سرپرست دفتر مدیریت حیات وحش توضیحاتی درباره وضعیت توران و آذر در منطقه توران ارائه داد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
شاهرود- سایت نگهداری یوزهای آسیایی در توران شاهرود حالا میزبان پنج توله است فیروز نر حدوداً ۱۲ ساله، دلبر و ایران دو ماده و در نهایت آذر و توران دو توله ۱۴ هفته‌ای که در سلامت هستند.
جدیدترین فیلم از توله یوزهای ماده همزمان با صد روزگی آنها منتشر شد.
شاهرود- توران و آذر دو توله یوزی ۱۲ هفته قبل در توران شاهرود و بدون مادر پیدا شدند اما همچنان بحث درباره سرنوشت این دو گربه‌سان ارزشمند نُقل محافل است.
شاهرود- مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: توران و آذر توله یوزهای ماده‌ای که پس از ۷۰ روز نگهداری در اداره کل به پارک ملی توران شاهرود منتقل شده‌اند در سلامت کامل هستند.
سمنان- تصاویر منتشره از نحوه نگهداری دو توله یوزپلنگ‌ تازه پیدا شده در توران شاهرود آن هم بر روی پشت بام اداره محیط زیست در استان سمنان باعث بروز حواشی شده است.
سازمان محیط‌زیست سمنان در اقدامی عجیب آذر و توران، توله یوزهای آسیایی را روی پشت‌بام اداره کل این سازمان نگهداری می‌کند. نکته جالب‌ قرار دادن یک لانه ساخته‌شده با چوب و تکه‌هایی از چمن مصنوعی در محل نگهداری توله یوزهاست که احتمالاً برای القای شرایط طبیعی زندگی آنهاست./ فارس
سازمان محیط‌زیست سمنان در اقدامی عجیب آذر و توران، توله یوزهای آسیایی را روی پشت‌بام اداره کل این سازمان نگهداری می‌کند. نکته جالب‌ قرار دادن یک لانه ساخته‌شده با چوب و تکه‌هایی از چمن مصنوعی در محل نگهداری توله یوزهاست که احتمالاً برای القای شرایط طبیعی زندگی آنهاست./ فارس
سمنان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه توران و آذر دو توله یوز توران شاهرود واکسن دریافت کردند، گفت: این بچه یوزها به سایت نگهداری در زیستکره خارتوران شاهرود منتقل شدند.
هومن جوکار فعال محیط زیست نوشت: رسم بود برای توله یوز‌های اسیر، اسم گذاشته شود. با آقای میرصادقی که سال‌ها در حال ساخت فیلم از یوز بود و ذوق هنری داشت، تماس گرفتیم، ایشان آمدند و پیشنهاد دادند که اسم کسی که او را نجات داده روی توله بگذاریم، اینطور بود که نام خانوادگی رضا کوشکی را روی توله‌یوزگذاشتیم .
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: نورافکنی و تردد در موقعیت حضور این توله یوزها، از امشب تا صبح ادامه دارد تا حادثه ناگواری برای یوز‌ها پیش نیاید و این گربه‌سانان در خطر انقراض از محور حادثه‌خیز گذر کنند.
وی درخصوص تغذیه توله‌ها توضیح داد: ۲ وعده در روز غذا می‌خورند و در هر وعده بین ۲۵ تا ۳۰ گرم غذا دریافت می‌کنند. غذای آن‌ها ترکیبی از گوشت قرمز و سفید و شیری است که با صلاح‌دید تیم تیمار توله‌ها به آن‌ها داده می‌شود.
رئیس سازمان محیط زیست درباره وضعیت دو توله یوز توران گفت: این دو توله یوز صحیح و سالم هستند و حواشی مربوط به آنها کذب است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با اشاره به اینکه دندان‌های دو توله یوز تازه متولد شده در حال جوانه زدن است، گفت: توله ها یک مرحله بحرانی رشد برای تغییر عادت غذایی را در پیش رو دارند.
سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با اشاره به خطر آلودگی هوای تهران برای پیروز گفت: در کمیته فنی مربوط به انتقال یوزها موضوع آلودگی هوا بررسی می‌شود.
دامپزشک مستقر در محل نگهداری توله‌یوزها از آغاز رژیم گوشتخواری «آذر» و «توران» که اخیرا در پارک ملی توران پیدا شده‌اند خبر داد.
دامپزشک توله یوز‌های ماده گفت: در اوایل هفته چهارم با رشد و جوانه زدن دندان‌ها گوشت قرمز به برنامه غذایی توله‌ها اضافه شد.
اطلاعات اولیه حالا با تردید‌های جدی مواجه شده است چراکه فیلمی منتشر شده که ادعا شده مربوط به لحظه مواجهه چوپان با یوز‌ها در منطقه حفاظت شده است، اما به جهاتی عجیب و سوال برانگیز به نظر می‌رسد تا جایی که فرضیه ساختگی بودن آن هم مطرح شده است. فیلمی که در آن صدای چوپان قصه به گوش می‌رسد که با اولین مواجهه با توله یوز‌ها تاکید می‌کند که هر دو ماده هستند!
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این دو یوز به سرنوشت توله‌های ایران روبه‌رو می‌شوند، زیرا تجربه نشان می‌دهد که نگهداری از توله‌ها در بلندمدت برای محیط‌زیست امکان ندارد.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست کشور گفت: نام‌های آذر و توران برای توله یوزهای پیدا شده پیشنهاد شده، اما این اقدام منوط به تصمیم کمیته نامگذاری این سازمان است.
برای اولین بار تصاویر لحظه پیدا شدن دو توله یوز ماده ایرانی را که چند روز قبل توسط یک دامدار ایرانی پیدا شدند را منتشر می‌کند. اکبر نیک‌فرجام، دامدار اهل سمنان، که یوزپلنگ‌های پارک توران را پیدا کرده این فیلم را گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ توله یوزپلنگ پیدا شده در منطقه پناهگاه حیات وحش توران ماده هستند و این مهم، امید را برای افزایش جمعیت این گونه ارزشمند تقویت کرده است.
حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خبر اولیه اعلام کرد که دو قلاده توله یوزپلنگ در مجموعه حفاظت‌شده توران به‌تازگی متولد شده‌اند.
اکبری درباره اینکه آیا می توانیم از ماده بودن جنسیت توله یوزها مطمین باشیم؟ می گوید: چند دامپزشک توله یوزها را کنترل کرده و همه متفق القولند که جنسیت آنها ماده است.
هلیا یوز ماده که حاصل زایمان هرب در سال ۱۳۹۸ است، حالا مادر بزرگترین سرمایه ثبت شده جمعیت یوز‌های آسیایی ایران است. او به دور از اسارت و در دل طبیعت در زایمانی موفق صاحب ۴ توله شده که اگرچه هنوز جنسیت شان اعلام نشده، اما حالا نوید بخش تداوم زنجیره حیات یوز‌های آسیایی و نماد زیبای حیات وحش ایران است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ