معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اطلاع رسانی در خصوص رعایت شیوه نامه ای بهداشتی موضوع مهمی است و نباید در این خصوص سهل انگاری نمود. استفاده از ماسک مهم ترین شیوه پیشگیری است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
حدود دو ماه پیش، با افزایش کرونا روبه رو شدیم و حدود سه هفته است، با موج جدیدی مواجه هستیم که موارد بستری و به دنبال آن بستری رو به افزایش است. همچنین از حدود دو هفته گذشته، مرگ و میر‌های کرونا به دو برابر افزایش پیدا کرده؛ اما طی دو تا سه روز گذشته، آمار بستری‌ها رو به کاهش بوده است.
به گفته وزیر بهداشت، از آغاز سال جدید تاکنون مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی رشد ۵۹ درصدی داشته و حدود ۲۷ هزار پزشک متخصص و ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک فوق تخصص در این ایام مشغول به فعالیتند که این آمار، فقط مربوط به ۶۶۴ بیمارستان دانشگاهی است و حال آن که مجموعا هزار و ۶۶ بیمارستان در ایام نوروز و تعطیلات آماده خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به مردم هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج هشتم کرونا در روزهای پایانی اسفند ماه امسال با تاخیر وارد کشور شده است.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: اگر اکنون در هفته‌های ابتدایی آغاز موج باشیم احتمالا تا اواسط اسفند ماه موج به اتمام برسد، ولی با این محاسبات احتمالا اوج یا پیک بیماری در بهمن ماه خواهد بود. البته همانطور که ذکر کردم این صحبت یک پیش‌بینی ۱۰۰ درصدی نیست؛ چرا که کرونا می‌تواند با غافلگیری هم پیش برود.
یک هفته‌ای می‌شود که وارد موج هشتم کرونا شدیم و درحالی استفاده از آزیترومایسین بدون تجویز پزشک و کاملا خودسرانه به عنوان دارویی برای جلوگیری از کرونا در بین برخی مردم رایج شده است.
در آستانه قرار گرفتن در موج هشتم کرونا و در شرایطی که چین از مراکز اصلی شیوع مجدد کرونا در جهان است، ایرلاین‌ها برای هرگونه اقدام از جمله محدودیت یا کنترل مسافران ورودی از چین به ایران، گوش به فرمان ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند.
کریمی درباره میزان مراجعات بیمارستانی کرونا، گفت: در بیمارستان هر کسی که با علائم بیماری تنفسی مراجعه می‌کند، بلافاصله از او تست نمی‌گیرند؛ بنابراین می‌توان گفت روزانه ۱۰ هزار مراجعه روزانه در حوزه کل بیماران تنفسی داریم که به بخش سرپایی مراجعه می‌کنند. از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر در روز بستری می‌شوند.
آمار سال ۲۰۱۷ می‌گوید که به‌ازای هر هزار نفر جمعیت ایران ما ۱.۶ پرستار استخدام‌شده در نظام درمانی‌مان داریم. یعنی ما نصف حداقل استاندارد‌های جهانی پرستار داریم. این یعنی ما صد هزار پرستار در بیمارستان‌هایمان کم داریم تا به کف استاندارد جهانی برسیم. این استاندارد برای پیش از شیوع کروناست و طبیعتا با توجه به لود کاری در بیمارستان‌ها در زمان همه‌گیری چند برابر بیشتر است؛ بنابراین پاسخ به این سؤال که آیا ما به اندازه کافی در بیمارستان‌هایمان پرستار داریم خیر است.
همزمانی شروع موج هشتم کرونا و بحران آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، باعث شده نفس تهرانی ها به خِس خِس بیافتد.
همزمانی شروع موج هشتم کرونا و بحران آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، باعث شده نفس تهرانی ها به خِس خِس بیافتد.
امین عینک‌چی، بازرس اتحادیه داروخانه‌داران گفت: داروخانه‌ها تقریبا از موج ششم و هفتم انواع سرم‌ها را نداشتند. نباید کاری به صحبت‌های وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت داشته باشیم. حالا که هنوز پیک هشتم کرونا اوج نگرفته، کافی است سری به داروخانه‌ها بزنید، از دو ماه پیش سرم را نداشته‌اند و دچار مشکل بودند.
نگرانی از موج هشتم کرونا موجب بازگشت به کار «ستاد ملی مقابله با کرونا» شد/ مثل قبل واکسن بزنید و فاصله گذاری و استفاده از ماسک را جدی بگیرید
عمادی افزود: وضعیت بیماری کرونا در کشورمان نسبت به برخی کشورهای آسیایی و اروپایی به خوبی مدیریت و کنترل شده است و در شرایط فعلی که احتمال شیوع موج هشتم وجود دارد، همراهی و همیاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و انجام به موقع تزریق دُز یادآور واکسن می تواند به مهار آن منجر شود.
زیرسویه‌های جدید اُمیکرون که با نام‌های ۱ BQ و XBB شناخته می‌شوند، زودتراز آنچه انتظارش را داشتیم، وارد ایران شده و تاکنون سه مورد از آن در ایران شناسایی شده است. احتمال داده می‌شود تعداد مبتلایان بیشتر از این است. با شناسایی موارد تازه، می‌توان گفت در آستانه ورود به موج هشتم کرونا هستیم. سرعت انتقال این سویه بالاتر است؛ اما به سختی سویه‌های قبلی نیست. برخی متخصصان می‌گویند ممکن است در این سویه شاهد جهش‌های خطرناکی باشیم.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: BQ ۱ هم درست مانند سویه BA ۵ از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که همین سبب می‌شود بر اساس نظر کارشناسان این سویه هم بیماری‌زایی در حد امیکرون داشته باشد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این سبب می‌شود احتمالا در روز‌های آتی با افزایش موارد مواجه شویم.
چنانچه زیرسویه BQ ۱ در ایران شناسایی شود، به احتمال قوی شاهد موج هشتم کرونا در کشور خواهیم بود؛ هر چند ممکن است رفتار این زیرسویه شدید یا عینا مشابه رفتاری که در سایر نقاط دنیا داشته، نباشد. بدین ترتیب می‌توان انتظار شروع موج جدید بیماری کووید ۱۹ در کشور را داشت.
چنانچه زیرسویه BQ۱ در ایران شناسایی شود، به احتمال قوی شاهد موج هشتم کرونا در کشور خواهیم بود، هر چند ممکن است رفتار این زیرسویه شدید یا عینا مشابه رفتاری که در سایر نقاط دنیا داشته، نباشد. بدین ترتیب می‌توان انتظار شروع موج جدید بیماری کووید19 در کشور را داشت.
این هشتیمن موج همه گیری کرونا در ژاپن است. طبق آمار‌های دولتی، طی روز گذشته ۲۰۶۹۴۳ مورد ابتلا به کرونا در ژاپن ثبت شده است. از ۲۵ اوت تا کنون این برای اولین بار است که شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور کرده است.
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ گفت: تردیدی نیست که مدارس و دانشگاه‌ها باید بازگشایی شوند. نگرانی چندانی هم برای این بازگشایی نداریم. با این حال نباید هم بیکار نشست، بلکه باید واکسیناسیون علیه کرونا را در دانش‌آموزان و کل جامعه پیش بُرد و در نهایت هم تمهیدات حداقلی که شامل رعایت فاصله، تهویه و استفاده از ماسک در مدارس است، در نظر بگیریم تا مشکل جدی نداشته باشیم.
معاون درمان ستاد کرونا درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان تهران نیز بیان کرد: شرایط خوب است و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و افراد بالای ۵۰ سال استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند و اکثر مردم دز چهارم را تزریق کرده‌اند و درواقع می‌توان گفت استقبال از دز‌های یادآور واکسن در تهران مطلوب بوده است.
مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران با تاکید بر اینکه اگر جهش جدید از ویروس رخ ندهد احتمالا موج هشتم و نهم کرونا را شاهد نخواهیم بود، تصریح کرد: بر این اساس دیگر بیماری تنها به شکل سرماخوردگی با یک اوج و فرود خود را نشان می‌دهد؛ چنان که در حال حاضر هم تنها شاهد بروز جهش‌هایی تنها در یک سویه از کرونا یعنی امیکرون هستیم و جهش جدیدی به وجود نیامده است.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: بر اساس تعداد مراجعین، کاهش موارد ابتلا، مرگ و میر و کاهش تعداد شهر‌های قرمز، به نظر می‌رسد ما قله موج هفتم را رد کرده باشیم.
عمده علائم ابتلا به زیرسویه‌های BA ۴ و BA ۵ شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، سوزش گلو، سرفه خشک، گرفتگی یا درد در قفسه سینه، تنگی نفس مختصر، درگیری سیستم گوارش و اسهال و استفراغ، تب (که چندان بارز نیست)، خستگی مفرط و درد‌های ماهیچه‌ای است. در ابتلا به این زیرسویه برخلاف سایر سویه‌ها، درگیری و از بین رفتن حس بویایی و چشایی بسیار کمتر است.
دکتر حمید سوری: در حال حاضر با توجه به ایجاد ساب واریانت‌های جدید، موج هفتم بیماری در کشور شکل گرفت و از آنجایی که قابلیت انتشار این ساب‌واریانت‌ها بسیار زیاد است، موارد ابتلایمان بسیار زیاد شد و به تبع بالا رفتن موارد ابتلا، بستری و مرگ هم بیشتر شد. البته نه مانند سویه دلتا که در آن نسبت افزایش مرگ بالا بود، در این واریانت میزان کشندگی کمتر است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ