قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ مشکلی در خصوص میزان ارز در کشور نداریم ولی این دلیل نمی‌شود ما مدیریت و کنترل ارزی نداشته باشیم
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ویدئویی از خط تولید اسکناس در کارخانه پول آمریکا و چاپ ۱ ، ۵ ، ۱۰ ، ۲۰ ، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری را مشاهده کنید.
متاسفانه ما در بخش سیاست گذاری‌های پولی نیز، مشکلاتی جدی داریم. در این حوزه برای تامین کسری بودجه سیاست‌های درستی را اتحاذ نکرده ایم. ما از بدترین محل‌ها یعنی چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی استفاده کرده ایم که هر دو تورم زا است و باعث رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی بدون ایجاد ارزش افزوده شده است. نکته دیگر این که متاسفانه، دولت بزرگ‌ترین مصرف کننده است که نتوانسته کنترل درستی داشته باشد. در نهایت تمام این سیستم سیاست گذاری‌های اقتصادی و پولی، همزمان در یک چرخه رو به نزول قرار گرفته است. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک دولت رخ دهد.
سیاست بودجه‌ای حول محور ناترازی بودجه همچنان تکرار می‌شود، سیاست‌های پولی با محوریت چاپ اسکناس و پوشش ناترازی بودجه است که پیامدی جز تورم ندارد. سیاست‌های ارزی شامل سرکوب نرخ ارز و یاشناورسازی آن و تلاش ناموفق در تک نرخی کردن ارز است. سیاست‌های یارانه‌ای کوپنی و اینک کالابرگ الکترونیکی را نیز شاهدیم که همگی، مثال‌هایی از روند‌های ناموفقی هستند که از سوی دولت‌ها اتخاذ شده اند
استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف و تیم تحقیقاتی وی با چاپ مقاله‌ای در معتبرترین نشریه شیمی تجزیه Analytical Chemistry، موفق به ارائه روشی نوین جهت گونه‌شناسی کروم در آب‌های سطحی شد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد منچستریونایتد فصل گذشته رکورد کسب درآمد در یک فصل را شکسته است. این در حالی است که هواداران از مدیریت خانواده گلیزر به شدت ناراضی هستند.
تاجر و میلیاردر اماراتی طرحی مبنی بر چاپ پول مشترک میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با هدف از بین بردن فشارهای اقتصادی ناشی از به کارگیری دلار ارائه داد.
رئیس شورای پول و اعتبار یکی از دلایل تشدید ناترازی بانک‌ها را تمرکز حساب‌های شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۸۰ همت ناشی از تمرکز حساب‌های شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی تجمیع شده که این امر موجب کاهش گردش پول در بانک‌ها شده است.
نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه گفت: هر اصلاحی تنفسی است برای رشد اما برای اینکه بدانیم بازار خوب است یا خیر باید به چاپ پول توجه کنیم.
یونان اگر می توانست براحتی ایران پول چاپ کند جزیره نمی فروخت. یونان بدهی خارجی اش را پرداخت کرد و نهاد بانک مرکزی اروپا ناظر سرسخت و سختگیر عملکرد بانکهایش بود تا بدون ضابطه اقدامی نکند.
رشد سنگین پایه پولی یا همان چاپ پول در سالی که گذشت، با تبعات تورمی همراه بوده است. این در شرایطی است که با توجه به شعار سال مبنی بر مهار تورم، کلیددار ساختمان شیشه ای میرداماد برای برخی از بانک ها خط و نشان کشیده است که اگر اصلاح نشوید، به سمت انحلال می رویم!
شاید مدیران بانک مرکزی به ایشان گفته‌اند که نمی‌شود همین الان دو تا از دستگاه‌های چاپ پول را به برق زد و پول چاپ کرد. شاید گفته‌اند که نمی‌توانند در دفاتر و حساب‌های ملی این اعتبار را بگنجانند تا به حساب فرهنگیان واریز شود. هر چه که هست؛ شکل و نحوه کار است.
رییس‌کل اسبق بلنک مرکزی نوشت: کاهش شدید تورم، باروند کنونی متغیر‌های پولی، غیرممکن است.
نماینده فارس در شورای عالی استان‌ها گفت: برای کاهش تورم باید اجازه چاپ پول بدون پشتوانه گرفته شود.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در چین گفت: معتقدم چین اقتصاد اول دنیا را دارد و اینکه می‌گویند آمریکاست، به نظرم دولت آمریکا در حال چاپ پول است.
نخستین اسکناسی که در ایران چاپ شد، بیش از ۷۰۰ سال پیش بود و بلوا درست کرد؛ مردم گمان می‌کردند این پول کاغذی برای کلاهبرداری است و واژه «چاپیدن» از همان‌موقع وارد زبان فارسی شد.
همتی نوشت: از وعده نیم و سپس تک رقمی کردن تورم خبری نیست، رشد ۸ و تقویت پول ملی و وصل نکردن سفره مردم به مذاکرات هم پیشکش البته در بوق‌های تبلیغاتیتان در دستاورد سازی موهومی پیشتازید.
صحبت از انضباط مالی و کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد چاپ پول به میان می‌آید که باید اثرش را در کنترل تورم نشان دهد، اما همچنان شاهد افسارگسیختگی تورم و کوچک‌شدن سفره‌های مردم هستیم. نرخ بیکاری هم که اسباب شوخی جماعت است با اینهمه جوان در آرزوی کار و تحصیلکرده بیکار…
رئیس سابق بانک مرکزی گفت: با صراحت بگویم. دوستان دولت فکر کردند توافق نزدیک است. گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداریم تحریم هم که برداشته می‌شود، مشکل افزایش قیمت پیدا نمی‌کنیم. اما به هر دلیلی توافق انجام نشد و گرفتاری‌های جدید پیش آمد. حالا مدام می‌گویند گذشتگان بانی وضع موجود هستند. پس شما برای چه آمدید رئیس جمهور شدید؟ پس چرا در جلسات مناظره می‌گفتید ما می‌آییم وضع را درست می‌کنیم؟
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اقدام برخی ناشران دنیا برای پولی کردن دسترسی نشریات، گفت: تا ۳ یا ۵ سال دیگر به ازای چاپ هر مقاله نویسنده باید پول بدهد.
«زمانی که دولت به بانک مرکزی ارز می‌دهد تا آن‌ها را تبدیل به ریال کند، بانک مرکزی به دلیل اینکه ریالی در اختیار ندارد، پول چاپ می‌کند و در جامعه پخش می‌کند. در مقابل دولت می‌گوید که این ارز‌ها را به حساب بانک مرکزی واریز می‌کند، در حالی که به دلیل تحریم‌ها به حساب‌ها دسترسی وجود ندارد، در چنین شرایطی چاپ پول بدون پشتوانه انجام می‌شود که نتیجه آن افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی است.»
در نظام پولی، عرضه پول، فرآیند پیچیده‌ای است و برآیند رفتار‌های متقابل چهار گروه از عامل‌های موثر بر آن، شامل بانک مرکزی، بانک‌های تجاری و تخصصی، سپرده‌گذاران و دریافت‌کنندگان وام می‌شوند. پول پرقدرت، عبارت است از پولی که مستقیما توسط بانک مرکزی به وجود می‌آید و شامل موارد ترازنامه بانک مرکزی می‌شود.
سیدعلی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر به صورت متوسط با تورم ۴۰ درصدی روبرو بوده ایم، گفت: «طی این مدت هم به نوعی کسری بودجه دولت و چاپ پول نهادینه شده و تورم بالا در اقتصاد کشور حفظ شده، طبیعتا نمی‌توان توقع داشت در این شرایط قیمت ارز در یک نقطه آرام بگیرد، از سویی با توجه به شرایط موجود و در یک جو هیجانی شاهد هستیم قیمت دلار از ۳۱ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.»
در ۶ ماهه امسال چقدر پول چاپ شد؟
قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به موتور‌های متحرک افزایش تورم در کشور طی سال‌های اخیر نگاهی بیندازیم، باید به سه عامل اشاره کنیم، اضافه کرد: در وهله اول افزایش پایه پولی طی سالیان گذشته موجبات این موضوع را فراهم آورده که تورم به صورت فزاینده‌ای با رشد روبرو شود. استقراض دولت از بانک مرکزی و همچنین چاپ پول به منظور تامین کسری بودجه دولت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ