اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دانه چیا از دانه‌های گیاهی بسیار مفید و مقوی است که روش مصرف آن بسیار ساده است و شما هم می‌توانید از خواص این گیاه که از خانواده نعناع است، بهره‌مند شوید البته مضراتی نیز دارد. در این مطلب با تاثیر دانه چیا برای لاغری، کم کاری تیروئید، پوست و مو و… و طریقه مصرف آن آشنا می‌شوید.
بنابر یافته‌های مرکز تغذیه دانشکده عمومی هاروارد، ویتامین K در روغن‌های گیاهی و غلات نیز یافت می‌شود. این ویتامین همچنین به بهبود زخم، تولید پروتئین‌های مورد نیاز در لخته‌شدن خون و ساخت استخوان‌های سالم کمک می‌کند.
کاکوتی، گیاهی با ده‌ها خاصیت اعجاب آور است. به علاوه، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و بسیاری از مردم برای تهیه آن به شکل تازه، به دامان طبیعت می‌روند. اما فارغ از عطر و بوی بی‌نظیر این گیاه، تا چه اندازه با خواص کاکوتی کوهی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید موارد منع مصرف آن چیست؟ این مطلب، یک راهنمای جامع درباره کاکوتی است که ضمن برشمردن فواید کاکوتی، شما را با مضرات این گیاه کوهی هم آشنا خواهد کرد. پس با ما همراه شوید تا شیوه درست استفاده از این گیاه در موقعیت‌های مناسب را بیاموزید.
مطالعات نشان داده‌اند که برخی از گیاهان و ادویه‌ها می‌توانند سطح فشار خون را کاهش دهد، بنابراین ممکن است بخواهید این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. توجه کنید که قبل از مصرف هر یک از این گیاهان ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در این مطلب فهرستی از ۸ گیاه دارویی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند آورده شده است.
همه ما گشنیز را به عنوان یک سبزی معطر می‌شناسیم و می‌دانیم که یکی از اجزای اصلی سبزی پلوی ما ایرانی هاست. اما گذشته از مصرف گشنیز تازه خرد شده، برگ‌های خشک این گیاه معطر و همین‌طور تخم آن هم در تهیه غذا‌های مختلف به کار می‌روند و می‌توانید با استفاده از سایر اجزای گشنیز طعم جدیدی را در غذاهایتان ایجاد کنید.
یبوست به حالتی گفته می‌شود که مدفوع خشک و سفت باشد و تعداد دفعات کمتر از سه بار در هفته باشد.
زکریای رازی شنبلیله را برای مداوای بیماری دیابت مورد استفاده قرار می‌داده است. دانه‌های شنبلیله دارای روغن ثابت حاوی اسید‌های چرب ۶ درصد ترکیبات موسیلاژ به میزان ۲۸ درصد و پروتئین ۲۲ درصد، اسید آمینه‌های آزاد، کربوهیدرات ها، فلاونوئیدها، روغن فرار، استرول‌ها است. در مطالعات حیوانی مصرف بذر شنبلیله گلوکز خون ناشتا را هم به صورت حاد و مزمن کاهش می‌دهد.
وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یارانه برای مصرف سورگوم را به منظور رقابت پذیری این گیاه کم آب بر نسبت به ذرت دانه ای وارداتی برای تامین خوراک دام و طیور و توسعه کشت آن در کشور مصوب کرد.
از قرص گیاه گل مغربی که به شکل روغنی است می‌توانید به عنوان یک مکمل دارویی استفاده کنید، زیرا خواص بی‌نظیری به خصوص برای زنان دارد. البته پیش از مصرف با پزشک معالج خود حتما مشورت کنید.
آلوئه ورا گیاه بومی مناطق شمال آفریقا، اروپای جنوبی و جزایر قناری می‌باشد. قدمت استفاده از این گیاه به دوران مصر باستان برمی‌گردد. این گیاه در همان دوران نیز مصارف دارویی داشته است.
کلم، میکروب‌کش است و ویروس‌ها و باکتری‌های مولد بیماری‌های عفونی را از بین می‌برد. مصرف سبزی‌های این خانواده جلوی ابتلا به سرطان ریه را می‌گیرد. اگر هفته‌ای یک‌بار از این خانواده مصرف کنید خطر ابتلا به این سرطان را در خانواده‌تان کم می‌کنید.
اسطوخودوس یک درمان طبیعی موثر برای لرزش دست‌ها است. این گیاه دارویی برای سیستم عصبی نیز بسیار مفید است. اسطوخودوس همچنین سبب کاهش اضطراب و استرس افراد نیز می‌شود.
نعنا یکی از بهترین گیاهان دارویی برای روزه‌داران است، زیرا در ماه رمضان، بدن با کمبود آب مواجه می‌شود و برای جبران این کمبود، مصرف برخی سبزیجات از جمله نعنا گزینه مناسبی است.
پونه کوهی (اورگانو) یک ادویه غذایی بسیار خوش عطر و قوی محسوب می‌شود؛ مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ توسط محققان دانشگاه لانگ آیلند نشان می‌دهد، می‌توان از این چاشنی برای درمان سرطان پروستات استفاده کرد و ماده شیمیایی کارواکرول از خودکشی سلول‌ها پیشگیری می‌کند.
ممکن است که بعضی از ترکیبات خاص موجود در چای مانند پلی‌فنول‌ها باعث کاهش سطح گلوکز خون شوند اما میزان این ترکیبات زیست‌فعال باید به قدری زیاد باشد که بتواند به سطح اثربخشی مشخصی برسد. چای اولانگ نوعی چای سنتی چینی است که از همان گیاه اصلی و مرجع برای تهیه چای سیاه و سبز گرفته می‌شود.
کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین خواص زیره سبز طبع گرم و خشک آن است، گفت: این گیاه سرشار از آهن، کلیسیم، منیزیم، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین A بوده و با برطرف کردن رطوبت معده باعث کاهش حجم پهلو و شکم می‌شود.
بابونه یک گیاهِ شناخته‌شده است که آن را برای تسکین دادن به اعصاب و بدن مصرف می‌کنند. با این حال مزایای این گیاه فراتر از این‌ها است. این گیاه به عنوان یک داروی طبیعی، قادر به درمان مشکلاتی فرای بی‌خوابی و اعصاب است و می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی، اسهال، تهوع و نفخ را از بین ببرد. این گیاه با داشتن بیش از ۱۰۰ ماده زیست‌فعال که در خواص آن دخیل هستند، منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها است و خواص ضدمیکروبی دارد.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتاً مبتنی بر گیاه است و شامل غلات کامل، روغن زیتون فوق بکر، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا‌ها و حبوبات، آجیل، گیاهان و ادویه جات است. ماست، پنیر و منابع پروتئین بدون چربی مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ، گوشت قرمز و فرآوری شده فقط در مقادیر کم مصرف می‌شود.
دمنوش بابونه از زمان‌های گذشته جهت کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می‌گرفت. گویا این گیاه دارای ترکیباتی است که اثری مشابه داروی والیوم روی گیرنده‌های مغزی دارد. در واقع به همین دلیل است که با نوشیدن دمنوش بابونه احساس آرامش بیشتری می‌کنید و خواب بهتری خواهید داشت.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف روزانه و مرتب جوانه گندم به رفع کم خوابی، بی خوابی و همچنین تقویت حافظه کمک می‌کند. اگر یک قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه را هر روز صبح ناشتا به صورت خوب جویده و فرو دهید تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد.
مصرف مقادیر زیادی جعفری ممکن است بر افرادی که مشکلات سلامتی خاصی دارند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، به افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه می‌شود از مصرف جعفری اجتناب کنند، زیرا برخی از مواد شیمیایی موجود در این گیاه ممکن است این بیماری را تشدید کند.
مصرف روزانه چهار گرم سیر خام معادل یک تا دو حبه سیر و یا دریافت یک عدد قرص سیر که حاوی ۳۰۰ میلی گرم پودر خشک شده سیر است به میزان دو تا سه بار در روز می‌تواند از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرده و حتی در درمان آن موثر باشد.
سیاه دانه به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی و اسید‌های چرب سالم می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. بدن از چنین مواد مغذی برای رشد و ترمیم سلول‌ها و عملکرد‌های مختلف استفاده می‌کند. از طرفی با توجه به مواد مغذی، مصرف آن می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.
به گفته پل آلدر؛ متخصص باغبانی، چندین گیاه خانگی معمول مانند «نرگس، آلوئه‌ورا یا پیچک انگلیسی» حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که می‌توانند باعث سنگ کلیه، تورم گلو و استفراغ در بزرگسالان شوند و اگر توسط کودکان یا حیوانات خانگی مصرف شوند، برای کودکان یا حیوانات خانگی نیز منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امروزه افراد زیادی در جهان علاقمند به پیروی از رژیم‌های گیاهخواری یا وگان (vegan) شده‌اند. حفظ و ارتقای سلامتی، حمایت از حقوق حیوانات و اعتقادات مذهبی از جمله دلایلی است که افراد را به سمت این نوع رژیم غذایی سوق داده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ