اهواز- فعال محیط زیست خوزستان گفت: احداث و آبگیری سد چمشیر در رودهای خیرآباد و زهره باعث نابودی حیات وحش در این رودها و افزایش ریزگردها در کانون‌های فعال شرقی خوزستان می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نمی‌دانم بعد از افتتاح سد چه اتفاقی برای تامین آب کشاورزی این روستا‌ها می‌افتد. این نکته را متوجه‌ام که الان دیگر وقت حرف زدن درباره چرایی افتتاح این سد نیست. آنچه باید درباره این افتتاح گفته می‌شد را صغیر و کبیر و کارشناس و غیرکارشناس گفته‌اند. خدا کند که همین یک بار هم که شده حرف و استدلال‌ها درست از آب درنیاید و سرنوشت چمشیر مثل گتوند نشود و اهالی ایل فیروزآباد به خواسته‌شان برسند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کهگیلویه و بویراحمد را از لحاظ تنوع زیستی، پوشش گیاهی، جانوری و حیات وحش نگین ایران دانست و تاکید کرد: باید پاسگاه‌های متعدد در مناطق حفات شده داشته باشیم.
در جریان افتتاح سد چمشیر رئیس‌جمهور از یکی از تکنسین‌ها که چند سال پیش در فرایند ساخت سد چمشیر جانباز شده بود دلجویی کرد.
سد و نیروگاه «چم شیر» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق - آبی کشور بوده و هدف آن ذخیره بیش از ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌- آبی در سال است. ساخت این سد بر روی رودخانه زهره از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، اما از دو سال پیش هشدار‌های بسیاری از سوی فعالین محیط زیستی و سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به مخاطرات آبگیری این سد داده شده بود.
مشاور و سخنگوی سازمان فضایی ایران تصاویر ماهواره ای از روند آبگیری سد چمشیر را منتشر کرد.
در سالی که گذشت سد چمشیر درحالی آبگیری شد که بسیاری از افراد مخالف بودند چون محوطه های باستانی متعددی در آن پیدا شده بود اما مشاوران میراثی این سد می گفتند این محوطه ها ارزش چندانی ندارند.
پس از انجام یک دوره آبگیری آزمایشی در سد چمشیر که تا ۲۲ اسفند دامه داشت، تراز آب ذخیره شده در سد به ۵۸۳ سانتی متر رسید.
آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی که کاربری آن هنوز مشخص نیست ولی باستان شناسان آن را بنایی مهم می دانند؛ پس از آبگیری سد چمشیر، دفن می شود.
کاوش نجات‌بخشی محوطه شماره ۱۴ محدوده سد چمشیر گچساران نشان می‌دهد، این محوطه دارای سازه‌های معماری سنگی با پلان راست‌گوشه بوده و اقوام کوچ‌رو در این منطقه استقرار فصلی داشته‌اند.
محمد درویش، فعال محیط زیستی با انتشار تصویری از آبگیری سد چمشیر در توییتر خود نوشت: «آقای سلاجقه در حالیکه صبح امروز شما مشغول تکذیب آبگیری سد چم‌شیر در رسانه رسمی دولت بودید، یک از محیط‌بان‌های شما این عکس را برایم فرستاد! درها را باز کنید و اجازه دهید واقعیت‌ها فاش شود اگر صادق هستید.»
محمد درویش، فعال محیط زیستی با انتشار تصویری از آبگیری سد چمشیر در توییتر خود نوشت: «آقای سلاجقه در حالیکه صبح امروز شما مشغول تکذیب آبگیری سد چم‌شیر در رسانه رسمی دولت بودید، یک از محیط‌بان‌های شما این عکس را برایم فرستاد! درها را باز کنید و اجازه دهید واقعیت‌ها فاش شود اگر صادق هستید.»
یکی از باستان شناسان محوطه‌های تاریخی سد چمشیر پس از پایان مطالعات خود می‌گوید نهایت تاریخی که می توانم برای کارگاه سفالگری تعیین کنم سلجوقی است.
مدیر پروژه و ناظر مطالعات باستان‌شناسی و نجات‌بخشی سد چم شیر گفت: مشکلی برای آبگیری سد چم شیر از نظر باستان‌شناسی وجود ندارد.
سیروس جعفری، استاد دانشگاه علوم کشاورزی درباره سد چم‌شیر گفت: با احداث سد در مخازن گچی، از یکسو موجب افزایش گچ و رسوب در زمین‌های کشاورزی و نابودی خاک می‌شویم و از سوی دیگر بنای بتنی سد دچار خوردگی می‌شود و دوام نخواهد داشت.
معاون اجرایی کارگاه سد چمشیر گفت: پژوهشکده باستان شناسی سال ۹۰ در نامه‌ای صراحتاً مجوز آبگیری سد را داده بود.
مدیر و ناظر پروژه کاوش نجات بخشی سد چمشیر با بیان اینکه در اینجا محوطه ساسانی پیدا نکردیم گفت: کفایت مطالعات به ما ابلاغ خواهد شد.
مشاور میراث فرهنگی شرکت آب نیرو و عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: سد چمشیر اولین سدی است که مطالعات باستان شناسی آن در چهار مرحله انجام شده است.
مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه چمشیر از شناسایی ۱۴۰ اثر فرهنگی‌ وتاریخی در محدوده سد چمشیر خبر داد.
مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه چمشیر از شناسایی ۱۴۰ اثر فرهنگی‌ ـ تاریخی در محدوده سد چمشیر خبر داد.
اهواز- فعال محیط زیست خوزستان گفت: احداث و آبگیری «سد چم شیر» علاوه بر اینکه محیط زیست رودهای خیرآباد و زهره را نابود می‌کنند باعث افزایش ریزگردها در کانون‌های فعال شرقی خوزستان می‌شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حتماً باید نتایج ارزیابی مطالعات در دریاچه سد چمشیر به تایید مراجع ذیصلاح برسد به غیر از این، سازمان هیچ مجوزی برای آبگیری نخواهد داد.
با وجود مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست با آبگیری سد چمشیر، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست کهگیلویه‌وبویراحمد از تاییدیه کامل محیط زیستی برای آبگیری این سد خبر داد.
در حالی که وزات نیرو خبر از احتمال آبگیری سد چمشیر تا پایان آذر را داده است؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، اجازه ایجاد سدی مشابه گتوند ۲ را نمی‌دهیم.
محمد نژاد گفت: بدون حضور سد چمشیر، سالیانه 2.5 میلیون تن نمک به پایین دست رودخانه زهره در شرق خوزستان ریخته می‌شد که با احداث این سد این عدد طی زمان 80 درصد کاهش پیدا می‌کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ