رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: نهضت ملی شدن نفت از ۳۰ تیر ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد۳۲ دچار غفلت شد لذا آیت الله کاشانی معتقد بود به جای روش‌های معمول باید با انگلیس و عوامل آن انقلابی برخورد کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: افرادی در داخل کشور با زیر سوال بردن روایت‌های تاریخی، سعی می‌کنند دامن انگلیس و آمریکا را از کودتای ۲۸ مرداد پاک کنند.
رئیس مجلس با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد ماه، گفت: اجازه نمی‌دهیم ایران دوباره حیاط خلوت زورگویان شود.
رئیس مجلس با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد ماه، گفت: اجازه نمی‌دهیم ایران دوباره حیات خلوت زورگویان شود.
وزیر خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در فضای مجازی ضمن اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد نوشت: نفوذ، کودتا، تحریم اقتصادی، جنگ سخت و نرم، ابزار نظام سلطه برای سرکوب اراده کشورهای مستقل است.
۷ دهه پیش در چنین روزی کودتاگران جشن پیروزی علیه استقلال طلبی ملتی را گرفتند که برای آینده خود رویاها ساخته بود و امروز فرمول پیروزی دیروز کودتاچیان سرمشق طراحان جنگ نرم شده است.
به مناسبت هفتادمین سالگشت کودتای ۲۸ مرداد نشست ۲۸ مرداد؛ درد همیشه ماندگار، با سخنرانی، دکتر ناصر زرافشان، مهندس لطف الله میثمی، داریوش رحمانیان، حسین رفیعی و آزاده شعبانی در کانون توحید تهران برگزار شد.
رئیسی به اظهارات اخیر وزیر خارجه اسبق انگلیس مبنی بر اعتراف به دست داشتن کشورش در کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد و با بیان اینکه چنین اظهاراتی پیام حمایت از اغتشاشات و اغتشاشگران است، خطاب به وزیر خارجه اسبق انگلیس و سایر دولتمردان این کشور، گفت: اگر در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود شما هرگز جرأت چنین خیانتی نداشتید.
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به بعد نقض‌های حقوق بشر بسیاری علیه ایرانیان صورت گرفته است اما آنها مدعی هستند که حقوق بشر را رعایت می‌کنند.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
قاعدتاً دکتر مصدق از طریقِ نوعی مصالحه با احمد قوام‌السلطنه یا معرفی جایگزینی برای خود از بین نیرو‌های معتدل‌تر جبهۀ ملی از قبیل مرحوم اللهیار صالح می‌توانست مانع انجام کودتا شود و به حفظ تکثر و تنوع سیاسی پدید آمده در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در جامعۀ ایرانی یاری رساند. با این حساب، می‌توان در دلایل و اسباب کودتای ۲۸ مرداد سهم و نقشی هم برای شادروان دکتر محمد مصدق قائل شد!
امام جمعه مشهد گفت: دیگر نقشه کودتای ۲۸ مرداد دوباره جواب نخواهد داد. در مقابل، این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟
هر چند آمریکا میدان‌دار اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود ولی نمی‌توان از نقش پشت پرده انگلیس که الیزابت دوم به تازگی ملکه آن شده بود گذشت.
رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: آمریکایی ها می گویند ما در ۲۸ مرداد با استفاده از ۵ نفر کودتا کردیم و بعد حتی قول خودشان را اصلاح کردند و گفتند ۴ نفر و نیم، چون یکی از آنها ناشنوا بود!
سخنگوی دولت با اشاره به درس‌های کودتای ۲۸ مرداد تاکید کرد: اعتماد به آمریکا در روابط بین‌الملل معنی ندارد، نحوه مواجهه با این کشور باید با قدرت، عزت و تضمین کافی باشد.
آیت‌الله جوادی آملی گفت: شعار رسمی مرگ بر شاه بود. چه وقتی؟ نه و نیم صبح! ده شد و کودتا شد و مصدق به زندان افتاد و کابینه اش به زندان افتادند و بعد از ظهر زاهدی روی کار آمد و دولت زاهدی تشکیل شد، همین مردم همین مرگ بر شاه را به ( جاوید شاه ) تبدیل کردند!!
صحبت‌های آیت الله جوادی آملی در مورد اتفاقات کودتای ۲۸ مرداد را ببینید.
کودتای ۲۸ مرداد که توسط سیا و سرویس مخفی انگلیس و با هدف حفظ منافع نفتی غرب در ایران سازماندهی شده بود، سبب سرنگونی دولت منتخب محمد مصدق نخست وزیر ایران شد.
در این تاریخ مصدق که به دنبال تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت، بیش از دو سال پیش به نخست وزیری رسیده بود در مذاکرات پی در پی با دولت بریتانیا حاضر به سازش نشد و حتی شکایت انگلیس به دیوان لاهه و شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز بی نتیجه گذاشت؛ پس از آن دولت انگلیس چاره را در برکناری نخست وزیر از سمت خود دید.
حمید شوکت گفت: آنچه ملکی «خیانت» حزب توده در ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۳۲ نامیده است بر نادیده انگاردن واقعیات استوار است. نیروی سوم حزب توده را از سویی به «تشنج و غارت و هرج‌ومرج» متهم می‌کرد و از سویی دیگر «بی‌عملی» آن حزب را نشانه خیانت می‌دانست. اگر «بی‌عملی» حزب توده را دلیل مؤثری در پیروزی کودتا بدانیم، آن‌وقت درباره نقش جبهه ملی و مصدق در مقام رئیس دولت یا ملکی و یارانش چه خواهیم گفت؟
توطئه مشترک آمریکا و انگلیس علیه ملت ایران در کودتای ۲۸ مرداد طی ۵ روز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد روایت می‌شود.
یک کارشناس بازار مسکن گفت: افزایش شش درصدی ماهیانه قیمت خانه در شرایطی رخ داد که بازارهای طلا، ارز و بورس، رشدی متناسب با تورم نداشتند و به همین خاطر بخشی از سرمایه‌ها به منظور حفظ ارزش پول وارد بازار مسکن شد اما اگر دولت بتواند تحرکی در حوزه ساخت و ساز ایجاد کند قیمت مسکن تا حدودی کنترل می‌شود.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ