طالبان همچنان همان ماهیت پیشامدرن و سازش‌ناپذیر خود در عرصه حکمرانی و تعاملات خارجی را حفظ کرده است؛ لذا انتظار تعامل منطقی از سوی طالبان با ایران در موضوع حق‌آبه هیرمند، بیش از آن‌که واقع‌بینانه باشد، بیشتر در دایره همان خوش‌بینی‌های خارجی از واقعیت قرار می‌گیرد
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
داستان مناقشه ایران و افغانستان بر سر گرفتن حقابه هیرمند ادامه دارد. تا این لحظه نیز بیش از 80 روز از هشدار ابراهیم رئیسی، در این باره گذشته و طالبان اعتنایی نکرده است! بر همین اساس معین‌الدین سعیدی، نماینده استان سیستان و بلوچستان (چابهار)، در گفتگو با تابناک بیان کرد که از راه دیپلماسی نمی‌توان این مشکل را حل کرد و همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی باید مطرح شود.
ابطحی در توئیتی نوشت: مشکل مهم فارسی‌زبانانی هستند که با تفکر طالبان حرف می‌زنند.
رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نوشت: مشکل مهم فارسی‌زبانانی هستند که با تفکر طالبان حرف می‌زنند.
وزیر دفاع دولت موقت طالبان در افغانستان در سخنانی با تأکید بر اینکه این کشور «خواهان بروز هیچ مشکلی با ایران نیست»، تصریح کرد: به هیچ‌گونه همکاری با آمریکا نیاز نداریم.
سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: موافقت‌هایی که اکنون صورت گرفته که ما بتوانیم و متخصصان ما بروند منطقه را ببینند و زمینه‌ساز شود برای این‌که ان‌شاءالله این آب رها شود، خواهشم این است که امروز سیستان دچار مشکل است.
وزیر دفاع طالبان مشخصا در مورد درگیری اخیر مرزی با ایران در نیمروز گفت: «مشکلی که با ایران پیش آمد، چهار روز برایم گزارش می‌آمد که آن‌ها توپ و هاوان شلیک می‌کنند. من (به ایرانی‌ها) گفتم این کار را نکنید و به نفع‌مان نیست »
من اخیرا بازدیدی از رودخانه ارس داشته ام و دیدم که به صورت محسوس دبی آب کاهش پیدا کرده است. اگر این سد سازی‌ها ادامه یابد شمال غربی ایران دچار مشکل می‌شود. در جمهوری آذربایجان نیز این فاجعه در حال وقوع است. ایران باید تحرکات جدی تری انجام دهد که بلای افغانستان و طالبان بر سر آذربایجان نیاید.
جمهوری اسلامی نوشت: دو ماه دیگر، عمر سلطه طالبان بر افغانستان به دو سالگی می‌رسد و مسئولان ما به جای آنکه از فرصت جابجائی قدرت حداکثر استفاده را برای تأمین امنیت در مرز‌های شرقی کشورمان کرده و مؤلفه‌های همبستگی دو ملت ایران و افغانستان را تقویت کنند، تمام وقت و نیرو و امکانات کشور را صرف تطهیر یک گروه تروریستی کردند که هر روز مشکل امنیتی جدیدی برای ما به وجود می‌آورد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه مرزهای شرقی کشورمان در آرامش کامل است، هیچگونه مشکلی وجود ندارد و تبادلات انسانی و تجاری به صورت عادی در حال انجام است، گفت: قبل از روی کار آمدن طالبان با دولت قبلی ارتباطاتی با مرزبان‌های آنان داشتیم و تقریباً مرز را مشترک اداره می‌کردیم و با آنکه مشکلاتی بود اما پاسخگو بودند؛ امروز اما با روی کار آمدن طالبان نشست‌هایی با آنان در تهران، کابل و در مرزها برگزار کردیم ولی همچنان مشکلاتی داریم زیرا نیروهای طالبان در مرز پاسخگو نیستند. نفرات آنها عوض می‌شوند، بدون تجربه هستند و اقدامات غیر متعارف انجام داده و تیراندازی‌های نا به جا دارند.
مادا ۹ که توسط تیمی متشکل از ۳۰ مهندس از Entop و ATVI ساخته شده است، به زودی در یک نوع الکتریکی نیز در دسترس خواهد بود. این شرکت مستقر در کابل قصد دارد این خودروی جدید را ابتدا قبل از عرضه جهانی در افغانستان به فروش برساند.
«درست است که ایران می‌توانست خوشحالی خود از خروج آمریکا از منطقه را دیرتر عیان کند و سفارت را تحویل طالبان ندهد، اما مشکل اصلی ناشی از تغییر مولفه‌های بین المللی و منطقه‌ای است که در سایه حضور طالبان در افغانستان دیده می‌شود. لحظه‌ای که طالبان موفق به فتح کابل شد و تصاویری از خروج هواپیمای آمریکایی منتشر شد که مردم افغانستان از آن آویزان شده بودند، اعلام کردم که خروج نیرو‌های ایالات متحده از افغانستان به این شکل که طالبان بتواند بدون هیچ زحمتی افغانستان را تسخیر کند، موضوعی بسیار حساسیت برانگیز است.»
وزیر کشور درباره تنش مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی های صورت گرفته، گفت: این درگیری،درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.
احمد وحیدی وزیر کشور درباره تنش مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی‌های صورت گرفته، گفت: این درگیری، درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.
وحیدی وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: در درگیری که در مرز سیستان و بلوچستان صورت گرفت، پاسخ مقتضی به مرزبانان افغانستانی داده شد. درگیری مختصری بود و برطرف شد، مذاکراتی هم با طرف طالبانی صورت گرفت، در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و مرز آرام و باز است. منبع: خبرگزاری صدا و سیما
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این معاهده همه مراحل حل مشکل را پیش بینی کرده است، گفت: در مرحله اول انتظار از دو ملت برادر، دوست و همسایه این است که بر اساس حسن همجواری و از طریق مذاکره و کارشناسی همانگونه که در خود معاهده مصوب پیش‌بینی شده مسئله را حل کنیم.
طالبان همچنان همان ماهیت پیشامدرن و سازش‌ناپذیر خود در عرصه حکمرانی و تعاملات خارجی را حفظ کرده است؛ لذا انتظار تعامل منطقی از سوی طالبان با ایران در موضوع حق‌آبه هیرمند، بیش از آن‌که واقع‌بینانه باشد، بیشتر در دایره همان خوش‌بینی‌های خارجی از واقعیت قرار می‌گیرد
خوب می‌دانیم که بسیاری از اشغالگران سفارت آمریکا بعد‌ها به صف اصلاح‌طلبان پیوستند و تجدیدنظری جدی در کارنامه سیاسی خود داشتند. خیل کثیری از مردم هم شهامت آن‌ها را ستودند و بابت صداقت‌شان تشویق‌شان کردند. امروز هم این مردم همان مردم هستند، اما مدافعان عجول طالبان همان صداقت و شهامت را دارند که بگویند: ما اشتباه کردیم؟ مدافعان طالبان به‌ظاهر از جمهوری اسلامی هم دفاع می‌کنند، اما از یاد می‌برند که جمهوری اسلامی اگر مقبولیتی پیدا کرد به‌دلیل مرزبندی با اسلام طالبانی بود.
جمهوری اسلامی نوشت: به هیچ وجه توسل به ابزار نظامی برای وادار ساختن طالبان به تمکین در برابر قانون و تعهداتی که خودشان نیز قبول دارند را جایز نمی‌دانیم و قویاً معتقدیم باید از طریق دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی و دست کشیدن از سیاست مدارا با این گروه، درصدد حل مشکل برآمد.
اصلاح طلبان مشکلی دارند که برخی از لایه‌های آن‌ها می‌روند به سمت فتنه و براندازی و هنجارشکنی که باید عقلای آن‌ها فکر کنند که این طور افراد را در معرض انتخاب قرار ندهند و به قول معروف از اصلاح طلب‌های خوش خیم استفاده کنند که کم هم نیستند. نظام و انقلاب را قبول دارند و حتی مقلد رهبری هستند، البته ممکن است در عالم سیاست باهنر یا رئیسی را قبول نداشته باشند خب قبول نداشته باشند، این گناه نیست و رقابت همین است.
استاد دانشگاه کابل با تاکید بر اینکه حق تحصیل زنان را خداوند، قرآن، پیامبر(ص) و دین ما داده است افزود: پس چرا ما به زنان به چشم تحقیر نگاه می‌کنیم؟
اسماعیل مشعل استاد دانشگاه در کابل در یک برنامه زنده تلویزیون طلوع مدارک تحصیلی خود را در اعتراض به ممنوعیت آموزش دختران از سوی طالبان پاره کرد.
وزارت دفاع دولت موقت طالبان اعلام کرد که یک بالگرد در حال پرواز آموزشی ، که در محوطه دانشگاه نظامی در کابل بوده بر اثر مشکل فنی سقوط کرده است.
سوءتغذیه کودکان همیشه در افغانستان یک مشکل بوده است. با این حال، یونیسف می‌گوید که وضعیت در سال گذشته تحت حکومت طالبان بدتر شده است.
انس حقانی گفته است که مسائل باقی مانده درباره مکاتب درسی دختران افغانستان حل خواهد شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ