یک نماینده مجلس می‌گوید: امنیت جلوه‌های مختلفی داردکه یکی از ابعادآن، امنیت در عرصه‌ی انرژی است؛قرارداد سوآپ سبب تبدیل ایران به هاوب گازی منطقه و درپی آن وابستگی سایر کشورها به ایران می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
چگنی گفت: براساس اهداف تعیین‌شده و با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، تجارت بین‌المللی گاز طبیعی باید ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یابد که پارسال عملکرد موفقی در این حوزه ثبت شد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به انجام سوآپ گاز از ترکمنستان گفت: با رایزنی های انجام شده با طرف ترکمنستانی دنبال واردات مستقیم گاز از این کشور هستیم.
جولایی گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون متر مکعب واردات گاز از ترکمنستان وجود دارد که در قالب سوآپ در حال انجام است و از این میزان ۷ میلیون تنها به آذربایجان تحویل داده می‌شود.
می‌توان از طریق واردات گاز از کشور قطر اقدام به صادرات و ترانزیت گاز و یا تبدیل گاز وارد شده از قطر به برق و صادرات آن به کشورهای همسایه نمود.
معاون نخست وزیر روسیه از ادامه مذاکرات ایران و روسیه بر سر موضوع سوآپ نفت و گاز خبر داد و گفت: جزئیات فنی در دست بررسی است.
ایران گاز برخی از استان‌ها را از طریق سوآپ گازی تأمین می‌کرد، اما درست دربحرانی‌ترین شرایط و سرمای شدید هواترکمنستان سوآپ گازی خود را قطع کرد با این حال گازرسانی به تمام نقاط کشورادامه داشت.
اوجی گفت: از روز پنجشنبه سوآپ گاز ترکمنستان به‌صورت کامل قطع شد،امابا تغییرهایی در خطوط انتقال گاز واستفاده حداکثری از ظرفیت تولیدتااین لحظه توانسته‌ایم استمرار در گازرسانی کشور را حفظ کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: با ایجاد زیرساخت های لازم از لحاظ فیزیکی و بانکی در بحث سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه و ترکمنستان و بازصادرات آن به منطقه و جنوب آسیا می توان به هاب انرژی منطقه تبدیل شد؛ از طرفی باید همکاری در فروش گاز داشته باشیم و تنها به فکر سوآپ گاز روسیه نباشیم زیرا عایدی اصلی در همکاری در فروش است.
برآورد تلفات گاز در صورت انتقال از خط لوله نزدیک به ۵ تا ۱۰ درصد است که در صورت تامین از طریق شمال کشور و با گاز روسیه، این میزان صرفه‌جویی خواهد شد و ایران می‌تواند علاو بر جبران ناترازی مصرف گاز کشور، آن صادر کند، بنابراین هر نوع همکاری ایران و روسیه در زمینه گاز به نفع ایران خواهد بود.
یک نماینده مجلس می‌گوید: امنیت جلوه‌های مختلفی داردکه یکی از ابعادآن، امنیت در عرصه‌ی انرژی است؛قرارداد سوآپ سبب تبدیل ایران به هاوب گازی منطقه و درپی آن وابستگی سایر کشورها به ایران می‌شود.
مازوت سوزی نتیجه مصرف بی رویه گاز است،قطع انشعاب۹۳۰۰ خانوار تهرانی و تامین کسری گاز ایران با قرارداد سوآپ روسیه از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
یک کارشناس انرژی در خصوص قرارداد سوآپ گاز روسیه گفت: سوآپ گاز روسیه می تواند کمبود تولید گاز کشور را جبران کند بنابراین قرارداد گاز با روسیه فراتر از سوآپ است.
یک پژوهشگر اقتصادی با اشاره به قرارداد سوآپ گاز ایران و روسیه گفت: هر قرارداد برون مرزی قراردادهای برون مرزی برای ایران منافع اقصادی و سیاسی دارد.
یک پژوهشگر اقتصادی با اشاره به قرارداد سوآپ گاز ایران و روسیه گفت: هر قرارداد برون مرزی قراردادهای برون مرزی برای ایران منافع اقصادی و سیاسی دارد.
یک نماینده مجلس گفت: سوآپ گاز که هم اکنون در دستور کار وزارت نفت است تا حدی سبب بی اثر شدن تحریم‌ها هم می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی گفت: سوآپ گاز را می‌توانیم از روسیه و ترکمنستان انجام دهیم. این کشور‌ها عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند و در منطقه  اوراسیا واقع شده اند، همکاری با آن‌ها می‌تواند منافع ما را تأمین کند و مزیت‌های زیادی برایمان دارد. با توجه به اینکه الان تحت تحریم هستیم، این روابط می‌تواند در بخش تجارت و اقتصاد کمک کننده باشد و به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازد.
یک کارشناس ارشد اقتصاد انرژی گفت: ایران بهترین موقیعت را برای سوآپ برق و گاز به همسایگان خود دارد؛ در واقع این قدرت نهفته ایران در حوزه انرژی است.
در صورت توافق روسیه و ترکمنستان، قرارداد سوآپ 6 میلیون متر مکعب و خرید 9 میلیون متر مکعب گاز روسیه توسط ایران تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: ظرفیت ایران جهت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه را دارد. سواپ گازی هم امنیت آفرین و هم اشتغال آفرین است. این نکته بسیار مهم است که ایران از شرایط فعلی حداکثر استفاده را برای تجارت گاز و ارزآوری باید داشته باشد.
به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌های انرژی جهان عضو شانگهای هستند و همین کمک می‌کند که ما در حوزه سواپ یا خرید گاز روسیه قوی‌تر عمل کنیم. یکی از آن دست کار‌های بسیار خوبی که در حوزه گاز در راستای تقویت دیپلماسی انجام شده است، بحث سواپ گازی با کشور‌های همسایه و ترکمنستان هست.
معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: مسکو و تهران در زمینه سوآپ نفت و گاز همکاری و مسیرها و مکانیسم های اجرای این طرح را بررسی می کنند.
اوجی با اشاره به مذاکرات سازنده با دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه گفت: در آینده‌ای بسیار نزدیک قرارداد نهایی خرید و سوآپ گاز از روسیه بین شرکت ملی گاز ایران و طرف روس در مسکو امضا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایران آمادگی سوآپ حداکثری گاز را دارد، گفت: تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت به روزانه بیش از ۴ میلیون بشکه می‌رسد.
موضوع واردات گاز از روسیه و ترانزیت یا سوآپ آن بار دیگر به سرتیتر اخبار بازگشته است؛ موضوعی که با وجود برخی مخالفت‌ها، برخی کارشناسان معتقدند می‌تواند ظرفیتی بالقوه برای اقتصاد کشور باشد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ