رئیس قوه قضاییه گفت: فرصت خدمتگزاری سریع می‌گذرد، باید ببینیم چه کاری انجام می‌دهیم که در قضاوت‌ مردم عملکرد مثبت و مفید داشته باشیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رئیس قوه قضائیه گفت: بدون تردید باید در راستای تحکیم امنیت جامعه و شهروندان، نسبت به اعمال مجازات قاطعانه و بازدارنده‌ی قانونی در قبال مخلان امنیت، اهتمام داشت؛ اما در مواردی نیز در قبال مرتکبان برخی ناهنجاری‌های اجتماعی می‌توان روند اصلاح را در پیش گرفت و مسئله را با کار قضایی و بگیر و ببند، حل نکرد.
نشست رئیس قوه قضاییه با مسئولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سراسر کشور به صورت وبیناری برگزار شد و محسنی‌اژه‌ای به مسئولان مرکز حفاظت و اطلاعات توصیه کرد که نسبت به اثرگذاری هر چه بیشتر شیوه‌های ارشادات، تذکرات و انذارهای خود در جهت پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم در دستگاه قضایی، اهتمام جدی داشته باشند.
رییس قوه قضاییه گفت: ما مسئولان باید به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل کنیم و نباید در عمل به وعده‌هایمان تاخیر وجود داشته باشد.
رئیس قوه قضائیه گفت: کسی نمی‌داند در پشت پرده رسیدگی به پرونده‌های قطور و پرحجم قضائی، چه تلاش‌هایی صرف می‌شود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را می‌بینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعت‌ها و روز‌ها تمرین می‌کنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را می‌بینیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) یعنی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بیان داشت: در ایام محرم فرصت مغتنمی فراهم آمده تا هر چه بیشتر ابعاد فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کنیم؛ این ایام فرصت خوبی است تا بر حمایت‌های قانونی خود از ستاد امر به معروف و نهی از منکر و آمران به معروف و ناهیان از منکر بیفزاییم.
رئیس عدلیه، همزمان با هفته قوه قضائیه با خانواده مسئولان قضائی دیدار و گفتگو کرد.
رئیس قوه قضائیه گفت: در یک دوره‌ای رئیس جمهور می‌خواستند از زندانی بازدید کنند که مشکلاتی وجود داشت اما امروز ما خودمان به دنبال مسئولان می‌رویم و می‌گوییم بیایید و از سازمان و نهادهای قوه قضاییه بازدید کنید. معمولاً جلسات با کمیسیون‌های مجلس دو ساعت زمان می‌برد و در تمام این جلسات مشکلات مردم و آسیب‌های قوانین مطرح می‌شود. نشست های مشترک فهم مشترک نسبت به موضوعات ایجاد می کند.
محسنی اژه‌ای خطاب به مسئولان قضایی گفت: چنانچه از قوه قضاییه انتقاد شد، به هیچ وجه ناراحت نشوید؛ این انتقادِ مطرح شده، یا وارد است و یا وارد نیست؛ چنانچه این انتقاد، وارد بود، در راستای رفع مشکل و نقطه ضعف اقدام کنید و چنانچه انتقادِ صورت گرفته، وارد نبود، موضوع را تبیین و تشریح کنید و حتی تأمل کنید که چرا چنین انتقادی که وارد نیست در قبال مجموعه شما مطرح شده است.
«یکی از موضوعات امیدآفرین در کشور این است که همه اقشار مردم به‌ویژه جوانان احساس کنند مسئولان و مدیران کارآمدی دارند». این بخشی از اظهارات رئیس دستگاه قضا درباره ایجاد امید در کشور آن هم در فضای کنونی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا گفت: در اغتشاشات پارسال دشمن می‌خواست با بهره‌گیری از برخی ضعف‌های داخلی، کشور را به هم بریزد، اما مردم و مسئولان هوشیار بودند و توطئه‌های دشمن خنثی و صف‌ها از یکدیگر تفکیک شد.
رئیس دستگاه قضا گفت: مسئولان قضائی ذیربط توجه داشته باشند که در بازرسی از منازل و محل کار متهمان، اشیاء و وسایل غیرضرور که در کشف جرم دخیل نیستند، ضبط نشوند و چنانچه وسایل اشخاص نیز ضبط شد، پس از رفع نیاز، بازگردانده شوند.
رئیس قوه قضائیه خطاب به مسئولان قضائی، گفت: برای اجرایی و نهایی کردن هر چه زودتر عفو اخیر رهبری و تعیین تکلیف همه متهمان و محکومان و زندانیانِ مشمول این عفو تلاش کنید.
به اعتقاد مدیرمسئول روزنامه ابتکار شنیدن انتقاد‌های سازنده قدمی روبه‌جلو برای رواداری در حکمرانی است و باب نقد در کشور شکوفا می‌شود. ما بعضا با مشکل نبود رواداری، بی‌تحملی و برچسب‌زدن به منتقدان مواجه هستیم. متأسفانه امروز به‌جز معدود مسئولانی مانند آقای اژه‌ای که به این موضوع اهتمام دارند، با این مشکل بزرگ روبه‌رو هستیم که بسیاری به اهمیت انتقاد توجه نمی‌کنند و نمی‌دانند که شنیدن انتقاد، به امنیت جامعه و حکمرانی مطلوب کمکی بهینه می‌کند.
رئیس قوه قضاییه بر اهمیت متناسب بودن قرار‌های صادره برای متهمان تاکید کرد و افزود: گاهی مشاهده شده که فردی شرایط بازداشت موقت را ندارد، اما برای او یک وثیقه سنگین صادر شده تا در بازداشت بماند یا اینکه به نحوی برای او وثیقه صادر شده که تأمین آن، زمان‌بر بوده است؛ این موارد ممکن است مسئولیت شرعی و قانونی داشته باشد؛ بنابراین مسئولان دادسرا نسبت به صدور قرار‌ها و تناسب آن‌ها با اتهام انتسابی به متهم، اهتمام ویژه داشته باشند و چنانچه صدور قراری، منجر به بازداشت متهم می‌شود، این بازداشت باید در کمترین زمان ممکن باشد.
اژه‌ای به مقوله افزایش قیمت سکه و مهریه‌هایی که با سکه تعیین شده‌اند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه قیمت سکه بالا است؛ لذا به مسئولان قضایی ذیربط دستور می‌دهم ضمن توجه و تاکید به رعایت حقوق زوجه، در قبال کسانی که به سبب عدم توانایی پرداخت مهریه‌ای که با سکه تعیین شده، تحت تعقیب قرار می‌گیرند و یا محکوم شده‌اند، تجدیدنظری صورت دهند؛
شما قضات و مسئولان دیوان عدالت اداری می‌توانید در حوزه اصلاح قانون ناظر بر ضرورت اخذ نظر از معاونت‌های حقوقی هر دستگاه، هنگام صدور مصوبه از ناحیه آن دستگاه، از آن جهت که این مصوبه با قانون مغایرت نداشته باشد، منشاء اثر باشید و بر این موضوع و گزاره تاکید کنید که معاون حقوقی هر دستگاه در زمره افراد توانا از حیث اشراف و تسلط به قوانین باشد.
رئیس قوه قضاییه اعلام کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بار‌ها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند؛ این‌ها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.
رئیس قوه قضاییه گفت: به مسئولان ذیربط قضایی در سراسر کشور از جمله دادستان تهران دستور داده‌ام که چنانچه فردی حرف دروغی یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید و مستندات ادعایش را از او بخواهید؛ چنانچه فرد مزبور بدون سند و مدرک این حرف دروغ را نشر داده باشد و سوء‌نیت او نیز احراز شود، اما ابراز تنبّه کند و اعلام دارد که درصدد جبران برمی‌آیم، طبیعتاً مواجهه مقتضی به عمل خواهد آمد. اما چنانچه فرد منتشرکننده دروغ، نه تنها مستنداتی ارائه نکرد که حتی سوء‌نیت او نیز محرز گشت و ابراز تنبّه و جبران خطا نیز در رفتار او مشاهده نشد، مشخص است که در راستای اهداف دشمن اقدام می‌کند لذا برای او به سرعت کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود.
حجت الاسلام اژه ای رئیس قوه قضاییه به مسئولین قضایی و سازمان بازرسی کل کشور دستور داد تا به دولت در راستای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به اقلام دارویی یاری برساند.
رئیس قوه قضائیه چندین بار یکی از سیاست های کاری خود را کاهش هزینه های دادرسی اعلام کرده و در این رابطه دستوراتی را به مسئولان قضایی داده اما در عمل هنوز گامی در این رابطه برداشته نشده است.
رئیس دستگاه قضا گفت: سازمان بازرسی کل کشور در راستای اقدامات نظارتی خود نسبت به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، میزان تکالیف و مأموریت‌های محقق‌نشده دستگاه‌ها را به مسئولان و متولیان دستگاه مربوطه اعلام کند.
رئیس قوه قضاییه کلیه دادستان‌ها و مسئولان قضایی ذیربط در نقاط مختلف کشور را مکلف و موظف کرد، در این راستا بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی و در چهارچوب موازین قانونی اقدام کنند.
محسنی اژه‌ای خطاب به مقامات قضایی استان‌های مرزی که در مسیر زوار اربعین قرار دارند، دستوراتی صادر کرده و بر ضرورت اهتمام مسئولان قضایی تأکید کرد.
جلسه مشترک اعضای شورای عالی قوه قضاییه با مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ