محسنی‌اژه‌ای یزد را از قطب‌های اقتصادی کشور نیز خواند و گفت: مسئله تولید و سرمایه‌گذاری و قراردادها باید مورد اهمیت قرار گیرد و از آن‌جایی که کشور در جنگ اقتصادی است و مسئله اول و مهم کشور است، اگر به آن اهتمام جدی شود می‌تواند مانع بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رئیس قوه قضائیه گفت: بدون تردید باید در راستای تحکیم امنیت جامعه و شهروندان، نسبت به اعمال مجازات قاطعانه و بازدارنده‌ی قانونی در قبال مخلان امنیت، اهتمام داشت؛ اما در مواردی نیز در قبال مرتکبان برخی ناهنجاری‌های اجتماعی می‌توان روند اصلاح را در پیش گرفت و مسئله را با کار قضایی و بگیر و ببند، حل نکرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم با بیان اینکه مأموریت‌های قوه قضاییه و ملزومات عملیاتی‌سازی این مأموریت‌ها، از امور بسیار خطیر و مهم است، گفت: تحقق عدالت که از جمله مأموریت‌های قوه قضاییه است، صبر و تدبیر و روحیه جهادی و همدلی و همفکری می‌طلبد؛ اگر بخواهیم به تنهایی و با فکر واحد، ماموریت‌های امر قضا را اجرایی کنیم، کار مشکل و سخت می‌شود؛ همفکری و همدلی با همه ارکان نظام از ضروریات است.
رئیس قوه قضائیه گفت: کسی نمی‌داند در پشت پرده رسیدگی به پرونده‌های قطور و پرحجم قضائی، چه تلاش‌هایی صرف می‌شود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را می‌بینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعت‌ها و روز‌ها تمرین می‌کنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را می‌بینیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) یعنی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بیان داشت: در ایام محرم فرصت مغتنمی فراهم آمده تا هر چه بیشتر ابعاد فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کنیم؛ این ایام فرصت خوبی است تا بر حمایت‌های قانونی خود از ستاد امر به معروف و نهی از منکر و آمران به معروف و ناهیان از منکر بیفزاییم.
در خصوص مقوله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و مقوله عفاف و حجاب، قوانین موجود توسط معاونت حقوقی جمع‌بندی شده است لذا رؤسای کل دادگستری‌ها بر مبنای این قوانین عمل کنند و قضات ویژه‌ای را نیز تعیین کنند؛ تا زمانیکه لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شود، ما باید بر اساس قوانین فعلی در این حوزه عمل کنیم.
محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درخصوص صدور دستور رسیدگی مجدد به موضوع ابطال انتصاب «میثم لطیفی» گفت: حکم ابطال انتصاب «میثم لطیفی» در دیوان عدالت اداری با استناد به «ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری» یک ایراد شکلی به تصمیم ریاست جمهوری بود که اگر این ایراد مرتفع شود، دیگر مانع قانونی هم وجود نخواهد داشت.
مجموع این فشار‌ها به نظر می‌رسد که دولت را از یکسو و از سوی دیگر مجلس را به سمت رفع دغدغه منتقدان لایحه حجاب سوق داده است. تا جایی که حتی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس روز پنج‌شنبه در سخنانی با اشاره به افزایش مواد قانونی لایحه عفاف و حجاب به ۶۰ ماده و ابراز امیدواری برای تصویب در مجلس تا ۲ ماه آینده، گفت: مجلس لایحه پیشنهادی عفاف و حجاب را جوابگوی نیاز‌های جامعه نمی‌داند و به همین دلیل به صورت شبانه‌روزی روی این موضوع کار می‌کند.
رئیس قوه قضائیه گفت: بانک مرکزی می‌تواند از اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری کند. چنانچه در این راستا نیاز به اصلاح قانون است، باید اقدامات مقتضی صورت گیرد.
اگر بخواهیم از موازین انصاف عدول نکرده باشیم، آقای اژه‌ای در طول ریاست خود، حداقل در برخی زمینه‌ها سخنان دلگرم‌کننده‌ای به زبان آورده و در پاره‌ای حوزه‌های دیگر از جمله تلاش برای عفو متهمان وقایع سال گذشته، گامی عملی هم به پیش گذاشته است. با این همه، نه سخنان دلگرم‌کننده او بازتاب رسانه‌ای چندانی پیدا می‌کند و نه گام عملی او امید لازم را برای اجرای عدل و قانون در دستگاه قضا به وجود آورده است.
رئیس عدلیه، همزمان با هفته قوه قضائیه با خانواده مسئولان قضائی دیدار و گفتگو کرد.
محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم. یکی از مسائل پیش بینی شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود. جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم. در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت.
برخی از مسائل در این مملکت انگار سازوکار دارد و همه با آن موافق هستند، ولی معلوم نیست چرا اجرا نمی‌شود. مثلا در جلسات علنی محاکمه خود آقای اژه‌ای چندبار اعلام موضع از ایشان دیدم که گفتند جلسات دادرسی باید علنی برگزار شود. من نمی‌دانم وقتی ایشان موافق است، موانع کجاست که غیرعلنی برگزار می‌شود؟ مسائل امنیتی است؟ اگر این نیست چه مسائلی است؟
بستن پرونده به این معنا که ادامه‌ی رسیدگی به آن دنبال نمی‌شود. فرد گناهی مرتکب شده و تعهدی داده است. اگر تعهدش را نقض کرد این‌طور نیست که بی‌تأثیر باشد اما درصورتی که تکرار نکند بخواهد جایی شغلی بگیرد نمی‌گویند سابقه کیفری مؤثر دارد.
اینکه خانم خبرنگار جوان را در مقابل پدر و مادرش با دست‌بند به زندان اوین منتقل کنند، این اقدام با روشی که آقای اژه‌ای برای کرامت انسانی و عفو پیشنهاد می‌کند، متناسب نیست. صرف اینکه بازپرس گفته بود من از رفتار و صحبت تو احساس خوبی بهم دست نداد، در هیچ جای قانون نیامده است که اگر بازپرس احساس خوبی به آن دست نداد، بتواند کسی را اینگونه بازداشت کند. به نظرم باید این رفتار‌ها با برخورد‌هایی که هم رئیس دستگاه قضا و هم موافقت رهبری می‌خواهد به جامعه نشان دهد، تناسب پیدا کند.
رئیس قوه قضاییه گفت: فرصت خدمتگزاری سریع می‌گذرد، باید ببینیم چه کاری انجام می‌دهیم که در قضاوت‌ مردم عملکرد مثبت و مفید داشته باشیم.
رئیس قوه قضاییه گفت: اگر اجازه می‌دادیم دوربین‌ها محاکم و زندان‌های ما را ببینند وضعمان امروز بهتر بود./ در همه نامه‌های رییس بازرسی کل کشور نوشته می‌شود محرمانه. از کجا معلوم که این کار درست است؟/ در این دوره با دوربین به چند انبار تملیکی رفتیم. این بازدید صد برابر از گزارش‌های سازمان بازرسی موثرتر بود، چون به عیان مردم دیدند و کسی نمی‌توانست دفاع کند.
رئیس قوه قضاییه اعلام کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بار‌ها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند؛ این‌ها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: من نه تنها با دولت و مجلس و خواص که اگر بتوانم با همه اقشار و بخش‌های مختلف مردم نشست و برخاست و گفت‌وگو می‌کنم.
محسنی اژه‌ای گفت: اگر روزها و هفته‌های اول شروع اغتشاشات، محاکمه افراد را شروع می‌کردیم، برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی تاب و شنیدن اعتراض ندارد، مردم ابهام داشتند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به مشکلات زیرساختی در خراسان جنوبی افزود: اگر از آب‌های ژرف و زیرزمینی بیش از حد استفاده کنیم یک مشکل ایجاد می‌شود و اگر استفاده نکنیم آب‌های فعلی جوابگوی کشاورزی و تولید نیست که راهکار این موضوع باید به صورت عقلانی و منطقی مطرح شود.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اعتقاد داریم حتی برخی از اغتشاش‌گران نیز ممکن است فریب خورده باشند و توجه به این موضوع در جای خود محفوظ است، گفت: اما نکته مهم آن است که ضعف‌های مدیریت خود را بشناسیم و درد دل و اعتراضات مردم را بشنویم چراکه اگر به نقص‌ها و کمبود‌های خود توجه نکنیم، ممکن است همه درد‌ها درمان نشود.
محسنی اژه‌ای گفت: اگر چه قصاص یک حق است، اما گذشت از قصاص از ناحیه اولیای دم دارای برکات فراوانی است و قصاص کردن نیز تبعات و پیامد‌هایی را نیز دارا می‌باشد.
اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: اگر اعتراض با آشوب، اغتشاش و غارت اموال عمومی و مردم همراه شد، اگر اعتراض با فحاشی، آتش زدن اموال مردم، ایجاد ناامنی و کشتار مردم همراه شد، دیگر اعتراض نیست.
نمی‌شود قوه قضاییه را با این بودجه‌ای که تصویب شده، مدیریت کرد و مدیریت سخت است و دلم به حال آقای محسنی اژه‌ای می‌سوزد و گاهی برخی همکاران که اقلیت هستند، در برخی گروه‌ها مطرح می‌کنند که ایشان دنبال مشکل نمی‌رود، ولی بدانید که رییس قوه قضاییه به فکر شماست.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ