حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران و فعال محیط زیست می‌گوید: «خبر آبگیری سد چم‌شیر را چند رسانه محلی و افرادی که در این سد کار می‌کنند، اعلام کردند. هنوز خبر رسمی از آبگیری از سوی وزارت نیرو اعلام نشده، اما سوابق نشان می‌دهد که این روند را در آبگیری سد گتوند نیز انجام داده‌اند. معمولا در سد‌هایی که مساله دارد، وزارت نیرو چراغ خاموش آبگیری را شروع می‌کند تا جلوی عواملی که می‌توانند مانع آبگیری بشوند را بگیرد.»
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مشاور و سخنگوی سازمان فضایی ایران تصاویر ماهواره ای از روند آبگیری سد چمشیر را منتشر کرد.
در سالی که گذشت سد چمشیر درحالی آبگیری شد که بسیاری از افراد مخالف بودند چون محوطه های باستانی متعددی در آن پیدا شده بود اما مشاوران میراثی این سد می گفتند این محوطه ها ارزش چندانی ندارند.
پس از انجام یک دوره آبگیری آزمایشی در سد چمشیر که تا ۲۲ اسفند دامه داشت، تراز آب ذخیره شده در سد به ۵۸۳ سانتی متر رسید.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران روز دوشنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات آبگیری این سد گفت: مرحله نخست آبگیری با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب با موفقیت انجام شد.
آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: آبگیری سد چم شیر گچساران منوط به تایید کمیته آبگیری است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پس از بررسی‌های لازم توسط کمیته آبگیری نسبت به آبگیری سد چم شیر تصمیم گیری می‌شود.
علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آب‌گیری سد چمشیر اظهار کرد: از وزارت نیرو به دنبال راستی‌آزمایی این موضوع بوده و آن را پیگیری می‌کنیم. از بحث آبگیری اطلاعی ندارم. ما موضع خودمان را اعلام کردیم و هنوز در مرحله رفت و برگشت مکاتبات هستیم. از موضوع آب‌گیری اطلاعی ندارم و این موضوع را تکذیب می‌کنم.
محمد درویش، فعال محیط زیستی با انتشار تصویری از آبگیری سد چمشیر در توییتر خود نوشت: «آقای سلاجقه در حالیکه صبح امروز شما مشغول تکذیب آبگیری سد چم‌شیر در رسانه رسمی دولت بودید، یک از محیط‌بان‌های شما این عکس را برایم فرستاد! درها را باز کنید و اجازه دهید واقعیت‌ها فاش شود اگر صادق هستید.»
محمد درویش، فعال محیط زیستی با انتشار تصویری از آبگیری سد چمشیر در توییتر خود نوشت: «آقای سلاجقه در حالیکه صبح امروز شما مشغول تکذیب آبگیری سد چم‌شیر در رسانه رسمی دولت بودید، یک از محیط‌بان‌های شما این عکس را برایم فرستاد! درها را باز کنید و اجازه دهید واقعیت‌ها فاش شود اگر صادق هستید.»
رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود.
اهواز- فعال محیط زیست خوزستان گفت: احداث و آبگیری سد چمشیر در رودهای خیرآباد و زهره باعث نابودی حیات وحش در این رودها و افزایش ریزگردها در کانون‌های فعال شرقی خوزستان می‌شود.
فاضل، معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر نیز با بیان این‌که آبگیری سد چم‌شیر از هفته دیگر آغاز خواهد شد بیان کرد: کاوش این تپه با توجه به تراز آن با تأخیر زیر آب می‌رود بنابراین تا آن زمان، برای تکمیل مطالعات و کاوش فرصت وجود دارد.
معاون اجرایی کارگاه سد چمشیر گفت: پژوهشکده باستان شناسی سال ۹۰ در نامه‌ای صراحتاً مجوز آبگیری سد را داده بود.
مناقشه بر سر آبگیری سد چم‌شیر که بیش از یکسال پیش شروع شده بود، یک ماه است بالا گرفته. علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست پنجم دی‌ماه در نامه‌ای به رییس‌جمهوری مخالفت این سازمان را با آبگیری «سد چم‌شیر» تا زمان تکمیل مطالعات و رفع ابهامات اعلام کرده است.
مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه «چم‌شیر» از شناسایی ۱۴۰ اثر تاریخی در ۱۶۰ محوطه باستانی کاوش شده در حوضه آبگیر سد چم‌شیر خبر داد.
عضو هیات علمی گروه هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ۷۰ درصد سد چم‌شیر روی سازند گچساران است، گفت: بر اساس گزارش‌های داده شده آورد رودخانه زهره در محل سد چمشیر، ۱.۷ میلیارد مترمکعب خواهد بود و بر این اساس برنامه‌ریزی کرده‌اند در حالی که این برآورد بر اساس آمار سال ۸۸-۸۷ است و می‌دانیم در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم، میزان بارش‌ها به شدت کم شده و آورد رودخانه کاهش یافته است. از طرف دیگر، منشاء شوری‌ها معلوم نیست بنابراین با توجه به ابهامات در ورودی و خروجی، نمی‌توانیم به این داده‌ها اعتماد کنیم.
اهواز- نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: آب‌گیری «سد چم‌شیر» نباید انجام شود چون در این صورت جنوب شرق خوزستان با تهدید جدی زیست‌محیطی و به ویژه در حوزه کشاورزی مواجه می‌کند.
محضر نیا گفت: در صورتی که چم‌شیر در زمستان آبگیری نشود این طرح یک سال به تعویق می افتد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حتماً باید نتایج ارزیابی مطالعات در دریاچه سد چمشیر به تایید مراجع ذیصلاح برسد به غیر از این، سازمان هیچ مجوزی برای آبگیری نخواهد داد.
با وجود مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست با آبگیری سد چمشیر، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست کهگیلویه‌وبویراحمد از تاییدیه کامل محیط زیستی برای آبگیری این سد خبر داد.
در حالی که وزات نیرو خبر از احتمال آبگیری سد چمشیر تا پایان آذر را داده است؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، اجازه ایجاد سدی مشابه گتوند ۲ را نمی‌دهیم.
دکتر حسین آخانی گفت: مساله چم‌شیر از نظر پیش‌بینی اتفاقاتی که قرار است آنجا بیفتد، یکی از ساده‌ترین سدهاست. قبل از هر چیز رودخانه زهره یک رودخانه شور است، ایجاد سد در یک رودخانه شور یعنی تجمع نمکی که به‌طور طبیعی شسته می‌شد و به دریا می‌ریخت. ما می‌خواهیم این را تجمیع کنیم و معلوم نیست دوستانی که می‌خواهند این نمک را پشت این سد جمع کنند برایش چه برنامه‌ای دارند. شواهد جدید زمین‌شناسی نشان می‌دهد در زمان مطالعات سد، در تشخیص بخشی از سازند گچساران اشتباه بزرگی صورت گرفته است.
یک کارشناس ژئوتکنیک ماجرای سد چم‌شیر را این‌طور توضیح داد: هدف از سدسازی کنترل سیلاب، تولید انرژی برق و ذخیره‌سازی آب و قراردادن آن در اختیار ذی‌نفعان است، اما در سدسازی در حوضه زهره یک هدف دیگر هم وجود داشت که به دلیل شوری این رودخانه در نظر گرفته شد. آب رود زهره مانند کارون و کرخه و دز نیست که کیفیت لازم را داشته باشد و بنابراین یک هدف مهم برای احداث سد در این محدوده این است که کیفیت آب مطلوب شود.
معاون آب و آبفای وزارت نیرو، از آبگیری سد "چم‌­شیر" در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اجرای این طرح از جمله اقدامات کلیدی و ارزشمند وزارت نیرو به شمار می­‌رود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ