شاهسونی با اشاره به طوفان‌های گردو غباری زابل که غلظت ذرات معلق را در این منطقه افزایش داده است و همچنین تعداد روز‌های قابل توجه درگیر با این پدیده، افزود: طی سال گذشته هشت درصد از روز‌ها در منطقه مورد نظر هوای خوب یا پاک، ۳۱ درصد از روز‌ها هوای قابل قبول، ۲۴ درصد از روز‌ها هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۵ درصد روز‌ها ناسالم برای همه گروه‌ها، ۶ درصد روز‌ها خیلی ناسالم و ۵ درصد روز‌ها خطرناک بوده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده زابل در مجلس گفت:‌ با توجه به اینکه گزارشات موجود، مسیر طبیعی رودخانه هیرمند،‌ پیش و پس از ورود به سد کجکی منحرف شده است.
نتایج گزارش وزارت بهداشت درباره پایش میانگین سالانه غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون در ۲۷ شهر کشور در سال ۱۴۰۰ نشان داد که زابل در این سال هم به دلیل غلظت بالای این آلاینده (بیش از ۱۲ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت) آلوده‌ترین شهر کشور بوده است.
مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: تا اواسط هفته آینده در شمال استان وزش باد شدید تا خیلی شدید، نقاط مستعد طوفان گردوخاک سبب کاهش شدید دید و کیفیت هوا خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با صدور هشدار سطح نارنجی جوی تا آخر هفته در شمال استان وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
چراغ راهنمای خیابان به طور کامل در اثر افزایش دما ذوب شده بود و گرد و غبار شدید را هم در شمال و جنوب استان شاهد بودیم صد‌ها نفر به خاطر مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شدند.
پیش از این بالاترین دمای بهار این شهر با میزان ۴۹.۶ درجه سلسیوس در خرداد سال ۱۳۸۷ ثبت شده بود.
این متخصص مطالعات توسعه گفت که در منابع آبی، ۳۰ درصد کاهش داشتیم، اما در مصارف ۳۴ درصد افزایش داشته‌ایم: «بیشترین استرس آبی در دنیا، همین منطقه منا و کشور‌های آسیای میانه و شمال آفریقاست؛ بیشترین تنش‌های آبی همین‌جاست و بیشترین مهاجرت‌ها هم از همین مناطق است. بخش بزرگی از کشاورزی ما از آب چاه است، اما مدیریت کشور، آب‌های سطحی را مدیریت می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از جلسات مجلس مسئله مربوط به رسیدگی به آب زابل را در دستور خواهیم گذاشت.
محسن حیدری اظهار کرد: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به ۸۰۰ متر کاهش داد.
زاهدان- یک‌مرزبان در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در زابل به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
سردار جلیلیان گفت: در تحقیقات اولیه مشخص شد این فرد که دارای تابعیت از یکی از کشور‌های همسایه می‌باشد با یک برنامه ریزی هدفمند در این منطقه به تبلیغ برای گروهک تروریستی داعش اقدام می‌کرده است.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از دستگیری عاملان تیراندازی به سمت خودروی یکی از شهروندان زابلی و کشف یک قبضه سلاح از متهمان در این شهرستان خبر داد.
محمد سرگزی عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر قوت غالب مردم استان نان است و متاسفانه آب و رب و نان را به عنوان غذا مصرف می‌کنند یعنی شرایط زندگی در استان به شدت دشوار شده است، ما مکررا پیگیری کردیم باتوجه به اینکه قوت غالب مردم استان نان است؛ کمک کنند سرانه آرد افزایش یابد که تاکنون محقق نشده است.
امام جمعه زابل با تاکید بر اینکه مطالبه گری در حوزه حجاب در واقع مطالبه گری عمل به قانون است، گفت: در کنار این موضوع ما باید تجربه غرب و آنچه در غرب شکل گرفته را باید برای جوانان تبیین کنیم. امروز در غرب شاهد تک والدینی هستیم. امروز در غرب انسان به انسان کفایت نمی‌کند بلکه برای کار جنسی سراغ حیوان می‌روند.
سرگزی گفت: استان سیستان و بلوچستان از گاز طبیعی که مردم بتوانند خودشان را با آن گرم کنند بی بهره است، در این شرایط با کمبود شدید نفت سفید و سیلندر گاز مواجه هستیم به نحوی که مردم برای گرم کردن خود در روستا‌ها از هیزم و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند.
سرگزی گفت: استان سیستان و بلوچستان از گاز طبیعی که مردم بتوانند خودشان را با آن گرم کنند بی بهره است، در این شرایط با کمبود شدید نفت سفید و سیلندر گاز مواجه هستیم به نحوی که مردم برای گرم کردن خود در روستا‌ها از هیزم و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند.
در آستانه زمستان اخباری مبنی بر کمبود گاز مایع در زابل وجود دارد و این درحالی است که انتظار می رفت این منطقه زودتر از اینها گاز دار شود.
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان افزود: این درگیری مربوط به یک پرونده اختلاف شخصی بوده و ربطی به اغتشاش و مسائل سیاسی ندارد.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: امروز وقت رسیدگی به یک پرونده قتل بوده که طرفین پرونده درب دادگستری با هم درگیر شده و این درگیری منجر به تیراندازی بین طرفین شده که ۶ نفر از خانواده قاتل و ۲ نفر از عابرین و رهگذران مجروح می‌شوند.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در خصوص شهر‌های دارای آلوده‌ترین هوای کشور، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ شهر‌های تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشتند و بیشترین تعداد روز‌های هوای خطرناک هم مربوط به شهر زابل بوده است که ۱۵ روز هوای خطرناک داشته است.
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از دستور ویژه رئیس جمهور برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حوادث اخیر زاهدان خبر داد و گفت: رئیس جمهور در این دیدار تاکید کرد که حساب مردم استان از گروه‌های تروریستی و آشوبگران جداست.
پیش‌تر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده بود که مدارس مقاطع مختلف شهرستان زاهدان به منظور حفظ آرامش خانواده‌ها و رعایت مسائل امنیتی روز شنبه تعطیل است.
سوال نماینده مردم زابل از وزیر نیرو در جلسه علنی عصر امروز مجلس اعلام وصول شد.
علی ملاشاهی گفت: صبح امروز بیشینه لحظه‌ای سرعت طوفان شن در زابل به ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت رسید و میدان دید افقی را در محدوده فرودگاه شهر به ۲۰۰ متر کاهش داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ