وزیر امور خارجه گفت: روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و ما امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات را با جمهوری اسلامی ایران دارد یاد کنیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر کشور، تقویت روابط ایران و ترکیه را به نفع جهان اسلام و منطقه برشمرد و گفت: این روابط، صلح و ثبات را در منطقه می‌گستراند و ارتباطات بیشتر مردم دو کشور را فراهم می‌سازد.
روسای جمهور ایران و ترکیه در تماسی تلفنی علاوه بر تبریک عید سعید قربان به یکدیگر، درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای نیز رایزنی کردند.
فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: نشست چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، ترکیه، روسیه و سوریه با محوریت عادی‌سازی روابط آنکارا- دمشق چهارشنبه آینده در آستانه برگزار می‌شود.
رئیس جمهور با تبریک انتخاب رجب طیب اردوغان به عنوان ریاست جمهوری کشور دوست و همسایه ترکیه، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید نیز روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و تجاری دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
سرنوشت انتخابات ترکیه از آن جهت که این کشور همسایه شمالی ایران است و روابط نزدیکی با کشورمان دارد در روزنامه‌های امروز کشور مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.
وزیرخارجه سوریه در نشست چهارجانبه مسکو اعلام کرد اگرچه در سال‌های اخیر روابط خوبی میان ترکیه و سوریه وجود نداشته اما اکنون با کمک ایران و روسیه، فرصت برای اقدام مشترک میان دو کشور وجود دارد.
دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه در مسکو آخرین روندهای سیاسی منطقه‌ای در ارتباط با سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
سفیر روسیه: باید بگویم که ما در روند عادی سازی در قفقاز جنوبی مشارکت فعال داریم. به فرمت ۳+۳ اشاره می‌کنم که در یک طرف، شامل تروئیکا یا سه کشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان می‌شود و تروئیکای دیگر شامل روسیه، ایران و ترکیه است. ما قویا امیدواریم که در چشم انداز قابل پیش بینی، در نهایت این نشست در چارچوب فرمت مذکور برگزار شود. اکنون نوبت تهران است که میزبان این نشست باشد و امیدوارم کمک و راه حل عملی در آن رخ دهد. البته ما مستقیماً در روند عادی سازی بین ارمنستان و آذربایجان نیز مشارکت داریم.
در ادامه روند آماده‌کردن زمینه عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد نشست چهارجانبه در سطح دفاعی و امنیتی در مسکو برگزار می‌شود.
محسن پاک‌آیین معتقد است که انتخابات پیش روی ترکیه اثرچندانی بر موضع جمهوری آذربایجان در قبال ایران نخواهد داشت. وی می‌گوید: «بعید است که نتیجه انتخابات ترکیه اثری بر مواضع الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان داشته‌باشد. مواضع آقای علی‌اف از اختلافات جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان منبعث می‌شود. جنگ اصلی بین آذربایجان و ارمنستان است، کشور‌ها و بازگیران دیگر می‌توانند نقشی داشته‌باشند، اما تا باکو و ایروان نخواهند مسائل خودشان را حل کنند، به‌طور طبیعی کشور‌های پیرامونی هم تحت تاثیر اختلافات آن‌ها قرار می‌گیرند.»
مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با معاون وزیر خارجه ترکیه آمادگی کشورمان برای ایفای نقش مؤثر برای پیشبرد عادی سازی روابط این دو کشور را اعلام کرد.
ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، امروز در مسکو و در سطح معاونان وزرای امور خارجه این کشور‌ها نشستی چهارجانبه درباره حل‌وفصل مسائل روابط آنکارا و دمشق خواهند داشت.
رئیس جمهور سوریه از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین را یک توافق شگفت‌ انگیز توصیف کرد و گفت که دمشق طی چهار دهه گذشته روابط مستحکمی با ایران داشته‌ است.
ارتباط میان قاهره - تهران متوقف نشده و اختلافات زیادی میان دو کشور وجود ندارد، به نقل از "محمد العرابی" وزیر خارجه پیشین مصر اعلام کرده که «موارد تعیین کننده روابط تهران - قاهره با دیگر طرف‌ها (ترکیه) متفاوت‌تر است و این روابط درحال حاضر عادی به نظر می‌رسد و قاهره از خیلی وقت پیش یک کاردار در سطح سفیر در ایران مستقر کرده است»
در ادامه روند تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا، نمایندگان وزارت خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روزهای ۲۴ و ۲۵ اسفند در نشستی چهارجانبه در مسکو دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
هرچند فرآیند تنش‌زدایی در روابط خارجی عربستان سعودی از دو سال پیش با آشتی با قطر و در پی آن ترکیه آغاز شد، اما عبور از مرز رقابت خصمانه با ایران، گامی بود که نیاز به بازاندیشی در پویایی‌های ژئوپولیتیک منطقه و ذهنیت حاکمان سعودی نسبت به جایگاه‌شان در منطقه داشت. آشتی تهران و ریاض، از این جنبه اهمیت دارد که رهبران عربستان سعودی تصمیم گرفته‌اند بر خلاف جریان همیشگی سیاست خاورمیانه حرکت کنند و یکی از بحران‌هایی را که مشخصه خاورمیانه بود حل کنند تا محیط را برای رشد و توسعه کشور خودشان امن‌تر کنند.
سفیر ایران در روسیه اعلام کرده است که ایران به زودی به مذاکرات سه جانبه سوریه، ترکیه و روسیه می‌پیوندد.
امیرعبداللهیان گفت: روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خود قرار دارد و امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات با ایران را دارند یاد کنیم.
سفیر اسبق ایران در فرانسه می‌گوید: سیاست همسایگی ما چه در ارتباط با شورای همکاری با خلیج فارس و چه در خصوص روابط با عربستان و ترکیه، هیچکدام آنچه را که می‌بایست به عنوان یک دستاورد بزرگ در روابط تنظیم می‌شد را نشان نداده است. بر این اساس همچنان در تدارک این هستیم که یک راهی پیدا کنیم تا با کشور‌های منطقه تنها صحبت کنیم، دیگر پیشرفت روابط که به کنار.
نخست وزیر عراق در کنفرانس بغداد۲ گفت: ما بر اقدام جدی با همسایگانمان در ترکیه و ایران عزم جدی داریم. ما بر روابط همکاری متوازن با همه شرکای منطقه ای و بین المللی متعهد هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، در گفتگوی تلفنی آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای مورد گفتگو وتبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، در گفتگوی تلفنی آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای مورد گفتگو وتبادل نظر قرار گرفت.
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مستقل و مخالف یکجانبه‌گرایی و با دارا بودن روابط همسایگی کهن، زمینه‌های فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند.
وزیر کشور در دیدار با مقام ارشد امنیتی ترکیه با تاکید بر تقویت روابط همه جانبه ایران و ترکیه گفت: مسائل دو کشور در چارچوب کارگروه مشترک دنبال می‌شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ