کانادا و عربستان سعودی تصمیم گرفته‌اند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، توافق میان ایران و عربستان مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک را یکی از عوامل تأثیرگذار بر ثبات منطقه توصیف کرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از سرگیری روابط ایران و عربستان به نفع دو کشور، جهان اسلام و کشورهای منطقه است و بازنده آن هم آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.
براساس اعلام وزارت خارجه قطر، دوحه و ابوظبی روابط دیپلماتیک خود را ازسر خواهند گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفتمان مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این گونه گفتمان نیست.»
وزیر خارجه کومور در دیدار با امیرعبداللهیان از تمایل کشورش برای ازسرگیری روابط رسمی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
یک دیپلمات ارشد چینی می‌گوید که در مذاکرات ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان، رئیس جمهور چین شخصا نقشی کلیدی ایفا کرده است.
پس از قطعی روابط چهارساله میان قطر و بحرین، دو کشور از ازسرگیری روابط دیپلماتیک خبر داده‌اند.
منابع خبری سوریه از حمله موشکی به پایگاه نظامی اشغالگران آمریکایی در سوریه خبر دادند.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا پس از توافق ایران و عربستان نشانه‌ای مبنی بر ازسرگیری روابط با بحرین، مصر و اردن وجود دارد، گفت: سلطان عمان در جریان سفر به منامه پایتخت بحرین ابتکاری را در خصوص بازگشت روابط ایران و بحرین داشتند که در همین راستا هیات‌های فنی دو کشور از اماکن دیپلماتیک بازدید کردند. ما از بازگشت روابط استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم موانع از میان برداشته شود
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا پس از توافق ایران و عربستان نشانه‌ای مبنی بر ازسرگیری روابط با بحرین، مصر و اردن وجود دارد، گفت: سلطان عمان در جریان سفر به منامه پایتخت بحرین ابتکاری را در خصوص بازگشت روابط ایران و بحرین داشتند که در همین راستا هیات‌های فنی دو کشور از اماکن دیپلماتیک بازدید کردند. ما از بازگشت روابط استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم موانع از میان برداشته شود
دریابان شمخانی که پس از سفر اخیر او به پکن، توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین اعلام شد، چند روز پیش به امارات سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و رایزنی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: ازسرگیری روابط عربستان و ایران الگوی خوبی برای حل اختلافات از طریق گفتگو است.
در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه مالدیو، ضمن استقبال از بیانیه سه جانبه ایران، چین و عربستان و توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، آمده است: در روشنی این تحولات مثبت و خوشایند، دولت مالدیو تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرد.
پس از اعلام احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، دولت مالدیو هم با انتشار بیانیه‌ای رسمی خواستار ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران شد.
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از سرگیری روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، دستیابی به آتش‌بس در یمن را سرعت می‌بخشد.
وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص توافق از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بیانیه صادر کرد.
تحلیلگران مسائل منطقه معتقدند توافق اخیر ایران و عربستان سعودی در زمینه ازسرگیری روابط دیپلماتیک ضربه ای مهلک به تلاش ها و اهداف نتانیاهو وارد کرده است.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در واکنش به توافق تهران و ریاض در زمینه ازسرگیری روابط دیپلماتیک، گفت: هر اقدامی که موجب خشم دشمن صهیونیستی بشود، گامی در جهت صحیح است.
وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای از توافق ایران و عربستان سعودی در زمینه ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد و آن را گامی در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه دانست.
دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت «حاج اسد محمود صغیر»(حاج صالح) در مجتمع امام مجتبی(ع) در جنوب بیروت گفت: حاج صالح نقش مهمی در متلاشی کردن شبکه های جاسوسی اسرائیل داشت.
سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به توافق ایران و عربستان، مدعی شد که دیپلماسی همراه با بازدارندگی و کاهش تنش، از اصول سیاست دولت آمریکا در منطقه است.
رئیس جمهور ونزوئلا گفت: از آمادگی کامل برای برداشتن گام‌هایی در راستای روند عادی سازی مناسبات دیپلماتیک، کنسولی و روابط سیاسی با دولت فعلی آمریکا و دولتی که در آینده ممکن است روی کار بیاید، برخورداریم.
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن احیای روابط دمشق و جنبش حماس را به نفع فلسطین و موجب تقویت قدرت محور مقاومت برشمرد.
استاد دانشگاه مسکو با اشاره به اینکه امنیت ترکیه به معنای امنیت سوریه است گفت: خروج آمریکا از سوریه محور اصلی گفت‌وگوها طی دیدار هیئت تُرک با بشار اسد خواهد بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ