ناظران سیاسی می‌گویند کشور‌های حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی نیز ممکن است نقش غیرمستقیم خود را در برابر حملات ایران ایفا کرده باشند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ما نباید به دلخوشی‌های کوچک دل ببندیم. اگر می‌خواهیم در قطب اقتصادی منطقه‌ای جایی داشته باشیم، باید همکاری گسترده و همگرایی منطقه‌ای ایجاد کنیم؛ همانطور که اعراب با یکدیگر کار و سرمایه گذاری می‌کنند. در حال حاضر عراقی‌ها با شورای همکاری‌های خلیج فارس و به ویژه عربستان و امارات همین رفتار را دارند و سرمایه گذاری‌های چندمیلیارد دلاری در بصره و سایر شهر‌های مهم، جذب می‌کنند. ترکیه نیز رفتاری مشابه انجام داده است. سفر اخیر اردوغان به عربستان، امارات و کشور‌های عرب منطقه با همین هدف انجام شد و پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری‌های ده‌ها میلیارد دلاری بین ترکیه و کشور‌های منطقه شکل بگیرد. دلخوشی ما به تعدادی سفر درست نیست. این سفر‌ها به لحاظ دیپلماتیک مثبت است، اما باید دستاورد اقتصادی نیز داشته باشند. تحقق همه این اهداف به عملکرد تیم دیپلماسی دولت سیزدهم بستگی دارد.
«باید عزم سیاسی برای مواجهه با بحرانی که این روز‌ها گریبان جامعه و نظام اقتصادی سیاسی را گرفته داشته باشیم، چرا که در غیر این صورت در سیاه چاله اقتصادی قرار می‌گیریم و از تمامی کشور‌های منطقه خلیج فارس در حوزه توسعه اقتصادی دانش بنیان عقب خواهیم ماند. در وضعیت فعلی همه شاخص‌های اقتصادی و جمعیتی ما در شرایط هشدار قرار دارند. شرایط فعلی در اقتصاد ما بسیار شکننده است و نیاز به تصمیمات جدی دارد. مسئولان باید نگران باشند و توجه کنند جامعه به تغییرات ریشه‌ای نیاز دارد.
روزنامه های قطر در تیتر خبرهای دیدار اخیر وزیر امور خارجه ایران از دوحه از «حسین امیر عبداللهیان» تنها با عنوان «عبداللهیان» یاد کردند چرا که «امیر» را مختص امیر قطر می‌دانند هر چند برای آن «ال» شناسه می‌آورند
با مرور برخی از اخبار از جمله بررسی اردوگاه منفقین در آلبانی این سوال مهم مطرح می شود که چه عاملی باعث شده است که شاهد تغییر رویکرد کشورهای غربی و عربی نسبت به سیاستهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران باشیم؟چرا کشورهایی که تا دیروز حمایت تمام عیاری از برخی از دشمنان  مرز و بوم مانند گروهک تروریستی منافقین داشتند حاضر شدند با تغییر رویکرد وارد تعامل با جمهوری اسلامی ایران شوند؟
با مرور برخی از اخبار از جمله بررسی اردوگاه منفقین در آلبانی این سوال مهم مطرح می شود که چه عاملی باعث شده است که شاهد تغییر رویکرد کشورهای غربی و عربی نسبت به سیاستهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران باشیم؟چرا کشورهایی که تا دیروز حمایت تمام عیاری از برخی از دشمنان  مرز و بوم مانند گروهک تروریستی منافقین داشتند حاضر شدند با تغییر رویکرد وارد تعامل با جمهوری اسلامی ایران شوند؟
سلطانی گفت: به نظر من این سفر نمی‌تواند حتی دستاورد سیاسی خوبی برای کشور داشته باشد. البته باید گفت که سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، دیگر آن کشور‌هایی که ایران به لحاظ سیاسی روی آن‌ها حساب می‌کرد، نیستند. چرا که قبلا کشور‌هایی مانند بولیوی تحت حاکمیت او مورالس یا اکوادور هم قرار داشتند که این دو کشور چندسالی است با تغییر دولت‌های آن‌ها از دایره ارتباط سیاسی ایران در امریکای لاتین خارج شده‌اند.
با افزایش وابستگی متقابل اقتصادی کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با ایران، کشور‌های ثروتمند عربی خلیج‌فارس اهرم‌های بیشتری در قبال تهران به‌دست خواهند آورد و سیاست‌های تهاجمی تهران را کُند خواهند کرد. ایران نیز به نوبه خود فرصت بازسازی اقتصاد خود را خواهد داشت. این مزایا توضیح می‌دهد که چرا، زمانی که ما چنین توافقی را در گفتگو با سیاست‌گذاران در عمان، قطر، عربستان سعودی و حتی ایران پیشنهاد کردیم، بازخورد مثبت دریافت کردیم. مقامات کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس نشان دادند که در صورت حمایت ایالات متحده، از چنین توافقی استقبال خواهند کرد.
موارد اساساً مثبت و ایجابی -‌نهاد‌های انتخاباتیِ بیشتر و دمکراسی‌- هم می‌تواند منشأ رشد اقتصادی باشد. اما به این معنی نیست که رمزوراز رشد اقتصادی را دیگر در مُشتمان داریم و به محضی که اراده کنیم معجزۀ اقتصادی محقق می‌شود. کشور‌هایی که توزیع قدرت سیاسی و اقتصادی خود را بسط می‌دهند همچنان باید بر سر انتخاب نهاد‌های حامیِ رشد توافق کنند. اینجا همان جایی است که اطلاعاتمان از نهاد‌های کارآمد به کارمان می‌آید و از بن‌بست نجاتمان می‌دهد.
مهم‌تر از عرب بودن، شمخانی، نقش ویژه و تجارب تاریخی خاص او در موضوع تنش‌زدایی عربی است که اهمیت دارد. مهم‌ترین تجربه تاریخی در این زمینه را می‌توان به نقش‌آفرینی خاص علی شمخانی در هشتمین کنفرانس سران کشور‌های اسلامی در تهران در آذر ۱۳۷۶ ارجاع داد.
به نظر می‌رسد انتشار تصویر نفر سوم پیچیده‌ترین دستگاه امنیتی رژیم شاه، بعد از ۴۴ سال بی ارتباط به انسجام گروه‌های اپوزیسیون ایران در خارج از کشور نیست. در شرایطی که آمریکا، اسرائیل به صورت آشکار و کشور‌های اروپایی متاثر از حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین به طور ضمنی از مخالفان ایران حمایت می‌کنند، آنچه به عنوان راهبرد اپوزیسیون در خارج از کشور در حال پیگیری است، عمل به توصیه‌های ثابتی برای همگرایی مخالفان جمهوری اسلامی است.
نور نیوز نوشت: تغییرات آشکار در مواضع کشور‌های غربی در قبال ایران ضمن آن که از ناامیدی آن‌ها نسبت به افزایش فشار از طریق ایجاد بی ثباتی داخلی در ایران خبر می‌دهد نشانه روشنی از نیاز شدید غرب به توافق با ایران است.
ریاض به دنبال تضعیف به اندازه کافی تهران برای گرفتن امتیازات ژئوپولیتیک کلیدی از آن کشور است. این موارد ممکن است مصالحه ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود، عدم مداخله آن کشور در امور کشور‌های عربی و قطع حمایت ایران از متحدان منطقه‌اش مانند حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حماس در فلسطین را شامل شوند.
ریاض به این باور رسیده است که ورود و نقش‌آفرینی بیش از حد در برنامه‌های آمریکایی-اسرائیلی جاری در منطقه به هر ترتیب منجر به کاهش نفوذ این کشور و آسیب دیدن چهره‌اش در میان کشور‌های عربی و اسلامی خواهد شد، این مساله به ویژه بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی و تندرو نتانیاهو و درخواست‌های علنی‌اش مبنی بر تخریب مسجدالاقصی عینیت بیشتری پیدا کرده است.
رئیس‌جمهور ونزوئلا از پیشنهاد ایجاد یک اتحاد سیاسی با حضور چین و روسیه خبر داده است. یک بلوک بین‌المللی با حضور کشور‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب که با روسیه و چین رابطه تنگاتنگ دارند و می‌تواند دلالت‌های قابل‌توجهی در حیاط خلوت آمریکا به دنبال داشته باشد. این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده که هیچ اسمی از ایران که دارای روابط سیاسی و اقتصادی قابل‌توجه با کاراکاس است، برده نشده است. کارشناسان بهره‌مندی از قدرت اقتصادی و سیاسی چین و روسیه و تمایل برای حضور در حوزه‌های نفوذ ایالات متحده در سطح جهانی را اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری این ایده از سوی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند.
ایران در میان کشور‌های جهان رتبه ۶۵حوادث جاده‌ای را دارد و آمار‌های منتشرشده سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته نشان می‌دهد که هر نیم ساعت یک نفر جان خود را به‌دلیل حوادث جاده‌ای از دست می‌دهد و سیستان و بلوچستان، سمنان، مرکزی، کرمان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، فارس، بوشهر و زنجان ۱۰استان با بیشترین تلفات جاده‌ای به نسبت جمعیت هستند.
کیهان نوشت: کشور‌های مختلف دنیا با تدابیری اجازه سوداگری در بازار ارز را نمی‌دهند و برای متخلفان مجازات سنگینی در نظر می‌گیرند مثلا در مصر، همه کسانی که خارج از بانک‌های مورد تایید یا موسساتی که دارای مجوز هستند، معامله ارزی می‌کنند به حبس سه تا ۱۰ سال و جزای یک تا پنج میلیون پوند محکوم می‌شوند.
مشاور مقام معظم رهبری در سومین مجمع گفتگوی تهران گفت: در زمانی که وزیر خارجه بودم نمایندگان برخی کشور‌های عربی به ما می‌گفتند که وقتی توانایی دارید چرا بمب تولید نمی‌کنید؟ ما از لحاظ اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و صلاح نمی‌دانیم.
سطح زندگی در فقیرترین کشور‌های جهان، با نرخ‌های رشد جاری که دارند، سرانجام به آمریکا خواهد رسید‌اما به حدود ۷۰۰ سال‌زمان نیاز دارد، اما اگر بتوانیم علل جهش اقتصادی کره‌جنوبی را شناسایی کنیم، خواهیم توانست چنین معجزه‌ای را به امری عادی تبدیل کنیم و شاهد کشور‌های بیشتری باشیم که طی چند دهه و نه چند قرن همانند کره‌جنوبی خودشان را همپای کشور‌های توسعه یافته کنند.
سطح زندگی در فقیرترین کشور‌های جهان، با نرخ‌های رشد جاری که دارند، سرانجام به آمریکا خواهد رسید‌اما به حدود ۷۰۰ سال‌زمان نیاز دارد، اما اگر بتوانیم علل جهش اقتصادی کره‌جنوبی را شناسایی کنیم، خواهیم توانست چنین معجزه‌ای را به امری عادی تبدیل کنیم و شاهد کشور‌های بیشتری باشیم که طی چند دهه و نه چند قرن همانند کره‌جنوبی خودشان را همپای کشور‌های توسعه یافته کنند.
نشست چین و اعراب از تغییر پارادایم در سیاست‌های کشورهای عربی نشان دارد؛ تغییر پارادیمی که بستر را برای رفع نیازهای چین در زمینه انرژی و جایگزینی یوآن با دلار هموار می کند.
سفر "شی جین پینگ" که شامل سه نشست منطقه‌ای خواهد بود با هدف تعمیق روابط با کشور‌های خلیج فارس می‌باشد که بسیار فراتر از نفت رشد کرده است.
سفر "شی جین پینگ" که شامل سه نشست منطقه‌ای خواهد بود با هدف تعمیق روابط با کشور‌های خلیج فارس می‌باشد که بسیار فراتر از نفت رشد کرده است.
کشور‌های آفریقایی نمی‌توانند بازیکنانی با کیفیت مشابه آلمان، اسپانیا و ایتالیا پرورش دهند. دلیل این مسئله را باید در اینجا جست‌وجو کرد که آن‌ها بازیکنان داخلی خود را نمی‌شناسند. تا حد زیادی این امر به شکست تیم‌های آفریقایی در جام‌جهانی کمک می‌کند. آن‌ها برای بازیکنانی که در خارج کشور بازی می‌کنند، اولویت بسیار بیشتری نسبت به بازیکنانی که در لیگ‌های داخلی بازی می‌کنند قائل هستند.
نماینده سابق مجلس گفت: نمی‌شود به مردم گفت یک کاری کنید و خودمان یک کار دیگر انجام دهیم. اگر آمریکا یا کانادا کشور‌های دشمن هستند پس چرا فرزندان برخی مسئولان به آنجا می‌روند یا بعضی از آن‌ها در کشور‌های غربی با رفاه بالا زندگی می‌کنند و پوشش‌هایی متفاوت از بچه‌های خاک خودمان را دارند.
ارسلان مثل فوتبالیست‌هایی که لژیونر می‌شوند و به کشور‌های دیگر می‌روند برای بازی این هم به همان صورت است، ولی در یک سطح بالاتر این اتفاق رخ می‌دهد و تابعیت اینجا را پذیرفته است و برای صربستان کشتی می‌گیرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ