فاضل، معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر نیز با بیان این‌که آبگیری سد چم‌شیر از هفته دیگر آغاز خواهد شد بیان کرد: کاوش این تپه با توجه به تراز آن با تأخیر زیر آب می‌رود بنابراین تا آن زمان، برای تکمیل مطالعات و کاوش فرصت وجود دارد.
در زیر آب‌های فیروزه‌ای دریاچۀ اوهرید در مرز آلبانی و مقدونیه، تیر‌هایی چوبی یافت شده است که به نظر می‌رسد بقایای یک روستای ۸ هزار ساله باشند؛ اینجا قدیمی‌ترین روستای شناخته شدۀ ساحلی در اروپا است.
باستان‌شناسان معتقدند این اکتشاف از این نظر نادر است که در یک بافت کاملاً شهری رخ داده است که در آن احتمال یافتن شواهد باستان‌شناسی مرتبط با فرهنگ تئوتیئواکان بسیار کم بود.
باستان‌شناسان منتظر بررسی تاریخ‌های رادیوکربن چوب بقایای قایق هستند، ولی در حال حاضر حدس می‌زنند که ممکن است متعلق به قرن سوم یا چهارم پس از میلاد باشد. آن‌ها گمان می‌کنند که کشتی باستانی برای حمل چیز‌ها در امتداد رود‌های کوچک بین دانوب و شهر مرزی رومی ویمیناسیوم استفاده می‌شد. بقایای این قایق باستانی در اواخر ماه ژولای در معدن سطحی زغال سنگ درمنو در نزدیکی کوستولاک در حدود ۵۰ کیلومتری شرق بلگراد کشف شد.
باستان‌شناسان تلاش کردند تا مهره‌های از هم پاشیدۀ این گردنبند را دوباره سر هم کنند. بازسازی نهایی گردنبند، حالا در موزه جدید پترا در اردن در معرض دید عموم قرار گرفته است.
یک مقبره عجیب در مکزیک با حدود ۱۶۰۰ سال قدمت باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد. این مقبره در بقایای شهر تاریخی زاکاتکاس در دل جنگل‌های بارانی مکزیک که پروژه کاوش در آن از دهه ۵۰ میلادی آغاز شده، کشف شد.
باستان‌شناسان در جنوب شرقی آسیا موفق به کشف قدیمی‌ترین مدارک از فرآوری ادویۀ موسوم به «کاری» شده‌اند. بقایای کشف شده که دست‌کم ۱۸۰۰ سال قدمت دارند، جزئیات تازه‌ای را دربارۀ تجارت باستانی ادویه در اختیار محققان می‌گذارند.
باستان‌شناسان یک زمین رقص باستانی طنین‌زا را در پرو کشف کرده‌اند که برای ایجاد یک صدای طبل‌مانند هنگام پا گذاشتن روی آن طراحی شده است؛ احتمالا این طراحی با آیین پرستش خدای رعد و برق مرتبط بوده است.
باستان‌شناسان چینی به تازگی مجموعه‌ای از اشیاء رمزآلود را در جنوب غرب این کشور پیدا کرده‌اند که ظاهرا مربوط به فرهنگی در حدود ۳۰۰۰ سال پیش است. این فرهنگ ناشناخته تاکنون به کتاب‌های تاریخ راه ...
باستان‌شناسان در تپه‌ای آفتابی در جنوب شرق ترکیه قدیمی‌ترین پناهگاه مذهبی شناخته شده در جهان را پیدا کرده‌اند. پناهگاهی که درباره چگونگی ساخته شدنش سوال‌های زیادی وجود دارد و محققان کم‌کم دارند به اسرار آن ...
باستان‌شناسان از مردم درخواست کرده‌اند به حل معمای «نسگلیف»، سنگ حکاکی‌شده‌ای که تابستان گذشته در حفاری نسکلیف هیلفورت یافت شد کمک کنند.
باستان‌شناسان می‌گویند دمای هوا در زمان فوران آتشفشان وزوویوس در مناطق اطرافش به ۵۲۰ درجۀ سانتیگراد رسیده بود؛ این دمای بالا و سرد شدن ناگهانی بعد از آن، برخی از بافت‌های بدن افراد را به نوعی شیشه تبدیل کرده بود.
باستان شناسان می گویند که بقایای ده ها قربانی کودک در پرو کشف شده است و بسیاری دیگر احتمالاً در انتظار کشف هستند.
تام ریچاردسون، ژئوفیزیکدان در مرکز باستان‌شناسی وسکس می‌گوید: «جستجو برای مکان دفن فیل‌های ویکتوریایی کار معمول ما نیست، اما قبری با آن اندازه احتمالاً حفره بزرگی به جای می‌گذارد و بدون شک با تجهیزات رادار نفوذی زمینی که از آن استفاده خواهیم کرد، قابل شناسایی خواهد بود!»
این تپه که بقایای حدود ۶۰ مرد، زن و کودک را شامل می‌شود، گذرگاه‌های متعددی دارد که در گذشته، خورشید در طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین روز‌های سال مستقیم به آن‌ها می‌تابیده است.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی کانی وشتران ادامه گفت: مواد فرهنگی مکشوفه در لابه‌لای این معماری حجم زیادی از تکه سفال‌ها و در موارد انگشت‌شمار ظروف سفالی نسبتا سالم را در برمی‌گیرد که تمام آن‌ها به صورت ساده و تعداد زیادی از آن‌ها به صورت ترد و زمخت مشاهده می‌شوند که این مسأله احتمالا از تولیدات محلی و غیرانبوه با مواد و تکنولوژی بومی حکایت می‌کند.
گزارش‌های «باستان‌شناسی در محدوده سد هواسان شهرستان سرپل‌ذهاب، کرمانشاه»، «شناسایی استقرارهای پارینه‌سنگیِ شهرستان جیرفت، کرمان» و «مستندنگاری محوطه آتشگاه، اصفهان» بررسی شد.
ضرغامی گفت: باستان‌شناسان پیوند دهنده بین تاریخ و ارزش‌های بشری هستند و این نقش بسیار مهم است.
آرامگاه توت‌عنخ‌آمون، از نامدارترین فراعنه و یازدهمین فرعون مصر باستان یکصد سال پیش کشف شد و از آن زمان تا به امروز و به‌رغم کشفیات بیشتر همچنان رازآلود و رمزآلود باقی مانده است.
باستان شناسان مصری در جدید‌ترین حفاری‌هایشان در گورستان فراعنه در نزدیکی قاهره از گنجینه‌هایی با قدمت بیش از چهار هزار سال رونمایی کردند.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: نقشه و سبک‌شناختی بسیار ساده، معماری فضاها و چشم‌انداز محیطی در محوطه ۷۴ سد چَم‌شیر، تعلق مجموعه را به گروه‌های کوچ‌نشین و کوچ‌رو قوت می‌کند .
مدیر پروژه و ناظر مطالعات باستان‌شناسی و نجات‌بخشی سد چم شیر گفت: مشکلی برای آبگیری سد چم شیر از نظر باستان‌شناسی وجود ندارد.
نظر این باستان‌شناس بر آن بود که محدوده سد «چم‌شیر» قابلیت بالایی برای پاسخگویی به برخی از مبهم‌ترین مسائل باستان‌شناسی ایران درباره‌ کوچ‌نشینان دوره‌های مختلف خواهد داشت.
گروه بررسی باستان‌شناسی زیر آب در دریای مازندران که در پی کشف لنگری عظیم و تاریخی در دریای مازندران در محدوده ایزدشهر شهرستان نور تشکیل شد، به کار خود پایان داد.
قدمت قدیمی‌ترین اسباب بازی‌های جهان به هزاران سال پیش باز می‌گردد، اما تعیین این که آیا کودکان عصر باستان با آن بازی می‌کردند یا خیر هم چنان به صورت یک راز باقی مانده است رازی که باستان‌شناسان در تلاش برای کشف آن هستند.