وزیر خارجه کشورمان گفت: سفر جناب سلطان عمان به تهران گام مهم جدیدی در مسیر تحکیم همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و عمان بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سفیر عمان در قاهره با اشاره به اشتراکات سیاسی کشورش با مصر خاطرنشان کرد که در سفر سلطان هیثم بن طارق به مصر به موضوع از سرگیری روابط تهران و قاهره پرداخته شد.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران اخیراً در مورد سیاست خارجی انعطاف‌پذیر سخن گفته‌اند. ایران در حال ترمیم روابطش با کشور‌های عرب خلیج‌فارس است و سفر هیثم بن طارق السعید، سلطان عمان به تهران، نشانه دیگری از این انعطاف است، زیرا عمان همیشه به‌عنوان یک میانجی بین تهران و غرب عمل کرده است. در عین حال، بسیاری از افسران ارشد سپاه پاسداران همیشه درباره برجام، یا همان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ انتقاد کرده‌اند.
تحلیلگر امور سیاسی و راهبردی عمانی با اشاره به سفر هیثم بن طارق به ایران، این سفر را بسیار مهم و راهبردی توصیف کرد و از پرونده های مهم مطرح در این سفر پرده برداشت.
سفر سلطان عمان به تهران از آن‌جا که این کشور در حال حاضر نقش میانجی در حل پرونده هسته‌ای ایران را برعهده گرفته است اهمیت بسیاری یافته است. طی ماه‌های گذشته هیئت‌های ایرانی و آمریکایی به مسقط رفت‌ و آمد داشته‌اند و به گفته‌ی تحلیلگران سفر سلطان عمان حاوی پیام پیشرفت قابل‌توجه این مذاکرات است.
رئیس جمهور دوم خرداد سال گذشته در صدر هیأتی عالی‌رتبه و به دعوت پادشاه عمان و با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت عمان سفر کرد.
وزیر خارجه عمان با انتشار توییتی به سفر سلطان این کشور به تهران واکنش نشان داد و آنرا در راستای صلح و ثبات دانست.
وزیر خارجه عمان با انتشار توییتی به سفر سلطان این کشور به تهران واکنش نشان داد و آنرا در راستای صلح و ثبات دانست.
سلطان هیثم بن طارق به دستور سلطان قابوس مسوولیت کمیته «سند چشم‌انداز عمان ۲۰۴۰» و برنامه‌ریزی برای آینده عمان را برعهده داشت. جوانگرایی یکی از مهم‌ترین شعار‌های او پس از تکیه زدن بر کرسی سلطنت در عمان بود. او پس از ادای سوگند قانونی بر ادامه راه سلطان قابوس به ویژه در سیاست خارجی در حکومت تاکید کرد و در ابتدای حاکمیت خود به قطر، عربستان و بریتانیا سفر کرد. هیثم بن طارق آل سعید یک هفته پیش از سفر به تهران به قاهره، پایتخت مصر نیز سفر کرده بود.
سفر سلطان عمان به عنوان یک میانجی‌گر قهار و پیام‌آور صلح به ایران، توجه تحلیلگران و ناظران امور منطقه و بین‌الملل را به شدت به خود مشغول کرده است.
علت انتخاب عمان برای میانجیگری این است که هم با ایران و هم با کشور‌های غربی روابط خوبی دارد و پیش از این نیز به عنوان میانجی عمل کرده است. مسیر تبادل زندانی بین ایران و بلژیک بر اساس معاهده دوجانبه‌ای رخ داد که ماه گذشته شکل گرفته بود. براساس این معاهده زندانیان بلژیکی در ایران می‌توانند دوران محکومیت خود را در خانه بگذرانند و بالعکس این موضوع نیز برای زندانیان ایرانی در بلژیک صادق است.
سلطان عمان در اقدامی گواه بر پیوند مستحکم بین این کشور و ایران، قرار است به تهران سفر کند؛ سفری در مقطعی حساس با هدف بهبود هرچه‌بیشتر روابط دیرپای مسقط و تهران.
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق روز پنج‌شنبه در توییتی به نقل از منابع موثق نوشت: «مذاکرات چراغ خاموش تیم فنی حوزه بانکی در یکی از کشور‌های همسایه هم اکنون به طور موفقیت آمیز به پایان رسید؛ یقینا به زودی شاهد گشایش در حوزه ارزی خواهیم بود!» این توییت در حالی منتشر شده که قرار است فردا یکشنبه هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان طی یک سفر دو‌روزه به ایران بیاید. سفری که ماه‌ها محل بحث و گمانه زنی بود؛ اوایل اسفند ماه بود که علی علیزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از احتمال سفر سلطان عمان به ایران در آینده نزدیک با موضوع برجام خبر داده بود.
یک تحلیلگر مصری به زوایای پنهان سفر سلطان عمان به تهران پرداخت.
سلطان عمان اوایل هفته آینده به ایران سفر می‌کند.
منابع عمانی اعلام کردند که هیثم بن طارق سلطان عمان یکشنبه آینده به ایران سفر می‌کند.
منابع عمانی اعلام کردند که هیثم بن طارق سلطان عمان یکشنبه آینده به ایران سفر می‌کند.
یک رسانه عربی به نقل از برخی منابع به سفر سلطان عمان به مصر و احتمال وساطت میان تهران و قاهره پرداخت.
سفر سرلشکر باقری به مسقط و دیدار با سلطان عمان، اهمیت نمادین سفر یک مقام نظامی ایران در شرایط کنونی منطقه را نشان می‌دهد. تهران فضای شکل‌گرفته در منطقه و تنش‌زدایی میان بازیگران را فرصتی برای پیشبرد سیاست همسایگی و همچنین تحقق نظام چندقطبی می‌داند که می‌تواند همکاری‌های دوجانبه نظامی و اقتصادی با کشورهای منطقه را تقویت کند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: عمان همواره همسایه و دوست قابل اعتمادی برای ایران است و مناسبات رو به رشد دو کشور با سفر سلطان عمان به تهران تقویت و تحکیم خواهد یافت.
تضمینی برای دست یافتن طرفین به توافق وجود ندارد. مقامات آمریکا مجددا بر کلیدواژه عدم‌تمرکز بر برجام تاکید کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه ارتباط سفر اخیر رابرت مالی به عمان با اظهارات یک‌نماینده مجلس در خصوص سفر قریب‌الوقوع سلطان عمان به تهران برای انتقال پیامی از واشنگتن به مقام‌های ایرانی را رد کرد.
سلطان عمان ضمن عرض تسلیت به رئیس جمهور بشار اسد و مردم سوریه بابت قربانیان حادثه زلزله، بر ادامه حمایت کشورش از سوریه برای غلبه بر اثرات زلزله و پیامد‌های جنگ و محاصره مردم سوریه تاکید کرد.
رئیس جمهور سوریه امروز در یک سفر رسمی به مسقط پایتخت عمان رفت و با سلطان این کشور دیدار کرد.
دفتر پادشاهی سلطان عمان اعلام کرد کرد «هیثم بن طارق آل سعید» فردا به امارات سفر خواهد کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سلطان عمان پیام کتبی رئیس جمهور کشورمان را تسلیم ایشان نمود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ