سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حقابه ایران از رودخانه هیرمند در شورای امنیت ملی طرح می‌شود و طرف مقابل به دنبال رهاسازی حقابه ایران نیست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کردند: هر گونه ممانعت از اجرای حقابه هیرمند نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است و طرف مقابل نرمش از خود نشان داده است تا این روند از طریق دیپلماسی پیموده شود.
با اقدامات صورت ­گرفته از سوی حکومت افغانستان در زمینه سدسازی­‌های مختلف در مسیر رودخانه هیرمند و عدم تأمین حق‌آبه ایران از آن شاهد خشک ­شدن تدریجی تالاب بین­‌المللی هامون در گذر زمان هستیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیری شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طالبان در گفتگو با مقامات ما نمی‌گوید حقابه ایران از هیرمند داده نمی‌شود، اما در عمل چیزی از آنان نمی‌بینیم.
مساله حقابه ها موضوع بسیار مهمی است. کشورها برای امرار معاش به کشاورزی وابسته هستند و مدیریت مطمئن آب یک عامل حیاتی برای هر گونه پیشرفتی محسوب می شود.
سرگزی گفت: با توجه به اینکه امروز بخش زیادی از نیاز افغانستان به کالا‌های خارجی، از مسیر گمرکی و ترانزیتی ایران در حال تامین است، یکی از اهرم‌های فشار در اختیار ایران، بستن این مسیر‌ها به روی افغانستان است.
نماینده مردم زابل در مجلس ضمن تقدیر از روسای جمهور و مجلس به جهت موضع‌گیری مقتدرانه درباره حقابه هیرمند، گفت: در پیگیری حقابه ایران از هیرمند فرصت‌سوزی نشود.
اصفهان- وزیر کشور با بیان اینکه حقابه رودخانه هیرمند و تالاب هامون حق تاریخی ایران است، گفت: طالبان باید بگذارد که مسئولان ذیربط ما از نزدیک وضعیت را بررسی کنند.
تصاویری از بررسی حقابه ایران از رود هیرمند را مشاهده می‌کنید.
وزیر نیرو گفت: بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کسی نمی‌تواند حقوق ایران از حقابه هیرمند را انکار کند و افغانستانی‌ها باید حقابه ایران را تأمین کنند.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: بیانیه حکومت افغانستان نشان می‌دهد پیام اخطار رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه حق مردم‌مان را هرجا باشد می‌گیریم، دریافت شده است.
معاون دوم سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت: هیئت حاکمه افغانستان خود را ملزم به قرارداد گذشته در مورد پرداخت حقابه جمهوری اسلامی ایران می‌داند.
وزیر نیرو گفت: دولت برای تامین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، حقابه ایران از رود هیرمند را تا وصول پیگیری خواهیم کرد.
زابل- پس از سال‌ها سکوت پیرامون خشکسالی پی‌درپی رودخانه هیرمند شماری از مردم سیستان در حضور مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در مصلای زابل، سکوت خود را شکستند.
حجت الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور گفت: کشورهای منطقه نسبت به آب حقوقی دارند و حقابه‌ای تعیین شده که باید به آن متعهد باشند. ما نسبت به حقابه جمهوری اسلامی و ذخایر آبی منطقه تاکید داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات اخیرم با آقای متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در شهر سمرقند، مسئله حقابه ایران از هیرمند را به تفصیل مورد تاکید قرار دادیم.
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در تحلیل خود از تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی و حقابه ایران از ارس اظهار کرد : «کاری که وزیر خارجه انجام داده، اقدام خوبی است که از طریق دیپلماسی حق و حقوق ایران دنبال شود و اجازه ندهند بحث سهم ۳۰ درصدی که مطرح شده کم شود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله بازارچه‌ها و تبادلات مرزی ایران و ترکیه از مطالبات مردم و از اولویت‌های مهم است که گام برداشتن در این حوزه موجب رونق اقتصادی امنیت مرزی می‌شود.
این روز‌ها تالاب هامون در سیستان و بلوچستان تشنه یک قطره آب است، آبی که حقش است و باید از رودخانه هیرمند که از افغانستان به ایران می‌آید تامین شود، با توجه به اهمیت تامین این حقابه در سال ۱۳۵۱ قراردادی میان دولت وقت ایران و افغانستان به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب و روزانه ۲۶ متر مکعب بر ثانیه حقابه این تالاب از هیرمند تامین شود، اما شواهد نشان می‌دهد که مدتی است این اتفاق نمی‌افتد.
سخنگوی دولت موقت طالبان تاکید کرد ما به معاهده حقابه هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان امضا شد همچنان متعهد هستیم.
وزیر امور خارجه در موضوع حقابه ایران از هیرمند و ارس تاکید کرد: حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حقابه‌های تاریخی و مرزی نخواهیم گذشت.
سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان اعلام کرد که براساس توافقنامه میان دو کشور حقابه ایران پرداخت خواهد شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ