رئیس جمهور قانون اساسی را مشتمل بر اساس و اصولی دانست که هم نشان از حقوق آحاد شهروندان و هم نشان از تکالیف مسئولان و دست‌اندرکاران دارد و گفت: اینکه فرهیختگان و صاحب‌نظران، کیفیت اجرای اصول قانون اساسی را نه صرفا در محافل آکادمیک و علمی بلکه در عرصه اجتماعی مورد بررسی و نظارت قرار دهند، بسیار آموزنده و مفید خواهد بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
درباره دو خبرنگار خانم من با رئیس کل دادگستری استان تهران و آقای صلواتی هم صحبت کردم، اما دادگاه غیرعلنی بود و، چون من از قوه دیگری بودم، نتوانستم در دادگاه حضور داشته باشم.
علی مطهری از ابراهیم رئیسی درباره‌ی «اجرا نشدن فصل حقوق ملت در قانون اساسی» انتقاد کرد.
دیوان عدالت اداری با استناد به ۴ علت قانونی، حکم انتصاب میثم لطیفی به عنوان رئیس سازمان اداری استخدامی کشور را باطل کرده است.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه حکم رئیس جمهور نه آئین‌نامه و نه بخش‌نامه است که هیات عمومی بتواند آن را ابطال کند، گفت: رئیس جمهور بر اساس اختیارات متعددی که در قانون اساسی به وی اعطا شده است می‌تواند هر فردی را چه از داخل و چه از خارج دولت به عنوان معاون خود انتخاب کند.
رئیس‌جمهور در کشور ما حداقل از دوره اصلاحات به بعد، به‌هیچ‌وجه قدرت و اختیارات قانونی که انتظار می‌رود داشته باشد را ندارد. در قانون اساسی رئیس‌جمهور دو شأن دارد؛ یک رئیس قوه مجریه، دو که از آن مهمتر است، مسئول اجرای قانون اساسی. اگر رئیس‌جمهور نتواند قانون اساسی را اجرا کند، رئیس دولت بودن او هم به‌هیچ دردی نمی‌خورد! چراکه اختیارات دولت از طریق قانون اساسی به دست می‌آید. قانون اساسی یک کلیت یکپارچه است و رئیس‌جمهور نتوانسته است قانون اساسی را در این مملکت بدون تنزل اجرا کند.
نظر رئیس مجلس درخصوص تصویبنامه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع تعیین سازوکار نحوه واگذاری سهام عدالت به افراد واجد شرایط اعلام شد.
نایب رئیس مجلس دهم در خصوص ماموریت جدید داده شده به محسن رضایی از سوی رئیس جمهور. برای تاسیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گفت: این انتصاب مشکل قانونی دارد، به دلیل اینکه شورای عالی هماهنگی سران قوا یک امر موقت و اضطراری بوده و مقارن با تحریم‌های شدید آقای ترامپ به وجود آمد، برای اینکه بتوانند بهتر و سریع‌تر تحریم‌ها را دور بزنند.
اسلامی همچنین گفت: ما غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را بر اساس تکلیفی که قانون اقدام راهبردی روی دوشمان گذاشته است و موظف به اجرای آن هستیم، انجام می دهیم. البته این سطح از غنی سازی مصارف گوناگونی از جمله تولید مواد اولیه رادیو دارو ، آشکار سازها و غیره دارد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما بر اساس قانون و دستورالعمل رودخانه‌های مرزی، در هیرمند حقابه داریم و افغانستان باید به قواعد بین‌المللی و همسایگی پایبند باشد.
شریعتمداری ضمن انتقاد از دستیار رئیس‌جمهور به‌خاطر غیرقانونی خواندن محرومیت افراد بدون حجاب از خدمات اجتماعی، نوشت: از کجای قانون اساسی بر می‌آید که شخص مجرم باید از همه خدمات اجتماعی بهره‌مند باشد؟
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: جمع آوری کارت های آزاد بنزین از جایگاه های سراسر کشور سرعت گرفته و این موضوع بر اساس قانون در حال انجام است، اینکه مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند خوب است ولی ما مخالف روش های اجباری و جمع آوری کارت ها به صورت سریع هستیم چرا که موجب ایجاد مشکلات زیاد برای مردم و جایگاهداران می شود.
احمدی اظهار کرد: اگرچه بنده می‌دانم رئیس جمهور از رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس است، ولی وظیفه دولت این است که از قانون اساسی و احکام شریعت حراست کرده و آن‌ها را اجرا کند.
معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار داشت: حجاب طبیعتاً برای نظام جمهوری اسلامی یک هنجار بسیار ارزشمند است و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به حجاب بی‌تفاوت باشد. حجاب یک امر شرعی است و طبق اصل ۴ قانون اساسی همه امورات و تصمیمات کشور باید بر اساس شرع باشد. در قوانین موضوعه به حجاب اهمیت ویژه داده شده است و کسانی که در مورد حجاب هنجارشکنی می‌کنند مجرم شناخته می‌شوند و این قانون حاکم است.
رئیس قوه قضاییه گفت:قضات و مسئولان قضایی باید بر اساس عدل، انصاف و قانون‌مداری ، امور را به پیش ببرند؛ محور ما قانون است؛ اگر به سلیقه عمل کنیم ممکن است حجت نداشته باشیم حتی اگر سلیقه ما درست و صواب باشد.
رئیس قوه قضاییه گفت: قضات و مسئولان قضایی باید بر اساس عدل، انصاف و قانون‌مداری ، امور را به پیش ببرند؛ محور ما قانون است؛ اگر به سلیقه عمل کنیم ممکن است حجت نداشته باشیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی، اساس بر آن است که مردم در جریان گردش اطلاعات قرار گیرند، گفت: در قانون اساسی و قوانین موضوعه مقرر شده که مردم باید در جریان قرارداد‌ها و پیمان‌ها و نیز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی قرار گیرند، مگر آن مواردی که به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) احتمال سوء استفاده دشمن از آن‌ها وجود دارد.
رئیسی گفت: استاد برجسته حقوق آفریقایی می‌گفت من و دوستانم تمامی قوانین اساسی کشور‌های دنیا را مطالعه کرده‌ایم. قانون اساسی جمهوری‌اسلامی مترقی‌ترین قانون دنیا است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی بالاترین سند برای احیا و پاسخ به حقوق مردم است و اولین حق مردم حفظ کرامت آنهاست.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی میثاق ملی همه ملت ما است و ارزش‌ها، اسلامیت، جمهوریت و امنیت نظام ما مبتنی بر آن است.
رئیس خانه احزاب کشور گفت: ما زمزمه تغییر قانون اساسی را داریم و حرف‌هایی هم در کشور می‌شنویم. اولا باید بدانید، در این موضوع افرادی خاص، به دنبال مواردی خاص و ارکانی خاص در قانون اساسی هستند. در قانون اساسی که حجاب ذکر نمی‌شود. در قانون اساسی امهات و ارکان اساسی کشور ذکر می‌شود.
مصباحی مقدم درباره اینکه چه بخش‌هایی از قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد، گفت: ساختار سیاسی ما در حال حاضر پارلمانی - ریاستی است. معتقدم در بازنگری می‌توان آنرا به ساختار پارلمانی تغییر داد. در این ساختار نخست وزیر به عنوان نفر نخست اجرایی از سوی پارلمان تعیین می‌شود و رئیس جمهور هم نقش هماهنگ کننده قوا را بر عهده دارد. این ساختار برای کشور و شرایط امروز مناسب‌تر است.
حدادی در پاسخ به این سوال که «در شرایطی که گزارش کمیسیون آماده نشده، در این دو روز در خبری آمده بود که آقای رئیسی با اشاره به بررسی گروهی در مجلس گفته است که در حادثه فوت خانم امینی ضرب و شتم نبوده است، این سخنان به گزارش کمیسیون شما اشاره دارد؟»، گفت: من از این اطلاع ندارم که صحبت ایشان بر چه اساس بوده، اما بحثی که ما داریم این است که گزارش کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها به دلیل عدم دریافت گزارش رسمی پزشکی قانونی هنوز نهایی و منتشر نشده است و ما منتظر گزارش پزشکی قانونی هستیم، هر زمان که این گزارش به دست ما برسد گزارش کمیسیون نیز کامل شده و به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
رئیس جمهور تونس قانون اساسی جدید این کشور را که پیش از این به همه پرسی گذاشته شده بود، تایید کرد.
او در این مصاحبه با داود جنبش، در حالی که پرچم سه رنگ دولت پیشین افغانستان در پشت سرش قرار دارد، تاکید می‌کند هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان اقتدار ملا عمر، رهبر پیشین طالبان را «ندارد».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ