این مقام ارشد آمریکایی عنوان کرد که ایالات متحده «خواسته‌های اضافی غیرمرتبط به برجام را نخواهد پذیرفت» چراکه واشنگتن به دنبال رسیدن به توافقی است که به «پیشبرد امنیت ملی» آمریکا منجر شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
به نظر می‌رسد به‌رغم موضع‌گیری صریح و رسمی آمریکا که از زبان بلینکن اعلام شده، جمله آخر او را باید نوعی نشان دادن باز بودن در‌های مذاکره و امکان برداشتن گام‌های بعدی تلقی کرد. آنجا که گفته است: «ایالات متحده از هراقدامی از سوی ایران برای تنش‌زدایی در زمینه هسته‌ای استقبال می‌کند». با چنین نگاهی، توئیت دیروز وزیرخارجه ایران را نیز می‌توان به‌مثابه پاسخی رسمی، اما غیرمستقیم به همتای آمریکایی‌اش تلقی کرد. همان‌جا که از «آزمون مجدد آمریکا» سخن می‌گوید. در واقع، دو طرف با بازی‌های زبانی و غیرمستقیم، تمایل خود را به برداشتن گام بعدی نشان می‌دهند.
وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد: رویکرد کلی واشنگتن در قبال ایران تغییری نکرده است.
وزیر خارجه آمریکا درباره سوءاستفاده ارتش خصوصی «واگنر» از بی‌ثباتی در کشور کودتازده نیجر، هشدار داد.
وزیر خارجه آمریکا از کشورهای سازمان ملل متحد خواست تا از روسیه بخواهند که از باج‌گیری و اخاذی از دریای سیاه دست بردارد!
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که یکی از اهداف سفر وزیر دفاع روسیه به کره‌شمالی، تامین تسلیحات بوده است!
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که اوکراین جنگنده‌های F-۱۶ را دریافت خواهد کرد، اما این روند چندین ماه طول خواهد کشید.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که دیپلماسی بهترین راه حل برای بحران با ایران است.
وزیر خارجه آمریکا از نشست تازه ناتو به عنوان شاهدی بر اتحاد اعضای این ائتلاف نظامی یاد کرد.
رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: در حالی که تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی خود به تنهایی نگران‌کننده است، نگرانی ما با اهمال وزارت خارجه در پاسخ به تلاش‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای نظارت بر رویکرد و مذاکرات در قبال ایران تشدید شده است.
وزیر خارجه آمریکا گفت: در نقطه ای که دستیابی به یک توافق ممکن بود، ایران نتوانست یا نخواست اقدامات لازم را انجام دهد. این امر مربوط به چندین ماه گذشته است.
وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سخنانی در شورای روابط خارجی ادعا کرد: همچنان مایل به یافتن مسیرهای دیپلماتیک با ایران هستیم
وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سخنانی با اعلام اینکه «آنچه در روسیه رخ داد، یک موضوع داخلی است» گفت: به انجام چیزهایی که پکن دوست ندارد ادامه می‌دهیم.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید روسیه در نهایت باید هزینه بازسازی اوکراین را بپردازد.
وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد: واشنگتن بسته کمک جدیدی را به اوکراین ارائه می‌دهد.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که در سفر اخیر به چین از این کشور خواسته تا به کره شمالی فشار آورده و پیونگ‌یانگ را ترغیب کند تا از آنچه «رفتار خطرناک» خوانده شده، دست بردارد.
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات تازه‌ای درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای (برجام) وجود دارد، گفت: رییس جمهور بایدن و وزیر امور خارجه بلینکن کاملا نسبت به این که ایران هیچ گاه اجازه دست‌یابی به یک سلاح اتمی را پیدا نکند، متعهد هستند. ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که دیپلماسی بهترین مسیر رو به جلو برای رسیدن راهکاری است که به طور قابل راستی‌آزمایی و پایداری اطمینان حاصل کنیم ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. فعلا چیزی برای اعلام کردن وجود ندارد و هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار نرفته است.
آمریکایی که در سال‌های۲۰۲۱ و نیمه ۲۰۲۲ دائما مذاکره مستقیم را از ایران مطالبه می‌کرد و در مقابل تهران از پذیرش این خواسته سر باز می‌زد، به یک‌باره نفس مذاکره را به یک اهرم و نیروی فشار تبدیل کرد. به همین دلیل آنتونی بلینکن، جیک سالیوان، رابرت مالی و سایر مقامات آمریکایی دائما بر این مساله پافشاری کردند که برجام تا اطلاع ثانوی در دستور کار نیست. اما چرا معادله این‌چنین معکوس شد؟پاسخ کاملا روشن است؛ این ادراک در میان مقامات آمریکایی شکل گرفت که این‌بار تهران به مذاکره بیشتر از آمریکا نیاز دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا به سوالی درباره ادعای اخیر شبکه بلومبرگ در زمینه سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران پاسخ داد.
بلینکن در پاسخ به سوالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد در ایران، اظهار داشت: «ما با آژانس تماس می‌گیریم تا اطلاعات تکمیلی در مورد آنچه درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران گزارش شده را به دست آوریم».
بلینکن در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: نه تنها ما، بلکه دیگر شرکای اروپایی‌مان هم با صراحت به آن‌ها [ایران]گفته‌ایم که نباید اقدامات اضافی برای بالا بردن ظرفیت هسته‌ای‌شان انجام دهند، از جمله از طریق غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر. اگر این مسیر را ادامه دهند، برای پاسخ به آن آماده خواهیم بود.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره مواضع ایران در روند احیای توافق هسته‌ای مدعی شد: ایران به افزودن مسائل خارج از چارچوب به مذاکرات ادامه داده است که ما هم قرار نیست به سادگی به آن پاسخ مثبت بدهیم. ما توافقی بد را قبول نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهادات اروپا در رابطه با احیای توافق هسته ای گامی رو به عقب بود.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه از ارائه توضیحات بیشتر درباره جزئیات پاسخ ایران خودداری کرده است. چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که حصول توافق در آینده نزدیک محتمل نیست.
بلینکن مدعی شد: به نظر می‌رسد ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری که برای رسیدن به یک توافق لازم است را انجام دهد و آن‌ها همچنان به مطرح کردن مسائل خارج از چارچوب ادامه می‌دهند که انجام شدن توافق را غیرمحتمل‌تر می‌کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ