بنا به اعلام وزارت دفاع ارمنستان، برخی مواضع این کشور از سوی جمهوری آذربایجان هدف قرار گرفته است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزارت دفاع ارمنستان امروز در بیانیه‌ای از گلوله‌باران مواضع خود توسط جمهوری آذربایجان خبر داد.
وزارتخانه‌های دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به هدف قرار دادن مواضع طرف متقابل در «قره باغ» متهم کردند.
جمهوری آذربایجان درخواست ارمنستان برای تضمین حقوق ارامنه ساکن در قره باغ کوهستانی را رد کرد.
رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان توافق‌نامه آتش‌بس بین دو کشور با نقض کردند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای در این خصوص مدعی شد که از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۴:۵۵ امروز شنبه (به وقت محلی) یگان های نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌ های مختلف مواضع باکو را در لاچین گلوله باران کردند.
وزارت‌ دفاع جمهوری آذربایجان ادعا کرد که نیروهای ارمنستان مواضع باکو را گلوله‌باران کردند.
رییس جمهور ترکیه گفت: موضع ایران موجب برآشفتن ما و آذربایجان می‌شود. در واقع ایران باید نگران باشد. امیدواریم رفتار مثبتی در زمینه این مسئله داشته باشند تا بتوانیم ترکیه، آذربایجان و ایران را متصل کنیم. حتی ممکن است خط پکن-لندن را هم باز کنیم.
از سوی دیگر، خبرگزاری آذرتاج اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان با بهره گیری از سلاح‌های سبُک به طور متناوب مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق «شوشا» و «خوجالی» را هدف قرار داده اند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان مکررا درگیری های مرزی پیدا کرده و یکدیگر را به نقض آتش‌بس با گشودن آتش به مواضع خود متهم می‌کنند. وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه جمهوری آذربایجان را متهم به ربودن دو نظامی این کشور کرد.
سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با توجه به تحولات جاری پیش‌بینی کرد امضا توافق صلح میان باکو و ایروان به زودی صورت گیرد.
بر اساس آخرین گزارش وزات دفاع ارمنستان، «حمله توپخانه‌ای و گلوله باران» نیرو‌های مسلح آذربایجان به مواضع نظامی این کشور در مسیر شهر سُتک، دستکم ۳ زخمی به دنبال داشته است.
محسن پاک‌آیین معتقد است که انتخابات پیش روی ترکیه اثرچندانی بر موضع جمهوری آذربایجان در قبال ایران نخواهد داشت. وی می‌گوید: «بعید است که نتیجه انتخابات ترکیه اثری بر مواضع الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان داشته‌باشد. مواضع آقای علی‌اف از اختلافات جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان منبعث می‌شود. جنگ اصلی بین آذربایجان و ارمنستان است، کشور‌ها و بازگیران دیگر می‌توانند نقشی داشته‌باشند، اما تا باکو و ایروان نخواهند مسائل خودشان را حل کنند، به‌طور طبیعی کشور‌های پیرامونی هم تحت تاثیر اختلافات آن‌ها قرار می‌گیرند.»
«رادیو ارمنستان» نیز گزارش کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان ساعت ۱۸ به وقت محلی با سلاح های سبک به سمت غیرنظامیان شاغل در منطقه «خرمورت» در بخش قره باغ تیراندازی کردند.
نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که این کشور در پی برگزاری نشستی با هدف روشن شدن وضعیت مرزی با جمهوری آذربایجان است.
امام جمعه تبریز گفت: ما در موضوع قره‌باغ موضع اصولی خود را نشان دادیم؛ ما مخالف اشغال و تغییر در ژئوپلتیک مرزی هستیم. همسایگان ما با تحریم و مداخله بیگانگان نباید امنیت ملی ما را به مخاطره بیاندازند، زیرا همه ما در این منطقه منافع مشترک داریم.
«بر خلاف تصورات رایج، پروژه احداث "دالان تورانی" صرفا تهدیدی برای ایران نیست و این تهدید در پکن و مسکو نیز به خوبی درک شده و در برابر آن موضع گیری‌های لازم انجام شده است. در این میان، نکته اساسی این است که باید توجه داشت حمایت‌های گسترده کشور‌های غربی به ویژه آمریکا و انگلستان و همچنین سازمان ناتو از پروژه احداث دالان تورانی (در خاک ارمنستان)، تا حد زیادی به جمهوری آذربایجان و ترکیه این باور را القا کرده که می‌توانند میدانی باز از کنشگری را داشته باشند.»
در ادامه تنش بین باکو و ایروان، طرفین همدیگر را به تیراندازی به مواضع مرزهای همدیگر متهم کردند.
وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که ساعت ۱۸:۰۰ چهارشنبه به وقت محلی، نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان به سمت مواضع نظامی نیرو‌های مسلح ارمنستان مستقر دربخش شرقی مرز بین دو کشور تیراندازی کردند.
وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد قوای جمهوری آذربایجان صبح روز جمعه به مواضع ارتش ارمنستان در بخش شرقی حمله کردند. تاکنون از تلفات این حمله گزارشی مخابره نشده ا ست.
معاون رئیس جمهور ترکیه گفت که اظهارات نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در قبال اختلاف ارمنستان و آذربایجان غیرقابل قبول بوده و موجب خراب کردن رابطه دیپلماتیک این دو کشور خواهد شد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز در بیانیه ای از هدف قرار دادن مواضع ارتش این کشور از سوی نیروهای ارمنستان خبر داد.
وزارت دفاع ارمنستان امروز در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای ایروان به مواضع جمهوری آذربایجان مستقر در بخش شرقی خط تماس شلیک نکرده اند.
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که از تهران پیامی در زمینه مواضع باکو در مذاکره با ارمنستان دریافت نکرده است.
وزارت دفاع آذربایجان روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد ماه، تصاویری از حملات هوایی به مواضع ارمنستان در منطقه کوهستانی قره باغ منتشر کرد. ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این عملیات را تحت عنوان انتقام در پاسخ به اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در خاک آذربایجان که منجر به کشته شدن یک سرباز آذربایجانی شد، انجام داده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ