دولت سودان اعلام کرد که حالت فوق العاده را یک ماه دیگر در استان «نیل آبی» واقع در جنوب شرق این کشور تمدید کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
درگیری در سودان در حالی ادامه دارد که شاهدان عینی از بمباران مواضع نیروهای پشتیبانی سریع از سوی جنگنده های ارتش این کشور خبر می دهند.
رسانه‌های اسرائیل شامگاه دوشنبه اعلام کردند «وزیر خارجه عمان» در حال آماده‌سازی مقدمات برای سفر به فلسطین است. هیچ روابط دیپلماتیک رسمی بین عمان و اسرائیل وجود ندارد، اگرچه پس از امارات، بحرین، مراکش و سودان، کشور بعدی است که به احتمالا به توافقنامه ابراهیم با اسرائیل بپیوندند.
در میان صدای شلیک گلوله و غرش هواپیما‌های جنگی گروهی از جوانان سودانی در حال بازی فوتبال در یک زمین خاکی در خارطوم پایتخت سودان هستند. سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در خارطوم و سایر شهر‌های شمال و غرب کشور بوده است. تاکنون چندین بار آتش‌بس در سودان اعلام شده، اما طرف‌های درگیر بطور مداوم آن را نقض می‌کنند. درگیری‌های اخیر سودان تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ کشته برجای گذاشته و سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار سودانی به کشور‌های همسایه پناه برده‌اند.
درگیری های سنگین میان نیروهای ژنرال البرهان و حمیدتی در حالی با شدت تمام جریان دارد که حاکم دارفور خواستار مسلح شدن مردم به منظور صیانت از اموالشان شد.
در حالی که آتش‌بس هفت روزه در سودان از شامگاه دوشنبه وارد مرحله اجرا شده است، منابع رسانه‌ای از پرواز جنگنده‌ها و درگیری‌های پراکنده در مناطق مختلف این کشور خبر دادند.
در حالی که قرار است از شامگاه امشب آتش‌بس موقت ۷ روزه میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع سودان برقرار شود، درگیری‌ها ادامه دارد.
در حالی که خارطوم به نشست شورای حقوق بشر درباره تحولات سودان اعتراض کرده است، فرودگاه‌های خارطوم و «وادی سیدنا» و فرودگاه و بندر «پورت سودان» برای دریافت کمک‌های بشردوستانه بازگشایی شد.
بحران انسانی در حال ظهور باعث نگرانی همسایگان سودان و سازمان‌های امدادی بین‌المللی شده است. این کشور ممکن است به سمت جنگی تمام‌عیار و حتی تجزیه پیش برود که پیامدهای گسترده‌تری برای خاورمیانه و بسیاری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا به همراه خواهد داشت.
کریگ با اشاره به قدمت طولانی تنش‌های میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع می‌گوید: «اماراتی‌ها به‌شدت ساده‌انگارانه فکر می‌کردند که می‌توانند حمدتی را کنترل کنند. ما می‌دانستیم که چنین بحرانی رخ می‌دهد، اما هیچ‌کس علی‌الخصوص آمریکا توجهی به این موضوع نکردند. روی آوردن آمریکا به امارات و عربستان برای حل این مشکل نشان می‌دهد که استراتژی بزرگ آمریکا در آفریقا رو به زوال است. آمریکایی‌ها حالا باید برخلاف میل‌شان به دو شریک خود در حاشیه خلیج‌فارس رو بیاندازند.»
وزیر خارجه سودان گفت: ارتش سودان در حال بازپس‌گیری کنترل خود بر مناطقی است که نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در آن مستقر هستند.
در حالی که تنها چند ساعت از زمان آغاز اجرای آتش‌بس موقت در سودان می گذرد، درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور از سر گرفته شد.
سازمان ملل در حال مذاکره با هر دو طرف تنش است تا آتش بس دائمی در سودان برقرار شود.
دو هواپیمای نظامی مصری برای انتقال سربازان مصری عازم سودان شدند که در حال حاضر یکی از آن‌ها به قاهره بازگشته است.
یک کارشناس سیاسی سودان هنگام گفتگوی زنده با شبکه اسکای نیوز عربی بر اثر حملات خمپاره‌ای برای لحظاتی به زیر میز پناه برد. صبح امروز، چهارشنبه درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع در اطراف فرماندهی کل از سرگرفته شد. این در حالی است که از سوی طرف‌های بین المللی آتش بسی ۲۴ ساعته در سودان برقرار شده بود. در همین حال مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد، تعداد کشته‌های درگیری‌ها در سودان به ۲۷۰ تن و زخمی‌ها به ۲۶۰۰ تن رسیده است.
به خاطر درگیری‌های داخلی در سودان برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که فعالیتش در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.
ظرف یک هفته گذشته، دست‌کم ۸۳ نفر در خارطوم، کردوفان جنوبی، دارفور شمالی، ایالت شمالی و سایر مناطق کشته و بیش از ۱۱۲۶ نفر زخمی شده‌اند که شدیدترین تمرکز جنگ در شهر خارطوم در حال وقوع است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات و ناآرامی‌های جدید سودان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از آنچه در کشور مسلمان و برادر سودان در حال وقوع است، ابراز می‌نماید.
نیروهای واکنش سریع سودان که در حال درگیری مسلحانه با ارتش سودان هستند، از سیطره خود بر اماکن حساس و حیاتی در پایتخت سودان خبر دادند.
در مرسدس سدان و کوپه کلاس E فرمان جدید خازنی می تواند تشخیص دهد که راننده فرمان را در دست دارد یا خیر، و با ویژگی قدیمی حالت فرمان فعال (Active Steering Wheel Movement) جایگزین شده است.
حال رئیس‌جمهور سابق سودان وخیم شده و در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده است.
رسانه های سودانی اعلام کرد که عمر البشر رئیس جمهور سابق سودان به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده و وضعیت سلامتی او بسیار وخیم است.
«محمد علی الحوثی» ضمن محکومیت عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، از طرف های سودانی خواست که وطن پرستی و ماهیت عربی خود را با رد آنچه در حال وقوع است، اثبات کنند.
«محمد علی الحوثی» ضمن محکومیت عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، از طرف های سودانی خواست که وطن پرستی و ماهیت عربی خود را با رد آنچه در حال وقوع است، اثبات کنند.
مسئولان کشور آفریقایی سودان در پی سیل مرگبار که منجر به کشته شدن ده ها نفر شده است، حالت فوق العاده و آماده باش اعلام کردند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ