رییس سازمان تات گفت: در جهان نقطه‌هایی به عنوان مناطق داغ تنوع زیستی وجود دارد که بایدحداقل ۲۵۰۰گونه گیاهی بومی با ۳۰درصد پوشش طبیعی اولیه باشد مانند جنگل هیرکانی که یکی از این مناطق است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
استان مازندران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد کمتر از ۸۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که بخشی از این تعداد در غرب مازندران وجود دارد.
فیلمی از تنوع زیستی ارتفاعات جنگل‌های هیرکانی مازندران شامل خرس قهوه‌ای، پلنگ، شوکا، گراز، تشی، روباه و گربه وحشی را مشاهده می‌کنید.
شاهرود- جنگل هیرکانی ابر شاهرود با وجود زباله ها و چرای سنگین دام و همچنین شخم زدن زمین ها، حال و روزی وخیم و نگران کننده پیدا کرده است.
رودبار- یک فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به وجود ۹ کانون غبار در استان گیلان گفت: جنگل های هیرکانی به شدت تحت تاثیر غبار هستند.
رودبار- مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در میراث فرهنگی گیلان، ایران را جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ذخایر ژنتیکی دانست و گفت: ثبت جهانی یک اثر همانند جنگل های هیرکانی پیش نیاز حفاظت از آن است.
امروز حفظ جنگل‌های هیرکانی یک مطالبه جهانی است و باید شرایطی به وجود آید تا ضمن حفاظت از عرصه‌های جنگلی، زیرساخت‌ها و تجهیزات اطفای حریق زمینی و هوایی در این مناطق تقویت شود.
شاهرود- چرای دام سنگین نشان از تخریب جنگل هیرکانی ابر می‌دهد جنگلی که به تازگی ثبت جهانی نیز شده است.
شاهرود-بخشی از جنگل ثبت جهانی شده «ابر» شاهرود توسط یکی از بهره‌برداران بخش خصوصی برای استفاده کشاورزی شخم خورده، این در حالی است که مسئولان عقیده دارند وی مجوز لازم را گرفته است.
شاهرود- بخشی از جنگل ثبت شده جهانی ابر شاهرود توسط یکی از بهره برداران بخش خصوصی برای استفاده در زمینه کشاورزی شخم زده شد این در حالی است که مسئولان عقیده دارند وی مجوز این کار را نیز دارد.
شاهرود- رئیس سازمان محیط زیست بابیان اینکه این سازمان مخالف جاده کشی در جنگل ابر است، گفت: توانمند سازی جوامع محلی در راستای حفظ طبیعت از برنامه‌های سازمان محیط زیست است.
گرگان- کشف پاکت آبمیوه ۱۷ ساله در جنگل هیرکانی النگدره، تلنگر جدی برای حفاظت بهتر از منابع طبیعی و محیط زیست است.
راکون یکی از ده ها گونه مهاجم در طبیعت ایران است که مانند چهره ساکت و محافظه کار خود آرام آرام در حال پیشروی به سمت قلمرو سایر گونه های ارزشمند در جنگل های هیرکانی است.
راکون و چندین گونه مهاجم دیگر مانند نوتریا و تیلاپیا به همین ترتیب می توانند با استفاده از مزیت های اکولوژیکی از جمله نبود رقیب در طبیعت و وفور منابع غذایی در جنگل های هیرکانی در زمان مناسب به صورت تصاعدی گسترش یافته و به یکی از گونه های آفت مهم و ویرانگر در کشور تبدیل شوند.
قورباغه‌ها دارای دو نوع غدد پوستی هستند، که یکی برای تولید رطوبت مورد نیاز پوستی به آن‌ها کمک می‌کند و دیگری تولید زهرآبه و موادی است که بتواند آن‌ها را در مقابل موجودات مهاجم نظیر باکتری و ویروس‌ها محافظت کند. به‌طور مثال قورباغه‌هایی که در محیطی مرطوب نظیر آمازون و یا جنگل‌های هیرکانی زندگی می‌کنند بدون این ترکیبات آلی تبدیل به طعمه‌ای آسان برای تغذیه قارچ می‌شوند.
آنچه که مدت‌هاست در نواحی مختلف عرصه‌های جنگلی مازندران با آن مواجه هستیم، تحمیل پایان زندگی بر درختی که ریشه در خاک دارد، سناریوی تلخ منفعت طلبان برای منابع ملی در مازندران شده و مواجه شدن با درختانی که به دست انسان آسیب دیده‌اند تا پس از مدتی خشک و از بین روند، فاجعه زیستی را عمیق‌تر ترسیم می‌کند.
این فیلم را علی غلامرضاپور در جنگل‌های هیرکانی مازندران گرفته است.
رشت- استاندار گیلان با تاکید بر اینکه نمایشگاهی از درخت هیرکانی باید در منطقه بهسازی شده سراوان ایجاد شود، گفت: بانیان وضع موجود زباله سراوان باید شناسایی و به دادگاه باید معرفی شوند.
جنگل‌خواران بخش‌های زیادی از جنگل‌های هیرکانی را از بین بردند.
کیادلیری در واکنش به اینکه با این دست‌درازی آیا احتمال خط‌خوردن نام جنگل‌های هیرکانی از فهرست یونسکو وجود دارد، می‌گوید: «این جنگل‌ها الان رفرنسی برای تمام دنیا هستند و برای بشریت مهم. وقتی تخریب ایجاد شود، می‌توانند ما را از فهرست خارج کنند، اما حفاظت از این جنگل‌ها باید مسئولیت اجتماعی خود ما باشد، نه اینکه به بهانه یونسکو از آن‌ها حفاظت کنیم.»
نمین- جنگل فندقلوی نمین در سایه بی توجهی مسئولان و سوء استفاده برخی فرصت‌طلبان در حال تخریب و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و گونه‌های نادر طبیعی است.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی با انجام عملیات اطفای حریق زمینی و هوایی مهار شده و درختان آسیب جدی ندیدند.
رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه با رای دادگاه‌های گلستان، نزدیک به ۲۳ هکتار از جنگل‌های استان امسال به منابع طبیعی بازگردانده شد، افزود: رای خلع ید این زمین‌های جنگلی در ۷۱ فقره پرونده در دادگاه‌های استان در کلاله، مینودشت، گالیکش، آزادشهر، رامیان، علی آبادکتول، گرگان، مراوه تپه و بندرگز صادر شده است.
رویشگاه هیرکانی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران با اهداف پژوهشی و آموزشی و حفاظتی در زمینی به مساحت ۷هکتار ایجاد شده است. در این بخش سعی شده تا گونه‌های درختی، درختچه‌ای و علفی که به‌صورت طبیعی در جنگل‌های هیرکانی وجود دارند، کاشته شوند.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نسبت به طغیان برخی آفات و ورود خسارت به درختان در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور هشدار داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ