عباس عبدی نوشت: می‌توان نظر مردم را از خودشان پرسید، به جای آنکه از طرف آنان حرف زد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در سال ۱۴۰۰ مردم متوجه شدند همه طراحی‌ها صورت گرفته تا یک نفر بر صدر بنشیند. حتی افراد هم طیف کاندیدای مورد نظر شورای نگهبان، نقش یار کمکی را بازی می‌کردند. نظام انتخاباتی کشور از جهت آزادی، رقابتی بودن و... دوره به دوره محدودتر شده است. البته گاهی اوقات که فضای سیاسی به دلایل گوناگون باز‌تر شده، (مجاس ششم، مجلس دهم) تبلور آن در انتخابات هم نمایان شده است.
مرعشی: از نظر من در دو انتخابات اخیر مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری و شورا‌های ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان در همان زمینی بازی کردند که شورای نگهبان، نهاد‌های حاکمیتی و نظام می‌پسندید. یعنی آن‌ها علاقه‌مند بودند تا اصلاح‌طلبان در نهاد‌های قدرت نباشند و به دنبال دولت و حکومت یکپارچه و یکدست بودند. اصلاح‌طلبان هم از این موضوع استقبال کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بحث تناسبی شدن برگزاری انتخابات تهران از نظر شورای نگهبان ایرادی ندارد و خلاف شرع و قانون اساسی نیست.
خاتمی با بیان اینکه شورای محترم نگهبان مطابق با قانون و در چارچوب وظایف، اقدامات خود را انجام می‌دهد، گفت: این شورا براساس حب و بغض تصمیم نمی‌گیرد و سلیقه‌ای عمل نمی‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان در حال بررسی آن است و جزئیات نظر شورا را بعد از اظهارنظر نهایی، اعلام خواهیم کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحات لایحه شورای حل اختلاف موافقت کردند.
در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است: سرشب آقای [علی]لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما]، اطلاع داد که شورای نگهبان، امروز به باطل بودن انتخابات تهران رسیده، ولی به خاطر نگرانی از عواقب، ضمن نامه‌ای از رهبری راهنمایی خواسته‌اند و رهبری در جواب گفته‌اند که نتایج صندوق‌های شمرده‌شده، هر چه شد عمل شود.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای تحقق فرمایشات چهارگانه رهبری در برگزاری انتخابات  برنامه‌تان چیست؟ گفت: تلاش ما این است منویات و راهبردهای مورد تاکید رهبری را دنبال کنیم، اما باید توجه داشت که مخاطب سخنان رهبری همه دستگاهها دخیل هستند که در این بین برخی از مسائل به شورای نگهبان بر می‌گردد
واکنش به اظهارات لاریجانی درباره «خالص سازی»/چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد؟/ جزئیات نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که مصلحت عمومی اساسا چیست؟ تصریح کرد: در فلسفه قانون و سیاسی در این مورد صحبت شده است. به این بحث‌ها خیلی پرداخته نشده است و باید این‌ها تحقیق شود. مصلحت عمومی چه نسبتی با مصلحت اشخاص دارد؟ ایا مصلحت عمومی جمع نظر افراد است یا به واقع مصلحت عموم است؟ ایا منفعت فقط مادی است یا امور ارزشی و معنوی هم نفع هستند؟ در جمهوری اسلامی تردید نداریم امور ارزشی و معنوی در امور مادی دخیل است.
نمایندگان مردم در مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، ایرادات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را رفع کردند.
یک عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که اشکالات مدنظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در حال بررسی است و فردا برای اظهار نظر نهایی مجددا به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد.
به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی مجلس یازدهم و آغاز کورس انتخابات مجلس، دخالت‌های نمایندگان علیرغم نص صریح قانونی و فرمایش مقام معظم رهبری در عدم دخالت نمایندگان در امور عزل و نصب‌ها، شورای نگهبان به سه نماینده مجلس در مازندران تذکر و کارت زرد داده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت گفت: این مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده، مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان آخرین نظرات این شورا درباره مصوبات مجلس و دولت را اعلام کرد.
مهلت اعلام نظر هیئت عالی نظارت از تاریخ رسیدن مصوبه مجلس، ۱۰ روز است که اگر ضرورت داشته باشد، این مهلت با هماهنگی شورای نگهبان تا حداکثر مهلت قانونی اظهارنظر این شورا قابل تمدید است. با این حال در مصوبات ۲ و ۳ فوریتی، متناسب با فوریت باید اظهارنظر‌ها اعلام شود. از سوی دیگر قانون اساسی به شورای نگهبان اجازه داده اگر فرصت رسیدگی و اظهار نظر نهایی را در مورد پیش نویس‌های قانونی کافی نداند، از مجلس حداکثر ۱۰ روز دیگر مهلت بخواهد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تنها موردی که برای قوه مقننه لازم الاجراست نظر نهایی شورای نگهبان است و مصوبات داخلی سایر مجامع محلی در قانون ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان خبر داد: دولت در حال تنظیم لایحه‌ای در مورد انتخابات است و مجلس هم طرحی را در این باره دنبال کرده که به نظر می‌رسد مراحل پایانی بررسی را طی می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرزندان برخی نمایندگان در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و گروه دیگری تابعیت دوگانه دارند، آیا شورای نگهبان این موضوع را برای انتخابات سال آینده لحاظ می کند؟ گفت: برای انتخابات عجله دارید و زمان زیادی باقی مانده و مبنای ما قانون است و تا ان زمان باید دید قانون انتخابات چگونه است.
طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح یا لایحه، چیزی را تصویب یا اصلاح کند.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در مجلس تصویب نشده است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در مجلس تصویب نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به دستگیری پسر یکی از نماینده‌های مجلس به اتهام ارتباط با منافقین» آیا شورای نگهبان مسایل امنیتی را برای تایید صلاحیت‌ها در نظر می‌گیرد؟ گفت: شورای نگهبان مکلف است از ۴ مرجع استعلام کند و شورای نگهبان براساس گزارش‌های واصله، اعلام نظر می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: هر آنچه در قانون به عنوان وظیفه برای ما در نظر گرفته شده موظف به انجام آن هستیم و نمی‌توانیم به وظایف شورای نگهبان چیزی اضافه کنیم چرا که بر خلاف قانون است، اما بنده هم مثل شما معتقدم در حوزه مصوبات و مباحث تخصصی شورا باید بیشتر با مردم گفتگو کنیم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ