دکتر حنیف قلندری و دکتر حسن امینی، دو استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، در پژوهشی جدید به بررسی آثار نجومی دورۀ اسلامی پرداختند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
داده‌های گزارش سیاستی اندیشکده هاتف که یک نهاد پژوهشی است و در سال ۹۷ ایجاد شده است، نشان می‌دهد که از میان ۱۰رتبه برتر سال ۸۰ رشته ریاضی و فیزیک، فقط دو نفر از آن‌ها در ایران مانده‌اند. یک‌نفر دانشیار مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است و دیگری استادیار گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
در نشست مشترک معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با معاون پژوهشی وزارت علوم، پیشنهاد تشکیل قرارگاه مشترک تولید علم و فناوری میان دو وزارتخانه مطرح شد.
بنیاد علم ایران بنا دارد تا از این پس در دو نوبت برخی اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی که پاسخگوی نیازهای کشور باشند را در قالب فراخوان عمومی مورد حمایت قرار دهد.
«نیاز» در طراحی به روشنی شناخته شده است؛ البته در طراحی های کلان توسعه ای، با رویکرد توسعه پایدار، مقولات متنوعی از بوم شناسی و حفظ و بقای محیط زیست گرفته تا فرهنگ و آموزش مورد توجه است.
مطالعه تجربه کشور ژاپن نشان می‌دهد دولت این کشور توانسته است با اعمال برخی سیاست‌ها از قبیل اقدامات کنترلی و آموزش کارکنان در حین استخدام، مانع از بروز پیامدهای منفی سالخوردگی نیروی کار شود.
نتایج مطالعه تازه‌ای در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نشان می‌دهد که یک نوع آنتی‌بیوتیک تأییدشده از گروه آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین در کاهش التهاب نیز مؤثر است.
پژوهش جدید: اجداد انسان پیش از انقراض دایناسورها هم‌زمان با آن‌ها زندگی کرده است
پژوهش تازه محققان دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران، یک مدل تصمیم‌گیری برای زنجیره تأمین واکسن ارائه می‌دهد که در آن تجربه واقعی دوران کرونا در نظر گرفته شده است.
‌دومین ماموریت اسپیس‌ایکس و اکسیوم‌اسپیس به فضا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به پایان رسید. دو فضانورد اهل عربستان از اعضای تیم چهارنفره‌ای هستند که بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد، به زمین بازگشتند. یکی از این فضانوردان ریانه برناوی، ۳۴ ساله که در زمینه سرطان پستان پژوهش می‌کند، به عنوان نخستین زن عرب که به فضا سفر کرده، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. این پروژه ده روزه با حمایت و هماهنگی آژانس فضایی عربستان سعودی و مشارکت اسپیس‌ایکس، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن، با موفقیت به پایان رسید.
صندوق نوآوری و شکوفایی خط اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی به صندوق‌های پژوهش‌و فناوری حاضر در نمایشگاه «آبادیران» اختصاص می دهد.
محققان دانشگاه نانجیانگ طی یک پژوهش سعی کردند با ترکیب دو روش دیابت نوع دوم را درمان کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیشتر از روشنایی روز می‌تواند اثرات منفی بر سلامت افراد داشته باشد. پژوهشی که ۲۰۱۶ در فنلاند انجام شد، نشان داد که نرخ سکته قلبی طی دو روز پس از تغییر ساعت، هشت درصد افزایش می‌یابد.
پژوهشی در سال ۲۰۱۸ در مجله علمی لانست سایکیاتری برمبنای بررسی عادت‌های ورزشی و سلامت روانی ۱.۲ میلیون نفر منتشر شد. افرادی که روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش می‌کرده‌اند بهترین نتایج را به‌دست آورده‌اند و دو روز در ماه کمتر عوارض و مشکلاتی در سلامت روان در مقایسه با افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کردند از خود نشان دادند.
این پژوهش که شامل تبدیل کروموزوم‌های جنسی XY به کروموزوم‌های XX ماده می‌شود، می‌تواند (در آینده) درمان اشکال شدید ناباروری را بهبود بخشد.
مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی و امور بین‌الملل اعلام کرد: کل بودجه فرهنگی کشور درصد کمی از بودجه عمومی است و میزان رشد آن هم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کمتر از ۴۰ درصد است. مثلاً برخی نهاد‌ها دو ردیف بودجه داشته‌اند؛ اما امسال با حذف برخی ردیف‌ها این منابع تجمیع شده که از این موارد می‌توان به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اشاره کرد که برخلاف ادعا‌ها رشد منابعش تنها ۳۵ درصد است.
یکی از داغ‌ترین پرسش‌ها در تاریخ پژوهش پیرامون نئاندرتال‌ها این بوده که آیا آنان خالق آثار هنری بوده اند یا خیر. در چند سال گذشته اجماع نظر بر این بوده که نئاندرتال‌ها گاهی اوقات خالق هنر بوده اند. با این وجود، رفتار نئاندرتال‌ها مانند روابط آنان در دو انتهای درخت تکاملی میمون انسان نما (هومینوئید)، شامپانزه‌ها و هوموساپینس‌ها از نظر فرهنگی از گروهی به گروه دیگر و در طول زمان متفاوت بود.
بنا به اطلاعاتی که قوه قضاییه از او منتشر کرده، اقدامات و ارتباطات اکبری را به دو بخش «سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸» و بعد از خروج از کشور و بازگشت مجددش در سال ۱۳۹۱ تقسیم کرده است. او پس از بازنشستگی «به فعالیت‌های پژوهشی و تجاری در بخش خصوصی روی آورده است که مورد شناسایی سرویس اطلاعات مخفی انگلیس قرار گرفته و فرآیند جذب او از سوی یک رابط ایرانی که از گذشته با اکبری ارتباط داشته، آغاز می‌شود.»
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منابع انسانی و ازدیاد برداشت را دو چالش مهم صنعت نفت دانست و گفت: پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور هستند.
رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه دو برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می کنیم، گفت: ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی اکسیدکربن در جهان است.
نتایج یک پژوهش نشان داد عصاره گیاه شنگار (Alkanna bracteosa) می‌تواند به عنوان یک کاندید مؤثر برای درمان احتمالی سرطان معده بکار گرفته شود.
گزارش مرکز پژوهش بتا نشان می‌دهد از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید ازپست‌های تلگرامی، رشدی بیش از ۲ برابر داشته است.
مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران در پژوهشی در خصوص وضعیت حمل و نقل کشور، چالش های این بخش را به دو قسمت میان و کوتاه مدت تقسیم کرده است.
بر اساس یک پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ در «مجله بین المللی ویتامین و تحقیقات تغذیه» منتشر شد، مشخص گردید ۱۰ گرم روزانه دانه شنبلیله خیسانده شده در آب گرم می‌تواند به کنترل دیابت نوع دو کمک کند.
نتیجه پژوهشی تازه نشان داده که نوشیدن چای دم کرده می‌تواند خطر مرگ و میر را کاهش دهد. به گفته پژوهشگران افرادی که دو فنجان یا بیش‌تر در روز چای می‌نوشند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند بین ۹ تا ۱۳ درصد کم‌تر در معرض خطر مرگ و میر قرار می‌گیرند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ