رئیس جمهور گفت: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
علی مطهری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مسعود رضایی شریف آبادی کارشناس مسائل تاریخی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما، اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) را تببین و درباره آن گفت و گو کردند.
ران‌دی سانتیس را می‌توان جوان‌ترین کاندیدای انتخابات سال ۲۰۲۴ نامید. او در سال ۱۹۸۷ متولد شده و او نماینده حوزه انتخابیه ششم فلوریدا از جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بوده. این مرد ۴۴ ساله در دانشگاه ییل و هاروارد تحصیل کرده و در رشته‌های تاریخ و حقوق تحصیل داشته است.
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در حوادث سال ۱۴۰۱، هشت دانشجو در دانشکده ما، دستگیر شدند پیگیری کردم ۷ دانشجو مربوط به سهمیه ایثارگران بودند. پدر‌های آن‌ها جانباز و شیمیایی و سپاهی بودند.
محسن رضایی معاون اقتصادی دولت که در دفاع مقدس فرمانده کل سپاه بود حالا در دولت رئیسی در جایگاه معاون اقتصادی فعالیت می‌کند. او در انتخابات ۱۴۰۰ به‌همراه زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد‌های پوششی ابراهیم رئیسی بودند. پس از پایان جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی اقتصاد در مرکز آموزش سازمان برنامه‌وبودجه تحصیلات خود را از ابتدا آغاز کرد. وی کارشناسی ارشد اقتصاد و دکتری اقتصاد را در سال ۱۳۷۹ از دانشگاه تهران اخذ کرد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آلاباما می‌گوید اجرای توافق تهران-ریاض مانعی برای سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن و اروپا خواهد بود، اما آنها ابزارهای جدیدی برای دست‌یابی به اهدافشان طراحی خواهند کرد.
میرزاصالح متولد ۱۳۲۴ در تهران بود.  تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به انجام رساند، و در رشتۀ علوم سیاسی از دانشگاه ملی لیسانس گرفت. سپس به انگلستان رفت و از دانشگاه آکسفورد دانشنامۀ دکتری علوم سیاسی گرفت، هم‌چنین به اخذ درجۀ دکتری در رشتۀ ادبیات از دانشگاه لوزان سوئیس نایل آمد. او پس از بازگشت به ایران استاد علوم سیاسی در دانشگاه ملی شد و از ۱۳۶۰ یکسره به کار تألیف و ترجمه پرداخت.
وحیدی گفت: این کشور در اوج وابستگی سیاسی، انحطاط اخلاقی، عقب‌ماندگی علمی، ضعف قدرت اقتصادی مردم و بدترین شکنجه‌های ساواک بود، اما این‌ها حالا سردمدار مخالفین شده‌اند. آن آقای سرشکنجه‌گر معروف یکی دیگر از سردمداران شده است. افراد دیگری هم هستند که یک مضحکه است و مشخص شد چه کسانی مخالف جمهوری اسلامی هستند.
نقطه عطف اعتراضات دانشجویان دانشگاه تهران به تیر ۷۸ برمی‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه تهران، در اعتراض به تعطیلی روزنامه «سلام» تجمعی برگزار کرده بودند. تجمعی که البته در دانشگاه تهران بی‌سابقه نبود و در آن ایام با هر اتفاق سیاسی، تجمع‌های مشابهی در دانشگاه‌های سیاسی‌تر برگزار می‌شد. اما حمله نیرو‌های خودسر به خوابگاه دانشجویان و ضرب‌و‌شتم آنها، مانند بنزینی بود که روی آتش ریخته شد و اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر را در تاریخ ایران به‌عنوان یک نقطه‌عطف ثبت کرد.
اظهارات این مهره سیاسی غرب، در واقع ترجمه پیام تهدید غربی‌هاست مبنی بر این که اگر باج‌های دیگری مانند برجام ندهید، ما سیاست‌های آشوب‌افکنانه را در پی می‌گیریم. در واقع، شیطنت اخیر غربی‌ها برآمده از آسیب‌ها و خسارت‌های روند برجام در القای (نادرست) ضعف ایران است. مشابه این روند، پس از شکست فتنه سبز و تشویق غرب به انجام تحریم‌های فلج‌کننده توسط برخی سران و حامیان فتنه سبز بود.
منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا گفت: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود. دولت را با دلار ۲۳ هزار تومان تحویل گرفت امروز ۳۸ هزار تومان را رد کرده است یعنی نصف ثروت ایرانیان به کاه تبدیل شد. کاش کاه بود که حداقل می‌ارزید؛ بنابراین شیوه دستوری خوب نیست. تصیمات حوزه ریاست جمهوری نیاز به عقلانیت و اندیشه دارد. اگر آقای رئیسی حرفی می‌زند باید ۱۰ دانشگاه پشت آن حرف را امضا کنند. قبل از آنکه آقای رئیسی بگوید این باید بشود آن باید بشود، ۱۰ دانشگاه باید آن حرف را تایید کنند.
در دولت سیزدهم، همه انتظار داشتند که سیاست «نگاه به شرق» برای تعمیق روابط با چین و روسیه بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، اما ایران، این موازنه را رعایت نکرد و بیشتر تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روسیه و جین گذاشت و از غرب غافل شد. موضوعی که استادان دانشگاه، از آن به عنوان یک «توهم» در «رابطه راهبردی» ایران با چین و روسیه یاد می‌کنند که به تعبیر فعالان سیاسی دولت رئیسی با شوآف پیش برد و تاکنون نیز منافعی برای ایران نداشته است.
دانشگاه امام صادق (ع) میزبان دکتر محسن برهانی استادیار و معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق و دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مناظره «محاربه در فقه و قانون» بود.
دانشگاه امام صادق (ع) میزبان دکتر محسن برهانی استادیار و معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق و دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مناظره «محاربه در فقه و قانون» بود.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به برخی شایعات و ابهامات مطرح شده درباه خودکشی یکی از دانشجویان این دانشگاه تاکید کرد: دانشجوی متوفی این دانشگاه به هیچ وجه فرد سیاسی نبوده و از امکانات خوابگاهی دانشجویی نیز بهره‌مند بوده است.
به دنبال ورود غیرقانونی چند نیروی حافظ امنیت به کتابخانه خوارزمی، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری فارس و دبیر کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان توضیحاتی ارائه کرد.
غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی نوشت: در تمام کشور صدها رستوران و کافه پر است از خانم و آقا کنار هم بدون هیچ مشکلی چرا برا سلف قر فرهیختگان دانشگاهی تفکیک جنسیتی با انی همه سرو صدا؟
رئیسی سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و تاکید کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیاز‌های آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در صحبت هایی جنجالی گفت: این‌هایی که کف خیابان‌ها بودند نه اغتشاشگرند نه نمایندگان غرب‌اند نه مزدوران موساد؛ این‌ها بچه‌های کشورند. ما همه‌چیز را سیاسی کردیم و خودمان این بازی را شروع کردیم.
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: این‌هایی که کف خیابان‌ها بودند نه اغتشاشگرند نه نمایندگان غرب‌اند نه مزدوران موساد؛ این‌ها بچه‌های کشورند. ما همه‌چیز را سیاسی کردیم و خودمان این بازی را شروع کردیم.
با گذشت بیش از یک‌ماه از آغاز اتفاقات، مصطفی معین، وزیر پیشین علوم و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تاکید می‌کند که متفکران و دلسوزان از سال‌ها قبل وقوع تنش‌های سیاسی و اجتماعی را هشدار داده بودند، اما گوش شنوایی نیست.
برخی از چهره‌های سیاسی و اساتید دانشگاه، در تحلیل وقایع اخیر کشور حاضران در ناآرامی‌ها و خواسته‌های آنان را در قالب الفاظی خارج از عرف مورد خطاب قرار داده‌اند. آن‌ها شعار‌های سر داده شده در ناآرامی‌های اخیر را نماد حیوان‌وارگی و عدول از اخلاقیات انسانی ارزیابی کرده بودند. مهم‌ترین نمود این‌گونه موضع‌گیری‌ها اظهارات حمید رسایی و حسن کچوئیان بوده است.
"خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران" به عنوان یک نهاد جدید که می‌خواهد مرکزی برای نقد و تحلیل در دانشگاه تهران با حضور اساتید رشته‌ها و تخصص‌های مختلف از رویکردهای فکری و سیاسی متفاوت باشد، رسماً با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران شکل گرفت و با برگزاری اولین جلسه آن که با ارائه دیدگاه‌های ۲۰ نفر از دانشگاهیان دانشگاه تهران همراه بود
دانشگاه علامه نیز ظهر امروز شاهد تجمع جمعی از دانشجویان معترض بود. برخی دانشجویان در این تجمع که حدود یک ساعت طول کشید با سر دادن بعضی شعارهای تند سیاسی اعتراض خود را نشان دادند.
استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی گفت: ما قوانینی داریم که در همه سال‌های گذشته ناکارآمد بوده و دیده‌ایم که نتیجه مثبتی به بار نیاورده است اما همچنان به عمل بر پایه آن ادامه می‌دهیم بدون اینکه این قوانین را ذره‌ای دستکاری کنیم یا تاملی روی آن انجام دهیم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ