سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز لاله زار در کرمان با دمای ۱۱.۲ درجه سلسیوس خنک‌ترین شهر کشور شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در پایان عصر قاجار و اوایل دوره پهلوی نیز خیابان لاله‌زار یا «شانزلیزه تهران» نماد نوگرایی و هنر ایران را بر پیشانی داشت. خیابانی که ترکیبی از هنر و تجارت را در دل خود جای داده و تئاترها، سینماها، رستوران‌ها و ویترین مغازه‌های مختلف آن، رفت‌وآمد بسیاری را در این خیابان رقم می‌زد. امروزه از آن لاله‌زار طهران قدیم تنها «خانه امین‌السلطان» یا «خانه و باغ اتحادیه» باقی مانده که خوشبختانه از دام تخریب رها شده و به‌دست مرمت و بازسازی رسیده است.
خیابان لاله‌زار قدمتی به درازای تاریخ تحول پایتخت دارد. زمانی تنها یک باغ خارج از حصار طهماسبی بود و به‌مرور به یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان‌های تهران تبدیل شد. روزگاری مدرن‌ترین خیابان تهران نام داشت و بسیاری از اولین تجربه‌های مدرنیته را در حافظه خود ثبت کرده است.
بازگشت ناصرالدین شاه از فرنگ همیشه برای اهالی پایتخت نشین پر از ماجراهای عجیب و غریب بود. ماجرای شکل‌گیری خیابان لاله‌زار هم سوغات اولین سفر او از فرنگستان بود. خیابان لاله‌زار قرار شد چیزی شبیه خیابان شانزه‌لیزه پاریس شود.
اهمیت خیابان لاله‌زار از جنبه‌های تاریخی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی همچنان بالاست و به عنوان یکی از نماد‌های شهر تهران و ایران شناخته می‌شود.
یکی از مهم‌ترین ویژگی خیابان لاله زار ثبت اولین‌ها به نام خودش است. بسیاری از مشاغل که برای نخستین بار در ایران راه اندازی شدند کارشان را از خیابان لاله زار شروع کردند. برای مثال نخستین گل‌فروشی ابتدا در این خیابان تأسیس شد. نخستین فروشگاه بزرگ به سبک اروپایی نیز در این خیابان راه‌افتاد و بالاخره نخستین چراغ گازی در این خیابان روشن شد.
مزرعه لاله در روستای «اسپره خون» تبریز
سال ۱۲۵۲ خورشیدی و در عهد ناصری، ناصرالدین شاه در سفری به فرنگ، از تماشای خیابان شانزلیزه پاریس به وجد می‌آید. در بازگشت او، باغ لاله‌ زار ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود و مسیری از میان این باغ می‌کشند تا خیابانی به سبک خیابان‌های اروپایی و شبیه شانزلیزه پاریس، در طهران آن روزها ساخته شود.
در این گزارش تصاویر کمتر دیده شده از تهران قدیم را برای شما کاربران قرارد داده ایم که دیدن آن خالی از لطف نیست.
به‌مرور زمان در لاله‌زار وسایل تفریح و تماشا جای گرفت. یکی از این اقدامات ساخت باغ‌وحش بود. بخش جنوبی خیابان سعدی در آن زمان به خیابان باغ‌وحش معروف بود.
خیابان لاله‌زار را به چه چیز می‌شناسید؟ به فروشگاه‌های پرزرق و برق لوستر، لامپ، پریز و کلید فروشی‌اش یا به سالن‌های سینما و تئاترش؟ خاطرات شما از این خیابان به دیدن فیلم‌های راکی در سینما‌های آن زمان باز می‌گردد یا جگرکی‌های گوشه خیابانش؟
یکی از خیابان‌هایی که پس از احداث خیابان لاله‌زار به‌وجود آمد، خیابان لختی بود. علت این نامگذاری این بود که در بیشتر ساعات شبانه‌روز شاید به اندازه تعداد انگشتان، آدم از این خیابان عبور و مرور نمی‌کرد و نه‌تنها شب‌ها بلکه هنگام روز هم دزدان و شب‌رو‌ها مردم را لخت و جیب‌هایشان را خالی می‌کردند.
«رفتيم به مغازۀ لوور برای خريدن لباس. خيال می‌كرديم اين مغازه شايد پنج برابر مغازۀ تك كه در شهر تهران در اول خيابان لاله‌زار است بزرگ‌تر و پراسباب‌تر باشد. وقتی وارد شديم، خير، هيچ طرفِ نسبت نيست. واقعاً به قدر ميدان توپخانۀ طهران است. هزار نفر شاگرد و دلال و راهنما و كاركن دارد. غالبش زن‌ها و دخترها هستند.»
خیابان لاله‌زار به سبب دوران رفته بر آن حائز اهمیت و بررسی است. به همین دلیل، برخی از مراکز اجتماعی و سیاسی آن در تورهای تهرانگردی، مقصد گردشگران و کارشناسان است.
وحدت اولیه را فقط ما می‌دانیم که برای من خاطرات حسرت بار است. ما این لاله را خار کرده ایم و به پای مردم دارد خار می‌رود.
خیابان لاله‌زار یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است، عکس‌های زیر این خیابان را از دیروز تا امروز به تصویر کشیده است./ منبع: خبرآنلاین
سیر خزنده تعطیلی سینماهای لاله زار که از اواخر سال ۷۰ آغاز شد در دهه ۹۰ به خیابان انقلاب و میدان ولیعصر و سینماهایش رسید و الان تبعات این سیر خزنده در حال خودنمایی است و اپیدمی کرونا نیز توانست سرعت این سیر خزنده را بیشتر کند تا سبنمای ایران متوجه این نکته باشد که سینماداری یک فعالیت منفک از تولید است و امکان وصل حیات و ممات سینماداری به سیاست های تولید و مصرف فیلم داخلی یک سیاست سرتاسر اشتباه و مرگ آور ( تعطیلی سینماها ) است و بازهم به من خرده نگیرند دوستان سینمایی که تولید مهم تراست از سینماداری در صورتی که سینما داری مثل هر فعالیت استاتدارد توزیع و فروش محصول مختصات منطقی عرضه و تقاضای بازار را در خود دارد و نه مختصات خاص مشتری مداری به سبک تولید و مصرف محصولات داخلی. فرونشست های سینمایی( تعطیلی) بیشتری را در آینده با این سبک و سیاق علم‌اقتصاد داخلی سینما در پیش خواهیم داشت...
شهردار منطقه ۶ تهران از اجرای طرح بهسازی و بازسازی در بوستان‌های سطح این منطقه خبر داد و گفت: معابر بوستان لاله برای تردد سالمندان و شهروندان مناسب سازی شد.
حدود سال ۱۳۰۹ شمسی کافه پارس در ساختمان باشکوهی در ضلع شمال شرقی تقاطع خیابان لاله‌زار و جمهوری (محل سفارتخانه سابق اتریش) افتتاح شد.
پس از سفر ناصرالدین شاه به فرنگ و استقبالی که از او در خیابان شانزه‌لیزه شد، علیاحضرت به فکر افتاد شانزه‌لیزه‌ای با همان زیبایی و زرق‌وبرق در پایتخت ایجاد کند، برای همین خیابان لاله‌زار را در وسط باغی که به لاله‌زار معروف بود، ساخته و تاکنون به همین نام خوانده می‌شود.
بررسی میدانی خبرنگار مهر از بازار لاله زار حاکی است کسبه این خیابان با آرامش به دنبال کسب درآمد حلال هستند و اغتشاش گران روز گذشته تنها معیشت مردم را نشانه گرفته بودند.
بررسی میدانی خبرنگار مهر از بازار لاله زار حاکی است کسبه این خیابان با آرامش به دنبال کسب درآمد حالا هستند آغتشاش گران روز گذشته معیشت مردم را نشناه گرفته بودند.
اولین بار در خیابان استانبول چند مغازه که ماهی و ماهی دودی و لوله‌های کالباس می‌فروختند شروع به عرضه ساندویچ کردند. ساندویچ‌های اولیه شامل نان بولکی (نان سفید و بامزه که با خمیر ترش عمل می‌آمد)، خیارشور حلبی تبریز، کمی کره که به نان می‌مالیدند و چند برگ جعفری تازه خرد کرده بود.
مدیر روابط عمومی منطقه ۵ از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام در این منطقه خبر داد.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ