گمانه‌زنی قلعه لمبسر الموت که در متون تاریخی به کلید قلاع گیلان ملقب است به منظور حفاظت و مرمت این اثر تاریخی انجام شد در این گمانه زنی چند کاشی رنگی نیز کشف شده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کشف کاشی‌های پنهان در کاخ گلستان،سفر وزیر میراث به پاکستان،اعلام اولویت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و نشستی درباره اصالت نقش برجسته از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: در جریان مرمت تالار برلیان، بخشی از کاشی‌هایی که در معماری اولیه این بنا به کار رفته بود، کشف شد.
سرپرست فصل هفتم کاوش در این شهر تاریخی به وجود یک تالار ۱۶ ستون آجری به ابعاد یک در یک متر در این محدوده اشاره کرد و افزود: تشخیص کاربری این سازه به دلیل گستردگی، نیاز به کاوش‌های باستان شناسی بیشتر دارد.
«کتیبه ناشناخته کوشان» نظامی نوشتاری است که در حدود ۲۰۰ قبل‌ازمیلاد تا ۷۰۰ بعدازمیلاد در بخش‌هایی از آسیای مرکزی مورد استفاده بود. این خط هم با عشایر اولیه در استپ‌های اوراسیا، مانند یوئه‌چی‌ها، و هم با سلسله کوشان‌ها مرتبط دانسته شده است. کوشان‌ها امپراتوری‌ای را بنا نهادند که یکی از کار‌های مهم آن توسعه بوداییسم در شرق آسیا بود. آن‌ها همچنین آثار معماری و هنری مهمی خلق کردند.
محققان می‌گویند کاوش‌های اخیر در پناهگاه سنگی ریم‌راک درا (Rimrock Draw) نزدیک رایلی، اورگان منجر به کشف یافته‌های هیجان‌انگیزی شده است.
تدفین مجدد یک منطقه کشف شده باستان شناسی امری رایج است و به حفظ آن مکان برای باستان شناسان آینده کمک می‌کند و آنان ممکن است بتوانند با روش‌های مدرن‌تر شواهد بیش تری را به شکلی بهتر مورد مطالعه قرار داده و پرسش‌های تازه‌ای را مطرح کنند.
حفاری‌های قبلی در این خانه‌ها منجر به شناسایی کف‌پوش‌های موزاییکی چند رنگی شده است، از جمله موزاییکی با تصاویر گل‌های نیلوفر آبی که نماد جایگاه والای ساکنان است. در بررسی‌های اخیر مشخص شد که به رغم تخریب‌های قرن سوم و سرقت مصالح ساختمانی رومی، موزاییک‌های بیشتری در انتظار کشف هستند.
طی کاوش‌های انجام‌شده در تپه بالای چشمه‌علی که در سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ توسط «اریک اشمیت» انجام شد، آثار بسیاری از محوطه اطراف تپه کشف شد که نشانه‌هایی از دوران قبل از اسلام و اشکانیان در آن دیده می‌شود.
حدود دو هفته پیش یک مقبره باستانی ساخته‌شده از سنگ گرانیت سیاه‌رنگ در کشور مصر کشف شد. این مقبره در حین کاوش‌های مناطق ساحلی شهر اسکندریه شناسایی‌شده و در آن، یک تابوت سنگی به طول ۱۰ فوت در حدود ۳ متر به دست آمد که تاریخ آن به دوره حکومت بطالسه در مصر و حدفاصل سال‌های ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد. این تابوت در حدود ۲ متر ارتفاع داشته و وزن آن نیز حدود ۳۰ تن تخمین زده می‌شود.
در طول حفاری‌ها و کاوش‌های مداوم معبد، کاتلین مارتینز از دانشگاه سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن و همکارانش این سازه را در عمق ۱۳ متری زیر زمین کشف کردند. این تونل ۲ متری در میان ۱۳۰۵ متر ماسه سنگ حفر شده بود.
دانشمندان در فاصله چند متری یک ایستگاه شلوغ قطار در قلب پاریس موفق به کشف پنجاه قبر در یک گورستان باستانی شدند. این آرامگاه دریچه‌ای نادر به زندگی ساکنان لوتتیا، پایتخت فرانسه در حاشیه رود سن در قریب به دوهزار سال پیش می‌گشاید. جالب است که طی این همه سال با وجود عملیات فراوان احداث جاده و حتی تاسیس ایستگاه قطار پورت رویال در سال ۱۹۷۰، این گورستان مدفون هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته بود. تا این که برنامه ریزی برای احداث یک خروجی جدید برای ایستگاه قطار منجر به انجام کاوش‌های باستانشناسی در منطقه شد.
وزیر کشور تصریح کرد: دستگاه‌های متولی امر عفاف و حجاب مکلف به اجرای قانون در این زمینه هستند و تکالیف قانونی خود را با استفاده از ساز و کار‌های مشروع و قانونی با رعایت حرمت و کرامت انسانی اجرا و با هنجارشکنان هم برخورد می شود.
کارشناسان مرکز بهداشت قم به منظور پیشگیری و مبارزه با کالا‌های غیر بهداشتی و غیر مجاز موجود در بازرسی از یک قنادی سطح شهر مقادیری از شربت آلومینیوم ام جی اس کشف و ضبط کردند.
شریعتمداری مدیر مسوول کیهان گفت: مسئولان نباید با تسامح در قبال این هنجار شکنی، حق مسلم توده‌های عظیم مردم مسلمان این مرز و بوم را به پای جماعتی اندک و کم شمار و قانون شکن قربانی کنند! آن‌ها به نمایندگی از سوی توده‌های چند ده میلیونی مردم بر کرسی‌های مسئولیت تکیه زده اند و باید حافظ ارزش‌های دینی و مجری قانون باشند.
نماینده، ولی فقیه در مازندران گفت: ما باید با مسئله کشف حجاب با قاطعیت برخورد کنیم و نهاد‌ها باید کار‌های خود را به درستی انجام دهند، نیروی انتظامی، بسیج و صمت باید برخورد جدی داشته باشند و طلاب هم باید کار فرهنگی خود را دنبال کنند.
بررسی دو محوطه تاریخی دیگر در چم‌‎شیر از وجود استقرارگاه‌های کوچ نشینی خبر می دهد ضمن اینکه باستان شناسان در کاوش‌های خود قیچی و النگوهایی نیز کشف کرده‌اند.
محققان در سال ۲۰۱۶ این کارگاه مومیایی‌سازی را در نزدیکی هرم سقاره کشف کردند. در این سایت بیش از ۱۰۰ ظرف شامل پیاله‌های سفارشی و کاسه‌های قرمز دیده می‌شود. برخی از این ظرف‌ها نوشته‌هایی دارند که توضیح می‌دهد از مواد داخل آن‌ها چگونه باید در فرایند مومیایی‌کردن استفاده کرد.
کشف بقایای این رستوران، در چارچوب کاوش‌های پروژه مشترک همکاری موزه باستان شناسی و مردم شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کمبریج و شورای دولتی عراق برای آثار باستانی و میراث فرهنگی با بهره گیری از فناوری‌های مدرن مانند عکسبرداری با کمک پهپاد و آنالیز ژنتیکی صورت گرفته که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود.
مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه «چم‌شیر» از شناسایی ۱۴۰ اثر تاریخی در ۱۶۰ محوطه باستانی کاوش شده در حوضه آبگیر سد چم‌شیر خبر داد.
زاهدان- اثر انگشت و دانه‌های گیاهی با قدمت پنج هزار سال در پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «تپه دشت» شهر سوخته منطقه سیستان کشف شد.
اصفهان- سرپرست پیشین هیئت باستان‌شناسی چهارباغ گفت: نزدیک به ۵ هزار قطعه شی تاریخی در کاوش‌های گروه پژوهشی ما در محور میانی چهارباغ در سال ۹۸ کشف شد اما مطالعات ما در ادامه ناتمام ماند.
سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیشنهاد داد تا گزینه‌ای برای رانندگان اینترنتی جهت لغو سفر مسافرانی که کشف حجاب می‌کنند در اپلیکیشن شرکت‌ها پیش بینی شود. وی رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر را تعاملی و همیاری و همکاری با اصناف دانست و از طرفی خواستار رعایت دقیق حقوق مردم و درج نکردن آگهی‌های مغایر با شئونات اسلامی و اخلاقی در تبلیغات شرکت‌های اینترنتی شد.
در ۲۴ ساعت گذشته در نقاط مختلف تهران حوادثی رخ داد که مأموران انتظامی در آن نقش آفرینی کردند. در بسته اخبار پلیسی شهر مهمترین این حوادث را بخوانید.
رئیس قوه قضاییه ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: وضع موجود در انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی از حیث ساماندهی مناسب کالا‌های متروکه، قابل مقایسه با ده ماه گذشته نیست، اما موضوع تا نتیجه مطلوب دنبال می‌شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ