داده است. یک بلوک بین‌المللی با حضور کشور‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب که با روسیه و چین رابطه تنگاتنگ دارند و می‌تواند دلالت‌های قابل‌توجهی در حیاط خلوت آمریکا به دنبال داشته باشد. این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده که هیچ اسمی از ایران که دارای روابط سیاسی و اقتصادی قابل‌توجه با کاراکاس است، برده نشده است. کارشناسان بهره‌مندی از قدرت اقتصادی و سیاسی چین و روسیه و تمایل برای حضور در حوزه‌های نفوذ ایالات متحده در سطح جهانی را اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری این ایده از سوی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند.
غلامعلی رجایی گفت: اکنون روابط ایران با غرب نسبت به گذشته بسیار تیره‌تر است اما این شرایط دلیل نمی‌شود به فکر بازگشت به برجام نباشیم.
«باید توجه داشته باشیم که خیلی زود دیر می شود و به راحتی دیگر نمی توان راه سومی را در حوزه سیاست خارجی تعریف کرد. زیرا از یک سو شما در مقابل خود جهان غرب را قرار داده اید که با رهبری آمریکا و مدیریت اروپا و کنشگری اجرایی اسرائیل در منطقه می‌تواند یک وحدت عملیاتی را شکل دهد و ائتلاف آمریکایی-اروپایی-اسرائیلی در کنار ائتلاف عربی-عبری-غربی قرار می‌گیرد و ایران را در وضعیت سختی قرار می دهد و از سوی دیگر، در داخل منطقه نیز کنشگرانی نظیر عربستان، ترکیه و همچنین اسرائیل را دارید که در پی ایجاد یک وحدت عملیاتی جهت برخورد با ایران هستند.»
به سرانجام نرسیدن پرونده هسته‌ای، تشدید تنش‌ها با غرب بر سر مساله همکاری با روسیه و افزایش قابل توجه فشار‌های حقوق بشری علیه ایران، تهران را در وضعیت سختی در حوزه سیاست خارجی قرار داده است.
لغو عضویت ایران از این کمیسیون ایجاد یک رویه خطرناک، جانبدارانه و مبتنی بر رفتار‌های دوگانه توسط برخی از دولت‌های عضو است که نه تنها منجر به تضعیف اعتبار عالی‌ترین مرجع بین‌المللی در حوزه زنان می‌شود بلکه فضا را برای سوء استفاده سیاسی آتی برخی از دولت‌ها برای اعمال اهداف و اغراض سیاسی­شان در این نهاد فراهم می‌کند.
در پی اقدام اخیر تروئیکای اروپایی در ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای علیه ایران و فعالیت‌های اتمی این کشور و متعاقبا تصویب آن در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحلیل و تفسیر‌های مختلفی در مورد ابعاد و پیامد‌های آتی این قطعنامه برای کشورمان در برهه حساس کنونی که ایران با مساله اعتراضات داخلی نیز رو به رو است و کشور‌های غربی مواضع خود در قبال آن را تُند‌تر کرده اند مطرح می‌شود. از این رو، فرارو در گفتگو با کارشناسان حوزه سیاست خارجی، به بررسی مساله مذکور و واکاوی ابعاد مختلف آن پرداخته است.
ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی و پالایشی است؛ اخیرا نیز در حاشیه اجلاس شانگهای، ایران و ازبکستان برای بازسازی دو پالایشگاه این کشور به توافق نهایی رسیدند که نشان از اهمیت سیاست پالایشگاه داری فراسرزمینی دارد.
محمد شوری: «‌حتی در مسائل منطقه قفقاز که از موضوعات مرتبط با مساله امنیت ملی روسیه است و در حوزه خارج نزدیک سیاست خارجی روسیه تعریف می‌شود شاهد کاهش نقش‌آفرینی کرملین هستیم که علت آن نیز مشغله روسیه در حوزه اوکراین است.»
در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بزرگترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر و با حضور شخصیت های سیاسی و اقتصادی دو کشور به امضا رسید.
رئیس جمهور با اشاره به اشتراکات فراوان مردم منطقه آسیای میانه و ایران گفت: توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه بخصوص تاجیکستان جزو اولویت‌های اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.
با ارزیابی علل بی‌سیاستی‌های اخیر در حوزه بازارسازی تضمینی برای فروش نفت و خنثی‌سازی تحریم نفت، می‌توان از تکرار آن‌ها در رویکرد جدید دولت به شکل سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی جلوگیری کرد و به آرزوی دیرینه خود برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت دست یافت.
چین به عنوان قدرت اقتصادی، روسیه به عنوان قدرت نظامی و ایران-کره‌شمالی به عنوان قدرت‌های منطقه‌ای بدل به نقطه تمرکز آمریکا در حوزه سیاست خارجی شدند.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یکی از مشکلات دولت قبل عدم هماهنگی در تصمیم‌سازی‌های کلان بود. به طور مثال در حوزه برجام نتوانستند به توافق کلی برسند و در نهایت نمی‌دانستند باید چه کاری انجام دهند تا برجام به سامان برسد که منافع ملی ایران را تامین کند و به همین علت دولت قبل گفت چون بین قوا اختلاف نظر وجود داشت به جمع بندی‌نرسیدند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ