ناسا برای نخستین بار امواج صوتی یک سیاهچاله را که در «خوشه کهکشانی پرسئوس» قرار دارد، منتشر کرد. به گفته ناسا این تصور غلط است که فکر کنیم هیچ صدایی در فضا وجود ندارد. علت نبود صدا در فضا این است که حرکت امواج صوتی در خلاء ممکن نیست و به همین دلیل هیچ صدایی را نمی‌توان با گوش عادی در فضا شنید. دانشمندان ام‌آی‌تی با تقویت پژواک و صدای سیاه‌چاله‌ها، آن را به آستانه شنوایی انسان رسانده‌اند.
ناسا مشغول توسعه فناوری نوینی است که انقلابی در صنعت سفرهای هوایی ایجاد می کند و می تواند در ساخت هواپیماهای تجاری برقی با قدرت سفر طولانی تر به کار رود.
داده‌های اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا نشان می‌دهد که چرخش سیاره مریخ سریعتر از قبل شده است.
ژوئیه ۲۰۲۳ (۱۰ تیرماه تا ۹ مردادماه) گرم‌ترین ماه ثبت‌شده طی ۱۷۰ سال گذشته بوده است.
استارت آپ سازنده خودروی برقی «کانو» نخستین محموله خودروهایش برای انتقال فضانوردان را به ناسا تحویل داد.
ناسا در جشن تولد یک سالگی «جیمز وب» تصویری از مجموعه ابری «رو اوفیوچی»، منتشر کرد که نزدیکترین منطقه به زمین است که در آن ستارگان تشکیل می‌شود. نسبت به تلسکوپ‌های قبلی، جیمز وب برای مشاهده عمق بیشتری در فضا و زمانی دورتر طراحی شده است. ماموریت جیمز وب با هدف جسورانه مشاهده نخستین کهکشان‌ها در ابتدای عمر کیهان تعریف شده است. قابلیت‌های این تلسکوپ به مراتب بیشتر از نمونه قبلی، یعنی تلسکوپ «هابل» است.
نادری در نخستین سال پس از بازگشت به آمریکا به استخدام ناسا در آمد؛ جایی که آرزوی بسیاری از ایرانیان به ویژه کودکان و نوجوانان بود و حالا نادری با فعالیت در ناسا تبدیل به یک قهرمان برای آن‌ها شده بود؛ او در مدت ۳۶ سال حضورش در ناسا سمت‌های مختلفی در زمینه‌های فنی و مدیریتی بر عهده گرفت.
‌دومین ماموریت اسپیس‌ایکس و اکسیوم‌اسپیس به فضا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به پایان رسید. دو فضانورد اهل عربستان از اعضای تیم چهارنفره‌ای هستند که بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد، به زمین بازگشتند. یکی از این فضانوردان ریانه برناوی، ۳۴ ساله که در زمینه سرطان پستان پژوهش می‌کند، به عنوان نخستین زن عرب که به فضا سفر کرده، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. این پروژه ده روزه با حمایت و هماهنگی آژانس فضایی عربستان سعودی و مشارکت اسپیس‌ایکس، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن، با موفقیت به پایان رسید.
فضانوردان عربستانی با موشک اسپس‌ایکس عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند. ریانه برناوی، اولین فضانورد زن عربستانی است که به فضا می‌رود. همسفران او در این ماموریت، علی قرنی، دیگر فضانورد عربستانی، پگی ویتسون، فضانورد بازنشسته ناسا و جان شافنر هستند.
فیلم «چالش» با موضوع اعزام یک جراح به ایستگاه فضایی برای جراحی فضانورد آسیب‌دیده روز پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ماه در سینما‌های روسیه به نمایش درآمد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در اکتبر ۲۰۲۱، یک بازیگر و یک کارگردان را برای ۱۲ روز به ایستگاه فضایی اعزام کرد تا برداشت صحنه‌هایی از نخستین فیلم فیلمبرداری شده در فضا انجام شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم روسی، پروژه هالیوودی «ماموریت غیرممکن» با حضور تام کروز و مشارکت ناسا و اسپیس اکس را شکست داده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نمایش خصوصی این فیلم در اوایل ماه جاری از آن تمجید کرده بود.
پژوهشگران برای نخستین بار با استفاده از «تلسکوپ فضایی جیمز وب» (JWST) ناسا، یک سیاره فراخورشیدی را تایید کردند که به دور ستاره دیگری می‌چرخد.
ناسا همراه موشک فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس نخستین ماهواره برای رصد آب های سطحی سراسر زمین به فضا ارسال کرده است.
آرتمیس۱ که نخستین ماموریت ناسا از مجموعه ماموریت‌های طراحی‌شده برای بازگرداندن بشر به سطح ماه به شمار می‌رود، اکنون کامل شده است. کپسول بدون سرنشین اوریون روز یکشنبه در اقیانوس آرام فرود آمد و ماموریت ۲۵.۵ روزه خود را به مدار ماه و بازگشت از آن به پایان رساند.
نخستین ماموریت پروژه آرتمیس ناسا با موفقیت پایان یافت. در همین راستا یک کپسول بی سرنشین اوریون دیروز ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه به وقت آمریکا در اقیانوس آرام و در نزدیکی ساحل کالیفرنیا فرود آمد.
کپسول اوریون متعلق به ناسا در مسیر ماموریت آرتمیس یک همچنان به سمت ماه در حرکت است و در این میان نخستین ویدئو را ثبت کرده است.
یک فضاپیمای کوچک ناسا بالاخره به ماه رسید. کاوشگر ۲۵ کیلوگرمی«کپستون» وارد مدار ماه و به این ترتیب نخستین ماهواره کیوب ستی شد که به نزدیک ترین همسایه زمین رسید.
قرار است یک شرکت ژاپنی فضاپیمایی به ماه بفرستد و پس از جمع آوری خاک سیاره، آن را به ناسا بفروشد. این نخستین باری خواهد بود که یک شرکت خصوصی روی ماه عملیاتی انجام می دهد.
تا به حال هیچ کس صدای برخورد یک شهاب سنگ به سیاره دیگر را نشنیده است. این درحالی است که لندر «اینسایت» ناسا امواج صوتی از برخورد صخره فضایی با مریخ را ثبت کرده است.
شناور «شهید سلیمانی» جدیدترین عضو نیروی دریایی سپاه پاسداران محسوب می‌شود که مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح است.
ماموریت «آرتمیس یک» ناسا در حقیقت نخستین تست پرواز از برنامه فضایی آمریکا به همین نام است. این ماموریت یک برنامهٔ فضایی بین‌المللی با هدف فرستادن انسان‌ به ماه است.
پس از ماه‌ها و شاید سال‌ها انتظار، فردا دوشنبه ۲۹ اگوست (۷ شهریورماه ۱۴۰۱) فضاپیمای آرتمیس ۱ ناسا به سمت ماه پرتاپ خواهد شد تا نخستین قدم جدی برای بازگشت انسان به ماه، پس از دهه‌ها برداشته شود.
نخستین بخش از ماموریت آرتمیس ناسا آماده سفر به ماه است. قرار است هفته آینده فضاپیمای اوریون همراه ابر موشک SLS به فضا پرتاب شوند و دور ماه مدار بزنند.
با توجه به این که موشک "آرتمیس I" یا (Artemis I) بدون سرنشین ناسا قرار است اواخر این ماه پرتاب شود و نخستین ماموریت از سه ماموریت پیچیده‌ای به شمار می‌رود که راه را برای بازگشت انسان به ماه هموار می‌کند، شمارش معکوس برای فرستادن نخستین زن به ماه رسما آغاز شده است.
رییس صندوق توسعه ملی گفت: نمی‌خواهم مطرح کنم که برخی از این افراد آمده اند و نیروگاه هم زده اند و این در حالی است که یک دینار و یک سنت هم از خودشان نیاوردند و اصلا این کاره نبودند و با پول صندوق این کار‌ها را کردند. خب اگر قرار باشد، هر کسی با پول صندوق سرمایه دار شود، ۸۵ میلیون نفر در صف می‌ایستند و از پول صندوق می‌خواهند!
در چند روز گذشته شاهد انتشار تصاویر پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان بودیم. تلسکوپی که به فضا رفت تا نخستین روزهای تشکیل جهان یعنی ۱۳میلیارد سال قبل را برای بشر به نمایش درآورد و دید ما را به جهان متحول کند.