نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویتی که باید به اصلاح قانون انتخابات داده می‌شد هنوز لحاظ نشده درحالیکه این موضوع می‌تواند یکی از اولویت‌های اصلی مجلس باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال کردند.
به دنبال تصویب عدم تغییر ساعت رسمی، دولت اعلام کرده که کارمندان می بایست از ۶ صبح سر کارهای خود حاضر شوند، اتفاقی که موجب انتقادات بسیاری شده است. بعلاوه، مشخص نیست این قانون با چه منطق و ارزیابی اجرا شده است، زیرا نه کارمندان توانایی اجرا وظایفشان را در ۶ صبح دارند و نه ارباب رجوع‌ها ۶ صبح به راحتی می‌توانند به ادارات رجوع کنند.
به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس، تصویب کردند تا در صورت تایید و اجرای این مصوبه، انتخابات حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به صورت تناسبی ـ اکثریتی برگزار شود که در این گزارش با نحوه تقسیم سی کرسی تهران آشنا می‌شویم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس، تصویب کردند تا در صورت تایید و اجرای این مصوبه، انتخابات حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به صورت تناسبی-اکثریتی برگزار شود که در این گزارش با نحوه تقسیم ۳۰کرسی تهران آشنا می شویم.
بررسی مصوبات انتخاباتی مهمترین دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) سی و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود. جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسی، مشخص است کدامیک از بند‌های قانون اساسی قابلیت اصلاح دارد و برخی دیگر از بخش‌های قانون اساسی، هیچ‌وقت نمی‌تواند اصلاح شود و این هم مخصوص ایران نیست. همه نظام‌های دنیا یک‌سری اصول ثابت و لایتغیر دارند؛ بنابراین رفراندوم در یک‌سری زمینه‌ها پیدا می‌شود که منافع مردم در دو طرف باشد و مردم انتخاب کنند. اینکه هر مشکلی در کشور ایجاد می‌شود، یک نفر از رفراندوم سخن بگوید، این مسأله مشخص است که عقل و خرد حاکمیتی ندارد.
نمایندگان مجلس فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان را مشخص کردند.
یکی از مصوبات دیروز مجلس که خبرساز شد مربوط به اصلاح ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس بود. بر اساس ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس که در سال ۱۳۹۵ هم اصلاح شده در هر مرحله‌ی انتخاباتی هر شخص واجد شرایط فقط می‌تواند یک بار با ارائه‌ی شناسنامه و شماره‌ی ملی یا کارت ملی رأی دهد.
یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: با مصوبه مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات ائتلاف‌های مستقل از گردونه رقابت‌ها خارج می‌شوند و این به مفهوم سرد شدن فضای انتخابات کشور است و مشارکت را پایین می‌آورد و این در فضای سیاسی فعلی کشور به مصلحت نظام نیست.
نمایندگان مجلس که از ابتدای دوره یازدهم قوه مقننه به دنبال اصلاح و تغییر در چارچوب انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند، امروز فرصتی فراهم شد تا این موضوع در صحن علنی رقم بخورد تا در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی مردم با شرایطی بهتر وکلای خود را راهی بهارستان کنند.
نمایندگان مجلس که از ابتدای دوره یازدهم قوه مقننه به دنبال اصلاح و تغییر در چارچوب انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند، امروز فرصتی فراهم شد تا این موضوع در صحن علنی رقم بخورد تا در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی مردم با شرایطی بهتر وکلای خود را راهی بهارستان کنند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره ثبت نام کاندیدا‌هایی که محکومیت‌های قضایی دارند، گفت: مبنای شورای نگهبان قانون است طبیعتا اگر قانون اصلاح شد، قانون جدید مبنا خواهد بود. طحان نظیف درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: بحث جدیدی نسبت به انتخابات سال گذشته در خصوص انتخابات الکترونیکی مطرح نشده است. ما با انتخابات الکترونیکی مشکلی نداریم مشروط بر اینکه برای حصول اطمینان از امنیت آرای مردم، زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار هفته جاری مجلس شورای اسلامی است.
بر اساس اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «هر ده سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، جغرافیایی، سیاسی و نظایر آن‌ها حداکثر تا بیست نفر می‌تواند به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود» در حالی که از سال ۱۳۷۸ تاکنون، اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و اضافه شدن ۲۰ نماینده صورت نگرفته است.
معاون حقوقی و امورمجلس قوه قضائیه گفت: با اصلاح و تنظیم قانون کارآمد و شفاف و انتخاب مدیران صالح، انقلابی و کارآمد می‌توان بخشی از مشکلات اقتصادی را مرتفع کرد.
نمایندگان در نشست امروز در یکی از مهم‌ترین مصوبات خود، با طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی موافقت و بر بیمه شدن همه کارگران ساختمانی تأکید کردند. همچنین نماینده مردم مهاباد در تذکری خطاب به وزیر کشور از حوادث پیش آمده در حوزه انتخابیه اش انتقاد کرد و در پی آن، رئیس کمیسیون امور داخلی به تذکر نماینده مهاباد پاسخ داد.
نمایندگان در نشست امروز در یکی از مهم‌ترین مصوبات خود با طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی موافقت و بر بیمه شدن همه کارگران ساختمانی تأکید کردند.همچنین نماینده مردم مهاباد در تذکری خطاب به وزیر کشور از حوادث پیش آمده در حوزه انتخابیه اش انتقاد کرد. در پی این ماجرا رئیس کمیسیون امور داخلی به تذکر نماینده مهاباد پاسخ داد
د. رای‌گیری در کنتاکی درباره اصلاح قانون اساسی ایالتی برای تامین حق سقط جنین در اوایل روز چهارشنبه بسیار نزدیک بود؛ اما رای کافی را به‌دست نیاورد. این در حالی است که نتایج در سه ایالت دیگر- آن هم تنها چند ماه پس از حذف حق قانونی سقط جنین توسط دیوان عالی- نشان می‌دهد که وقتی درخصوص این حق مستقیما از مردم پرسیده شود، بخش وسیعی از آمریکایی‌ها می‌خواهند این حق برای آنها قانونی و محفوظ شمرده شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بنا بر آن است که تا پایان آبان، تکلیف اصلاح قانون انتخابات مشخص شود؛ رسیدگی به این طرح در دستورکار قرار گرفته و به محض اتمام بررسی‌ها به صحن علنی خواهد آمد.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ درباره اصلاح قانون انتخابات، فراتر از جزئیات قانون که شاید کم اهمیت هم باشد، چندین موضوع کلیدی وجود دارد که باید اول تکلیف آن را روشن کرد که این نکات در حد دولت و مجلس نیست. یعنی باید به سیاست‌گذاری کلان کشور سروسامانی داده شود تا تغییرات اساسی در قانون انتخابات انجام شود و تا زمانی که آن اتفاق رخ ندهد، تلاش دولت و مجلس که در سطح پایین‌تر قرار دارند به جایی نخواهد رسید.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از تصویب اصلاح قانون انتخابات این مجلس در اجلاسیه اخیر خبر داد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از تصویب اصلاح قانون انتخابات این مجلس در اجلاسیه اخیر خبر داد.
یک نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق تاکید کرد که اصلاح قانون انتخابات این کشور در گرو توافق روسا و رهبران گروه های سیاسی است.
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلاح قانون انتخابات از خواسته‌های شورای نگهبان است. در کمیسیون شوراهای مجلس یک طرح در حال بررسی و تصویب است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ