اصفهان- امام جمعه خوراسگان اصفهان گفت: با توجه به بارش‌ها و نزولات آسمانی و افزایش حجم آب در زاینده‌رود، لازم است تا حقآبه کشاورزان برای کشت محصولات از رودخانه زاینده رود در نظر گرفته شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده مردم زابل در مجلس گفت: حقابه هیرمند هنوز تأمین نشده است و انتظار می‌رود رئیس جمهور و وزرای مربوطه هر چه سریع‌تر در این منطقه حضور پیدا کنند تا برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.
روشی که مسئولان ایرانی در برابر طالبان درپیش گرفته‌اند نیز به این گروه برای بالابردن طمع ورزی‌های خود کمک می‌کند. علاوه بر موارد دیگر، اگر فقط به ماجرای حقابه ایران از هیرمند توجه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مسئولان ایرانی با این حق کشورمان بطور جدی برخورد نکرده‌اند. آن‌ها وعده دادند در صورت استنکاف طالبان از تحویل حقابه ایران، به فشار متوسل خواهند شد.
علی سلاجقه درباره کاهش آب در دریای خزر، اظهار کرد: ورودی‌های دریای خرز از سوی کشور‌های همسایه بسته شده است مخصوصا ورودی رود ولگا بسته شده است. از طرفی میزان بارش در کل حوزه آبخیز دریای خزر کاهش یافته است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حقابه ایران از رودخانه هیرمند در شورای امنیت ملی طرح می‌شود و طرف مقابل به دنبال رهاسازی حقابه ایران نیست.
اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از طرح شکایت از شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو و پیگیری قضایی برای تامین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی خبرداد.
جمهوری اسلامی نوشت: دو ماه دیگر، عمر سلطه طالبان بر افغانستان به دو سالگی می‌رسد و مسئولان ما به جای آنکه از فرصت جابجائی قدرت حداکثر استفاده را برای تأمین امنیت در مرز‌های شرقی کشورمان کرده و مؤلفه‌های همبستگی دو ملت ایران و افغانستان را تقویت کنند، تمام وقت و نیرو و امکانات کشور را صرف تطهیر یک گروه تروریستی کردند که هر روز مشکل امنیتی جدیدی برای ما به وجود می‌آورد.
اصفهان- سه ماه مانده به پایان سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود در حالی ابلاغ شده که نیاز آبی پهنه ۴۷ هزار هکتاری تالاب بین المللی گاوخونی نادیده گرفته شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیری شود.
گرمسار- با وجود مصوبه قانونی بهره مندی مردم گرمسار و آرادان از ۹۱ درصد آب سد نمرود، این حقابه قانونی و شرعی با کم توجهی های بسیاری روبرو ب و علیرغم مطالبات گسترده مردم همچنان عملی نشده است.
زابل- رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین امنیت مرزها و حقابه هیرمند طبق معاهدات بین‌المللی لازم الاجرا است.
آرادان- امام جمعه آرادان با بیان اینکه حقابه کشاورزان گرمسار و آرادان از حبله رود و سد نمرود، نادیده گرفته شده است، گفت: امروز قشر بزرگی از کشاورزان منطقه با بحران بی آبی روبرو هستند.
گرمسار- امام جمعه گرمسار با بیان اینکه حتی یک قطره آب برای کشاورزی این شهرستان باقی نمانده است، گفت: متاسفانه مسئولان کار قابل توجهی صورت نداده‌اند و مشکلات مردم مضاعف شده است.
گرمسار- امام جمعه گرمسار با بیان اینکه حتی یک قطره آب برای کشاورزی این شهرستان باقی نمانده است، گفت: متاسفانه مسئولان کار قابل توجهی صورت نداده‌اند و مشکلات مردم مضاعف شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طالبان در گفتگو با مقامات ما نمی‌گوید حقابه ایران از هیرمند داده نمی‌شود، اما در عمل چیزی از آنان نمی‌بینیم.
مساله حقابه ها موضوع بسیار مهمی است. کشورها برای امرار معاش به کشاورزی وابسته هستند و مدیریت مطمئن آب یک عامل حیاتی برای هر گونه پیشرفتی محسوب می شود.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس گفت: متأسفانه دیپلماسی آب در کشورمان فعال نیست و برای استیفای حقوق کشور از حقابه هیرمند باید شاهد مدیریت واحد باشیم.
سرگزی گفت: با توجه به اینکه امروز بخش زیادی از نیاز افغانستان به کالا‌های خارجی، از مسیر گمرکی و ترانزیتی ایران در حال تامین است، یکی از اهرم‌های فشار در اختیار ایران، بستن این مسیر‌ها به روی افغانستان است.
طالبان مانند اشرف غنی گستاخی نمی‌کند و تحویل آب در مقابل بهای آن را پیش نمی‌کشد و نمی‌گویند نمی‌دهیم بلکه می‌گویند آب نیست تا بدهیم.
اصفهان- وزیر کشور با بیان اینکه حقابه رودخانه هیرمند و تالاب هامون حق تاریخی ایران است، گفت: طالبان باید بگذارد که مسئولان ذیربط ما از نزدیک وضعیت را بررسی کنند.
تصاویری از بررسی حقابه ایران از رود هیرمند را مشاهده می‌کنید.
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات اخیرم با آقای متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در شهر سمرقند، مسئله حقابه ایران از هیرمند را به تفصیل مورد تاکید قرار دادیم.
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در تحلیل خود از تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی و حقابه ایران از ارس اظهار کرد : «کاری که وزیر خارجه انجام داده، اقدام خوبی است که از طریق دیپلماسی حق و حقوق ایران دنبال شود و اجازه ندهند بحث سهم ۳۰ درصدی که مطرح شده کم شود.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که «شاهد شیطنت‌هایی در مسئله تخصیص حقابه از هیرمند هستیم»، گفت: برای دریافت حقابه کشورمان گرفتار تناقض‌ها و اختلافات داخلی طالبان هستیم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ