هیئت دولت عربستان در نشستی به ریاست ملک سلمان، موضوعات مهمی از جمله آخرین روند مذاکرات میان تهران و ریاض را مورد رایزنی قرار داد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
آغاز گفتگو‌های ایران و عربستان با میزبانی عراق، مبدأ روندی بود که در جریان آن تحولات قابل‌توجهی در خاورمیانه رقم خورد؛ امارات و کویت پس از ٧ سال سفرای خود را به تهران بازگرداندند، مذاکرات عربستان و انصارالله برای پایان بحرانی ٩ساله شروع شد و روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از سرگرفته شد.
یک رسانه عربی در گزارشی به آخرین تحولات روابط تهران و قاهره پرداخت.
مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات مستقیم و محرمانه تهران و واشنگتن را تکذیب کرد.
احتمالاً «علیرضا عنایتی» مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید تهران در ریاض معرفی شود. وی اردیبهشت ۱۳۹۳ عهده دار سفارت ایران در کویت بود و ابتدای سال ۱۳۹۸ به عنوان مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه منصوب شد. عنایتی پیش از این در مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد نیز نقش فعالی داشته است. گزینه دیگری که به عنوان سفیر احتمالی ایران در عربستان مطرح می‌شود، «ناصر کنعانی» سخنگوی فعلی وزارت امور خارجه است.
به ثمر رسیدن مذاکرات تنش زدایی میان ایران و مصر، نیازمند تصمیمات سیاسی است که رهبران دو کشور باید در مورد مسائل اصلی موردِ مناقشه بگیرند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مطالب مطرح شده در ارتباط با توافق ایران و عربستان در نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال و طرح این ادعا از سوی این رسانه که قرار است فعالیت شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در پی توافق ایران و عربستان تعطیل شود، گفت: توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان در چارچوب مذاکرات محرمانه و عالی انجام شده است. عموماً رسانه‌ها در مورد این توافق‌ها به گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌پردازند، ولی شما این حق را به سخنگوی وزارت خارجه بدهید که در مورد گمانه‌زنی رسانه‌ای اظهار نظر نکند.
پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد.‌
به‌دنبال سفر بهمن‌ماه اقای رئیسی به پکن، شمخانی در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی آغازکرد.
بحث و گفت‌‌‌وگو درباره مسائل باقی‌‌‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف‌نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار دو دور مذاکره میان گروسی و اسلامی بود. هیات‌‌‌های فنی و کارشناسی آژانس نیز به سرپرستی ماسیمو آپارو معاون پادمانی گروسی در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.
امیر عبداللهیان درخصوص آخرین تحولات مذاکرات تهران و ریاض و تلاش بغداد برای بهبود روابط میان ایران و مصر و اردن گفت: صفحه جدیدی در روابط ایران و کشور‌های منطقه باز شده است و این در راستای سیاست خارجی ایران در دولت ابراهیم رئیسی است و کشور و حکومت‌های منطقه این پیام را به خوبی دریافت کردند.
نخست وزیر عراق در گفتگو با یک روزنامه سعودی از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد در آینده نزدیک خبر داد.
کاردار پیشین ایران در عربستان گفت: ایران هیچگاه مخالف مذاکرات با عربستان سعودی و هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس نیست و حتی برای گفتگو در سطوح بالاتر با عربستان آمادگی دارد.
«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق به رسانه‌های سعودی گفت که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به زودی برای گفت‌وگو درباره از سرگیری مذاکرات بین ریاض و تهران به بغداد سفر می‌کند.
وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه هیچ نیروی رزمی خارجی در این کشور وجود ندارد تأکید کرد که خاک عراق نباید مبدأ حملات به سایر کشورها باشد.
السودانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره وساطت بغداد در روابط تهران و ریاض اظهار داشت: «ما تمایل جدی ایران و عربستان سعودی برای ادامه نقش عراق به منظور نزدیک‌سازی دیدگاه‌های این دو کشور را احساس کردیم. ما مصمم به اجرای این نقش هستیم و بر این باوریم که این نقش طبیعی عراق است؛ نقش پیشگامی در نزدیک‌سازی نقطه‌نظرات مخالف.»
گزارش آسوشیتد پرس می‌افزاید: هیات ایران در سازمان ملل متوقف شدن این مذاکرات را تایید کرد اما هیچ توضیحی در این باره نداد. در بیانیه هیات ایران در سازمان ملل آمده است که «مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی پیش از تحولات اخیر در ایران و به دلایل متعددی متوقف شد». عربستان سعودی به درخواست ارائه توضیحاتی در این باره پاسخ نداد.
وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با یک روزنامه بحرینی با اشاره به اینکه بغداد آماده کمک به از سرگیری مذاکرات بین تهران و ریاض است، گفت عراق موافق سیاست های ترامپ در منطقه نبود.
سفیر تهران در بغداد تأکید کرد: «از دولت عراق خواستیم جدول زمانی برای انجام موضوع خلع سلاح معارضان تعیین کند».
به گفته فواد حسین، ناآرامی‌ها در ایران بُعدی منطقه‌ای دارد و ممکن است که بر سیاست‌های ایران و پیشبرد گفتگو بین تهران و ریاض تاثیر بگذارد.
ایران و عربستان تا کنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.
رئیس کمیسیون قضایی با بیان اینکه ابتدا باید در طرف سعودی نشانه‌ای از تمایل به برقراری مجدد ارتباط دیپلماتیک با ایران باشد، عنوان کرد: شیوه گفت‌وگو این نیست که با یک دست خنجر در پهلوی ایران بزنند و دست دیگر را با هدف حسن نیت به سمت ایران دراز کنند.
وزیر خارجه عربستان در ارتباط با مذاکرات تهران و ریاض گفت که این رایزنی‌ها هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است.
وزیر خارجه عراق درخصوص اعتراضات اخیر در ایران نیز خاطرنشان کرد که این مساله داخلی است، اما از فوت آن دختر بسیار متاثر شدیم.
مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: به خاطر حقوق مردم و منافع بلندمدت کشور به تهدید‌ها و ضرب‌الاجل‌های توخالی بی‌اعتنایی شد تا امتیازات کلیدی به دست آوریم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ