حل و فصل مشکلی که این روزها در فضای عمومی کشور با عنوان «بحران ریزگردها» از آن یاد می‌شود، جدا از ابعاد زیست محیطی و تخصصی، نیازمند به کارگیری ظرفیت‌هایی چون توانایی‌های دیپلماسی، اقتصادی، ارتباطی و راهبردی کشورهاست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
همه برنامه‌های کنترل تورم و توسعه اقتصادی کشور برای محقق شدن نیازمند دو زیرساخت اصلی هستند. نخست این که باید وضعیت داخلی کشور (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) به ثبات برسد و دوم این که مسائل سیاست خارجی در حوزه‌هایی همچون برجام و FATF نیز حل بشود. درواقع باید سرمایه گذاری خارجی وارد کشور و رونق اقتصادی ایجاد شود. در سایه این موارد، نظام عرضه و تقاضا بازسازی خواهد شد و در نهایت تورم قابل کنترل می‌شود. مجموعه این اتفاقات به افزایش اعتبار ایران در منطقه منتهی می‌شود
امروز همان طیفی که واکسیناسیون کرونا را به برجام و FATF گره زد و در ادامه تولید واکسن ایرانی کرونا را مسخره می‌کرد، در پی همسو‌سازی مسیر هنجارشکنی در مسئله حجاب است. امروز همان جریان سیاسی که به نساختن مسکن برای مردم افتخار می‌کرد، با دفاع از هنجارشکنی در مسئله حجاب، برای معیشت مردم اشک تمساح می‌ریزد. امروز همان طیفی که خودکفایی در کشاورزی را مزخرف می‌نامید، با دفاع از بی‌حجابی، مدعی است که حرف مردم را می‌زند.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام را مقصر عدم حصول نتیجه در گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران دانست.
نماینده روسیه در سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین امروز هشدار داد: هر روز که از سرگیری مذاکرات می‌ گذرد، ما به نقطه بی‌ بازگشت نزدیک می‌ شویم.
وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با همتای ایرانی خود در مسکو با اشاره به اینکه تهران و مسکو از رویکرد غرب در قبال کشرهای جهان ناراضی هستند، از احیای روابط تهران- ریاض استقبال کرد.
در این بیانیه آمده است: طرف‌ها بر اهمیت ازسرگیری اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای با ایران و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سریع‌ترین زمان تاکید کردند. در همین رابطه، آن‌ها از همه شرکای [برجام]می‌خواهند تا برای تسهیل رسیدن به نتیجه‌ای مثبت از مذاکرات احیای برجام تصمیم‌های سیاسی اتخاذ کنند.
توافق اخیر را می‌توان در امتداد توافق قدیم دید و آن را «برجام ۲» نامید که البته، انتظار می‌رود با اتخاذ رویکردی استراتژیک از سوی ایران، فرجامی بهتر از «برجام یک» پیدا کند. در این صورت است که می‌توان مدعی شد «نگاه به شرق» نه سیاستی علیه تنش‌زدایی با غرب، که صرفا مسیری متفاوت برای رسیدن به مقصدی مشترک بوده است.
سید محمد صدر در واکنش به توافق ایران و عربستان گفت: واقعیت این است که برداشت‌هایی که از سیاست خارجی دولت بعد از روی کار آمدن می‌شد این بود که خیلی سیاست خارجی را جدی نمی‌گیرند، مهم نمی‌دانند و حتی صحبت‌هایی که در مورد برجام می‌کردند یا موضع‌گیری‌هایی که در مورد FATF و همین طور کشورهای مختلف داشتند، درک صحیحی از روابط بین‌الملل این واقعیت نداشتند که در دنیای کنونی نمی‌توان تکی زندگی کرد و سیاست انزواطلبانه داشت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه رایزنی‌ها و گفتگوهای دیپلماتیک با وزرا و مقامات عالیرتبه شرکت‌کننده در پنجاه‌ودومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین در سومین نشست فصلی این انجمن گفت: «سرنوشت برجام هرچه باشد، باید روند همکاری ایران و چین در مسیر پیشرفت خود ادامه یابد و کار با چین باید به‌عنوان یک سیاست دائم دنبال شود.»
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در برجام و مذاکرات با آژانس بن‌بستی نداریم، آنها هستند که از جبهه‌ای به جبهه دیگر می‌روند و روند را دچار مشکل می‌کنند.
درحالی که کیهان، روزنامه حامی دولت، امروز مدعی شده است که علیرضا اکبری از حامیان برجام و FATF بوده است، اما نگاهی کوتاه به نوشته‌های او، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
کیهان نوشت: براساس توصیه روزنامه جمهوری اسلامی برای یافتن ردپای جاسوس‌ها باید به سراغ کسانی بروند که مانند علیرضا اکبری همه توان خود را برای دفاع از برجام و FATF و مدعیان اصلاحات هزینه کرده بودند.
نعمت الله ایزدی، آخرین سفیر ایران در شوروی درخصوص تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ایران بر احیای برجام، می‌گوید که شاید خود روسیه هم بر این موضوع تاثیرگذار بود. روس‌ها هم با رو شدن این مسئله سعی کردند آن را به برجام گره بزنند و بخواهند تا روشن شدن این وضعیت آن را به تعویق بیندازند.
روزنامه غربگرا در حالی در موضوع برجام و FATF دست پیش می‌گیرد و منطبق بر نقشه آمریکا، ایران را طرف متهم ماجرا معرفی می‌کند، که می‌داند طیف متبوع این روزنامه در دولت مدعی اصلاحات و اعتدال، خود مقصر ماجراست. در واقع آن‌ها هستند که باید توضیح بدهند چرا با وجود اجرای پنهانی ۳۷ بند از ۴۱ بند مطالبات FATF، ایران همچنان در فهرست سیاه این کمیته مافیایی وابسته به آمریکا و اروپا باقی ماند؟
امیرعبداللهیان طی توصیه‌ای صریح به آمریکایی‌ها گفت: بین ریاکاری و درخواست برای بازگشت به توافق و برجام باید یک راه را انتخاب کنید.
عبدی نوشت: آیا می‌خواهید یا می‌توانید که برجام و FATF را حل کنید یا خیر؟ البته در این فاصله ۱۶ ماهه دولت جدید دو پرونده اوکراین و حقوق‌بشر نیز اضافه شده است که اهمیت آن‌ها کمتر از قبلی‌ها نیست. باید پاسخ داد که آیا می‌خواهید یا قادر هستید که این پرونده‌ها را جمع کنید یا خیر؟ پاسخ‌های مبهم با، اما و اگر هم مشکل را حل نمی‌کند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اظهارات برخی مقامات غربی، آمریکا تشنه برجام است و می‌خواهد این توافق هرچه زودتر احیا شود؛ این اشتیاق درباره اروپا جدی‌تر و شدیدتر است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اظهارات برخی مقامات غربی، آمریکا تشنه برجام است و می‌خواهد این توافق هرچه زودتر احیا شود؛ این اشتیاق درباره اروپا جدی‌تر و شدیدتر است.
بر اساس گزارش این روزنامه اسرائیلی، کمیسیون مشترک برجام در «روز صفر»، روز امضای توافق، بدون حضور ایالات متحده تشکیل می‌شود و این کشور ۱۶۵ روز بعد می‌تواند به این کمیسیون بپیوندد.
رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که با وعده‌ی بازگشت به برجام پا به عرصه‌ی رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذاشت، تاکنون عملکردی همسو با پیشینیان خود در اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران داشته است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه روند مذاکرات کش و قوس زیادی پیدا کرده لازم است این موضوع در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: با نزدیک شدن به آستانه احیای برجام ادعای ترور بولتون و حمله به رشدی؛ عجیب است.
افزایش ساعت کاری ساتنا از امروز

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ