دبیر ستاد حقوق بشر، عفو متهمین را ابتکاری بی سابقه دانست و گفت: این اقدام انسانی و اسلامی، گامی بلند در حوزه حقوق بشر و نشانه مردمی بودن و رأفت نظام است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
زنجان- رئیس‌کل دادگستری زنجان با اشاره به عفو ۷۰۰ نفر از متهمان اغتشاشات سال گذشته در این استان گفت: ۵۸ درصد پرونده ها در زنجان منجر به صلح و سازش شده است.
اثر مخرب و خطرناکی که به جریان انداختن مجدد پرونده متهمان عفو شده در پی دارد آنقدر می‌تواند زیاد باشد که می‌شود آرزو کرد‌ای کاش آن عفو صادر نمی‌شد و در پی آن، این پرونده‌ها دوباره اینچنین به جریان نمی‌افتادند. در واقع صادر نشدن آن عفو اثر منفی کمتری برای اعتماد عمومی داشت تا صدور دستور عفو بزرگ و نقض آن در برخی مراجع قضایی. جدای از آثار منفی اجتماعی و سیاسی این اتفاق، از نظر حقوقی نیز به جریان انداختن مجدد پرونده متهمان عفو شده دارای اشکالات اساسی است و انطباقی با موازین حقوقی و قوانین ندارد.
اژه‌ای درخصوص جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر، گفت: گزارشی که تا الان دادند، تعداد کسانی که مشمول عفو شدند، اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات، اعم از آن‌هایی که حکمشان تقلیل پیدا کرده و تخفیف گرفتند از مرز هشتاد هزار نفر گذشته است؛ یعنی تا الان بیش از هشتاد هزار مشمول این عفو واقعاً به نظر بنده پرخیر و برکت رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی این است که با آن قسمتی که رضایت شاکی را می‌گیرند تا نود هزار نفر هم شامل عفو بشوند؛ حتی ممکن است به بالاتر از نود هزار هم برسد.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره عفو به متهمان و محکومان از سوی رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری با این تصمیم معظم له اعلام کردند تمام مردم ایران اسلامی فرزندان این کشور هستند و این تصمیم تمام معادلات دشمن و نقشه دشمنان برای  اسلام هراسی را نابود کرد.
اقدام رهبر انقلاب و قوه قضاییه، گام مهمی برای آرامش بخشیدن به جامعه و فضای سیاسی کشور بود؛ لذا سوال این است که آیا صدور بیانیه‌های شعاری و غیر عملی می‌تواند پاسخ مناسبی به این حرکت باشد یا خیر؟! این بیانیه‌ها چه تاثیری بر اقدامات مهم بعدی خواهد گذاشت؟
اقدام رهبر انقلاب و قوه قضاییه گام مهمی برای آرامش بخشیدن به جامعه و فضای سیاسی کشور بود لذا سوال این است که آیا صدور بیانیه های شعاری و غیر عملی آیا می تواند پاسخ مناسبی به این حرکت باشد یا خیر؟این بیانیه ها چه تاثیری بر اقدامات مهم بعدی خواهد گذاشت؟
اقدام رهبر انقلاب و قوه قضاییه گام مهمی برای آرامش بخشیدن به جامعه و فضای سیاسی کشور بود لذا انتظار است بعد از این حکم همه جناح های سیاسی و چهره های مشهور سیاسی و همه مسئولان سابق و فعلی به گونه ای اظهار نظر و عمل نمایند که اقدام آنها در راستای همین هدف مهم باشد و صدور بیانیه های شعاری و بدون مبنا و تنش زا هیچ تاثیر مثبت و گام موثری در این زمینه نخواهد بود.
پس از ابلاغ مراتب این عفو، جلسه ای در ۱۸ بهمن برگزار و طی آن به روسای کل دادگستری استان‌ها، این وظیفه محول شد که با استفاده از ظرفیت قضات با تجربه، در حوزه های اجرای احکام و روسای زندان ها و تشکیل کارگروه تخصصی در سریع ترین بازه زمانی با استفاده از اوقات خارج از وقت اداری و همچنین روزهای تعطیل، کار تطبیق مصادیق با معیارها را با دقت شروع و نتایج کار را تا پایان وقت اداری هر روز پیگیری روزانه و نتایج نهایی را ظرف ۱۵ روز به معاونت قضایی قوه قضاییه اعلام شود.
بعد از ابلاغ مراتب این عفو، جلسه ای در ۱۸ بهمن برگزار شد و طی آن به روسای کل دادگستری استان‌ها این وظیفه محول شد که با استفاده از ظرفیت قضات با تجربه، در حوزه های اجرای احکام و روسای زندان ها و تشکیل کار گروه تخصصی در سریع ترین بازه زمانی با استفاده از اوقات خارج از وقت اداری و همچنین روزهای تعطیل کار تطبیق مصادیق با معیارها را با دقت شروع و نتایج کار را تا پایان وقت اداری هر روز پیگیری روزانه و نتایج نهایی را ظرف ۱۵ روز به معاونت قضایی قوه قضاییه اعلام شود.
در پی عفو و تخفیف مجازات تعداد کثیری از متهمان و محکومان حوادث اخیر توسط رهبر معظم انقلاب، کلیات عفو عمومی دانشگاهیان با دستور وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها ابلاغ شد.
یک تحلیلگر سیاسی گفت: عفو و بخشودگی کسانی که در اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر دستخوش هیجانات شده و اقداماتی مرتکب شده بودند، آغازی بر گفتگوی ملی است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا ۲۲ بهمن یا اواخر بهمن ماه سال جاری متهمان و محکومان حوادث اخیر که شرایط عفو گسترده مقام معظم رهبری را داشته باشند، از زندان آزاد خواهند شد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب برای عفو گسترده محکومان و متهمان ناآرامی‌های اخیر نشان دهنده رأفت، اقتدار و صلابت نظام مقدس اسلامی است.
رئیس جمهور با تقدیر از نگاه کریمانه رهبر معظم انقلاب در صدور فرمان عفو تعداد زیادی از متهمان اغتشاشات اخیر، گفت: عفو حکیمانه رهبر انقلاب از موضع اقتدار و پدرانه است.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عفو عمومی محکومان توسط رهبر معظم انقلاب گفت: آزادی محکومان و متهمان حوادث اخیر فرصتی را به‌دست می‌آورد که می‌تواند آتش زیر خاکستری هم اگر باقی‌مانده را به‌نوعی خاموش کند.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عفو جمع قابل توجهی از متهمان حوادث اخیر، جلوه دیگری ای رویکرد پدرانه رهبر انقلاب بود.
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: عفو مجازات برخی از محکومان و متهمان باعث شد که توطئه دو قطبی سازی کشور توسط دشمنان خارجی و دلدادگان داخلی آنها نقش بر آب شود.
تمام دغدغه مجموعه نظام این است که ممکن است این پیشینه در آتیه و زندگی شان موثر باشد و تحت عنوان پیشینه محکومیت کیفری یا پیشینه محکومیت موثر کیفری تلقی شود و آن ها را از روند زندگی عادی باز بدارد و مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کند که با این عفو، این پرونده ها مختومه و موجب زوال مجازات و محکومیت کیفری‌شان خواهد شد.
مدیرکل روابط عمومی قوه قضائیه درباره اعلام عفو گسترده زندانیان از سوی رهبر معظم انقلاب همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: فعلا تعداد کسانی که مشمول عفو معیاری قرار می‌گیرند به صورت دقیق مشخص نیست
نماینده ادوار مجلس درباره موافقت رهبری با عفو محکومان و متهمان حوادث اخیر، اظهار کرد: این اقدام مثبت و هوشمندانه بوده و فرصت خوبی است تا بسیاری از کدورت‌ها که پیش آمده است، از بین برود. عفو رهبری فرصت خوبی برای آشتی ملی است.
معاون قضائی قوه قضائیه بیان کرد: بخش اول عفوِ امسال، معطوف به متهمان و محکومان حوادث اخیر بوده است که از تاریخ ۲۵/‏۰۶/‏۱۴۰۱‬ تا زمان ابلاغ این عفو در جریان حوادث اخیر دستگیر، بازداشت و یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند این افراد با داشتن شرایط ذیل پرونده آنان در هر مرحله‌ای که باشد اعم از اینکه حکم صادر شده و یا در جریان باشد با این عفو پرونده آنان مختومه می‌شود.
رهبر انقلاب به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با پیشنهاد رییس قوه قضاییه با عفو گسترده برخی از محکومان ناآرامی‌های اخیر و دیگر محکومان موافقت کردند.
رئیس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان نشان دهنده رأفت نظام جمهوری اسلامی ایران است.
در اعلام شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر آمده است: عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ