سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: نقشه و سبک‌شناختی بسیار ساده، معماری فضاها و چشم‌انداز محیطی در محوطه ۷۴ سد چَم‌شیر، تعلق مجموعه را به گروه‌های کوچ‌نشین و کوچ‌رو قوت می‌کند .
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سرپرست فصل هفتم کاوش در این شهر تاریخی به وجود یک تالار ۱۶ ستون آجری به ابعاد یک در یک متر در این محدوده اشاره کرد و افزود: تشخیص کاربری این سازه به دلیل گستردگی، نیاز به کاوش‌های باستان شناسی بیشتر دارد.
سرپرست فصل هفتم کاوش درباره بقایای نقاره‌خانه‌ای که به جا مانده اظهار می‌کند: هنگامی که دشمن حمله می‌کرده از آن قسمت به ارگ اطلاع می‌دادند و از طریق تونل‌های زیرزمینی وارد قلعه می‌شدند، حتی یک‌سری تونل‌های زیرزمینی در این محدوده پیدا کردیم که به کوه‌ها راه پیدا می‌کند و سازه‌های عظیمی به همراه گچ‌بری در آن وجود دارد.
باستان‌شناسانی که در کشور «پرو» مشغول کاوش بودند یک راهرو مُهر و موم‌شده ۳،۰۰۰ساله مشهور به «گذرگاه کرکس» را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود به دالان‌هایی منتهی می‌شود که داخل محوطه‌ای قرار دارند که زمانی معبد عظیم تمدن باستانی «چاوین» بوده است.
شبکه اوکراینی بیان کرد: این پهپاد شناسایی و گران قیمت ایرانی دوباره به میدان نبرد می‌آید. منبع: کاوش مدیا / نسیم آنلاین
قلعه تاریخی بهستان تاکنون کاوش نشده و تنها یک‌بار در دهه ۶۰ به سرپرستی علی‌اصغر میرفتاح بررسی شده است. او با توجه به ساختار فضا‌ها و به خصوص قوس‌های ورودی بعضی از اتاق‌ها، قلعه را سلجوقی می‌داند و بازمانده حدود قرن پنجم هجری؛ البته اگر تیشه حفاران غیرمجاز بگذارد ردی از تاریخ مبهم قلعه برجای بماند.
واقعیت آن است که سفر در زیر آب بسیار خطرناک است. بازای هر 10 متر سفر زیر سطح اقیانوس فشار به میزان یک اتمسفر افزایش می یابد. اتمسفر واحد اندازه گیری ای است که 14.7 پوند بر اینچ مربع است. در نتیجه، سفر به چلنجر دیپ یا عمیق ‌ترین نقطه‌ جهان می تواند یک وسیله نقلیه دریایی را تحت فشاری قرار دهد که معادل وزن 50 هواپیمای جامبوجت است.
سرپرست کاوش محوطه گبری مود شهرستان سربیشه سفال‌های به دست آمده از این محوطه را از لحاظ قدمت، سفال‌های شاخص دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی دانست.
خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خبرهای جدیدی از کاوش باستان‌شناسی در شهر قدیم «شاپورخواست» را اعلام کرد.
باستان‌شناسان در جریان کاوش در یکی از سکونت‌گاه‌های رومی در بریتانیا، تعداد زیادی اشیاء مربوط به آرایش روزمرۀ بدن را کشف کرده‌اند.
نیروهای امنیتی و پلیس آلمان امروز در جستجوی یافتن ردی از اشیاء یا افراد مشکوک، مدرسه ای را در «پوتسدام» محاصره کردند.
کاوش نجات‌بخشی محوطه شماره ۱۴ محدوده سد چمشیر گچساران نشان می‌دهد، این محوطه دارای سازه‌های معماری سنگی با پلان راست‌گوشه بوده و اقوام کوچ‌رو در این منطقه استقرار فصلی داشته‌اند.
سرپرست کاوش در تپه پوستچی گفت: بر اساس مطالعات لایه‌نگاری باستان‌شناسی و آزمایش‌های رادیوکربن می‌توان گفت نخستین لایه‌های باستانی این محوطه به ۷۳۵۰ سال پیش می‌رسد. سکونت در این محوطه به مدت ۶۵۰ سال ادامه یافته و سرانجام در حوالی شش‌هزارو ۷۰۰ سال پیش این استقرار متروک می‌شود و به صورت تپه‌ای مخروبه درآمد.
باستان شناسان روسی یک مقبرۀ باستانی را در ایالت سیبری کاوش کرده‌اند که احتمال می‌دهند متعلق به یک فرهنگ قبلا ناشناخته باشد.
مدیر و ناظر پروژه کاوش نجات بخشی سد چمشیر با بیان اینکه در اینجا محوطه ساسانی پیدا نکردیم گفت: کفایت مطالعات به ما ابلاغ خواهد شد.
مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه «چم‌شیر» از شناسایی ۱۴۰ اثر تاریخی در ۱۶۰ محوطه باستانی کاوش شده در حوضه آبگیر سد چم‌شیر خبر داد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان‌اینکه کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین چال نشان داد این گورستان دارای آثاری از دوره عصرآهن تا دوره اشکانی است، گفت: در سه ترانشه ۴۹ گور شناسایی شد.
حفر و کاوش برای رسیدن به عتیقه و طلا مدت‌هاست که پیشه خیلی از آن‌هایی شده است که به خرافه اعتقاد دارند. داستان گنج و گنج‌یابی خیلی قدیمی است و تا به الان قربانی‌های زیادی هم داشته است.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با منطقه آزاد کیش، حفاری و کاوش‌ها از آذرماه سال‌جاری در جزیره حریره کیش از سرگرفته می‌شود.
کاوش باستان‌شناختی فضاهای دستکند نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل اصفهان با اهداف آسیب‌شناسی بخشی از ورودی شماره دو، متصل کردن فضاهای ورودی در حال انجام است.
در حین انجام کاوش در استان مرکزی هوبی (چین)، تیمی از محققان وابسته به مؤسسه بقایای فرهنگی و باستان‌شناسی استان هوبی، جمجمه کاملی را پیدا کردند که تشخیص دادند متعلق به انسانی باستانی بوده که تقریباً یک میلیون سال پیش، در دوران «پلیستوسن میانه» زندگی می‌کرده است.
کاشان - مهمترین اکتشافات مرحله سوم کاووش تپه‌های جهانی سیلک کاشان تشریح شد.
دانشجویان دانشگاه صنعتی دلفت هلند به تازگی یک ربات ماه نورد شش پا با چرخی C شکل برای جستجو در ماه طراحی کرده اند.
سومین فصل از کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج در استان قزوین به سرپرستی مشترک دانشگاه تربیت مدرس و موزه انسان‌ شناسی پاریس با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در حال انجام است.
یکی از گور‌های منحصربه‌فرد این محوطه، متعلق به زن جوانی است که دکتر عباس مقدم کاوشگر گورستان چگاسفلی، نام آن را خاتون می‌گذارد. اشیای داخل گور او و قرارگیری گور اختصاصی‌اش در میان گور نخبگان آن دوره نشان از جایگاه اجتماعی، سیاسی و مذهبی این زن جوان داشت که همین موضوع باعث شد تا تیم کاوش با همکاری پایگاه میراث‌جهانی شوش در اواخر سال ۱۳۹۷، او را به موزه شوش انتقال دهند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ