جرم محاربه از لحاظ لغوی به معنای کسی یا کسانی است که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند. بهترین وکیل کیفری بیان می‌کند: تعریف قانونی محاربه عبارت از هر کسی که سلاح بکشد به روی مال یا ناموس مردم یا ترساندن آنها. به گونه‌ای که باعث ناامنی در محیط شود. در قرآن آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده به محاربه اشاره کرده البته محاربه در این آیه باعث به‌وجودآمدن اختلاف نظر بین فق‌های شیعه شده است. پس هرگاه کسی به سوی یک یا چند نفر که خاص هستند سلاح بکشد و فعل او جنبه عمومی نداشته باشد و همچنین باعث ناامنی نشود محاربه محسوب نمی‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یک خانواده آمریکایی که قصد داشتند با لئو مسی سلفی بگیرند توسط محافظان ستاره آرژانتینی کتک خوردند. این اتفاق در رستورانی رخ داد که خانواده مسی و بکام در آن حضور داشتند.
دادستانی یزد ضمن اعلام جرم نسبت به یک بلاگر، تاکید کرد: هنجارشکنی‌های فرهنگی و اجتماعی در هیچ قالبی پذیرفتنی نیست
روزنامه شرق و شبکه اینترنتی وابسته به آن در روز‌های ۱۱، ۱۳ و ۱۴ تیرماه جاری با انتشار سه گزارش خبری با عناوین «ابهام در تشابه قتل زنان مثله شده»، «سارقانی با نمای جدید» و «هر چهار روز یک زن کشی» به طرح ادعا‌ها و مطالبی غیر مستند پرداخته است که موجب هراس زنان شده و مورد سوء استفاده رسانه‌های معاند قرار گرفته است.
این مردان ۱۹ و ۴۷ ساله ساکن کانتون "واله" سوئیس، اول اکتبر با سفر به برن در تظاهرات شرکت داشتند. آن‌ها از نرده‌های سفارت بالا رفتند و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند.
در پی انتشار برخی مطالب خلاف واقع از سوی شقایق دهقان بازیگر سال‌های گذشته تلویزیون، دادستانی تهران علیه وی اعلام جرم کرد.
معاون دادستان کل کشور از اعلام جرم علیه ۴۸ شرکت دولتی در خصوص استنکاف از اجرای تکالیف قانونی ارتقاء بهره‌وری خبرداد.
در پی عدم ارائه مستندات از سوی مدیرعامل روزنامه جهان صنعت، دادستانی تهران، علیه این روزنامه اعلام جرم کرد.
دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت اعلام جرم کرد.
محسن رهامی، عضو هیأت علمی گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران، به جماران گفت: وقتی کسی در تظاهرات شرکت می‌کند و مثلا سطلی را آتش می‌زند یا به بانک حمله می‌کند، بعضی از دادگاه‌ها این افراد را به جای استناد به ماده ۶۱۸ و «اخلال در نظم و امنیت» یا «تخریب اموال»، که زندان تعزیری محدود دارد، به حوزه محاربه می‌برند و برای چنین کسی حکم اعدام می‌دهند. این نشان می‌دهد که چه اندازه هم قوانین جاری کشور و هم دستگاه قضایی ما امنیت محور هستند.
روز پنجشنبه ١٩ ژانویه، دادگاه استکهلم، در جلسه‌ای که از تلویزیون سوئد نیز پخش شد، دو برادر ایرانی تبار را به جرم جاسوسی برای روسیه به زندان محکوم کرد.
محمدصادق کوشکی گفته قوه قضائیه در این حدود ۴ ماه فقط یک نفر را به جرم محاربه اعدام کرده و بقیه به جرم قتل اعدام شده‌اند که این تعداد با توجه به اتفاقی افتاده ناچیز است. همین کوتاهی باعث شده گروهی به بدون ترس هر کاری می‌خواهند، انجام بدهند.
کوشکی می‌گوید: قوه قضائیه در این حدود ۴ ماه فقط یک نفر را به جرم محاربه اعدام کرده است و بقیه به جرم قتل اعدام شده‌اند و فقط محسن شکاری قتل نکرده بود که اعدام شد که این تعداد با توجه به اتفاقی افتاده ناچیز است.
محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید جرم نسوزی شدند که در کارخانه های فولاد، صنایع سیمان و پتروشیمی قابل استفاده است.
هیچ فعل و ترک فعلی جرم نیست و مجازات ندارد مگر اینکه قانون آن را جرم بداند و برای آن مجازات تعیین کرده باشد، باید گفت که در صورت پذیرش فعل ناشی از ترک فعل، تنها در صورتی می توان برای آن مجازات در نظر گرفت که قانون صریحا آن را جرم انگاری کرده باشد
نقش قانون در صدور احکام محاربه در نشست تخصصی بررسی جرم محاربه توسط مرکز وکلای قوه قضائیه بررسی شد.
روابط عمومی قوه قضاییه با صدور بیانیه حقوقی درباره شرایط جرم محاربه در قانون توضیح داد و تاکید کرد که شرط تحقق محاربه، قتل یا جرح نیست و مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی و انتخاب آن به اختیار قاضی رسیدگی کننده است.
دانشگاه امام صادق (ع) میزبان دکتر محسن برهانی استادیار و معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق و دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مناظره «محاربه در فقه و قانون» بود.
دانشگاه امام صادق (ع) میزبان دکتر محسن برهانی استادیار و معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق و دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مناظره «محاربه در فقه و قانون» بود.
سامان صیدی یا همان سامان یاسین، ۲۴ سال دارد؛ متولد ۷ مهر ۱۳۷۷. او روز دهم مهرماه، یعنی ۳ روز بعد از تولدش در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. پرونده سامان صیدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد رسیدگی قرار گرفت. خبرگزاری میزان، رسانه رسمی قوه قضائیه اتهام او را به این شرح اعلام کرد: «وی به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور متهم است.»
ماهان صدرات مرنی، جوان متولد ۷۸، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات ایران است. نام او توسط خبرگزاری قوه قضائیه اعلام و اتهاماتش «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی، اعلام شد.
حکم بدوی برخی از اغتشاشگران در تهران صادر شد، یکی از این احکام اولیه ، حکم اعدام فردی به جرم محاربه است.
حکم بدوی برخی از اغتشاشگران در تهران صادر شد، یکی از این احکام اولیه ، حکم اعدام فردی به جرم محاربه است.
جرم محاربه زمانی محقق خواهد شد که این اعمال جنبه عمومی داشته باشد و شخص توانایی سلب امنیت را داشته باشد. اگر کسی با نیت شخصی یک یا چند نفر را هدف قرار دهد و با آن‌ها درگیری شخصی داشته باشد و این اعمال را فقط نسبت به آن‌ها انجام دهد و عمل او عمومیت نداشته باشد، این عمل محاربه نخواهد بود.
تکلیف شهروندان به پرداخت مالیات، در قانون مالیات های مستقیم مورد پیش بینی قرار گرفته است؛ اما گاهی برخی از شهروندان با تمسک به روش های گوناگون، از مسئولیت و تکلیف پرداخت مالیات، شانه خالی کرده و به این ترتیب ممکن است جرایم مالیاتی رخ دهد که البته در مواردی، قابل مجازات و تعقیب کیفری نیز هستند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ