وزیر امور خارجه گفت: طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محسن روحی‌صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان گفت: مرز مشخص است و این موضوع منازعه‌آمیزی نیست. در طول سال‌های اختلافی بین دو کشور این این مسائل نبوده و نخواهد بود. ما دو کشور همسایه هستیم و نباید به طرف نزاع و درگیری کشیده شود. راهی بجز گفتگو و مذاکره دو طرف نیست، باید طالبان را فهماند نقشه کجاست؟ مرز کجاست؟
با وجود تاکید مقامات ایرانی، اما حکومت افغانستان همچنان به راه خود می‌رود و با وجود وعده رفع مشکل از طریق گفتگو حقابه هیرمند تامین نشده است. از طرف دیگر شرایط مردم سیستان روز به روز بدتر و نگران‌کننده‌تر می‌شود. موضوعی که پیگیری و سرسختی هر چه بیشتر مقامات ایرانی برای گرفتن حق ایران از افغانستان را می‌طلبد و البته برای این اقدام ابزار‌های مهمی در اختیار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادای حق‌آبه ایران، نشانه‌ای از حسن نیت طرف افغانی برای گسترش روابط بعدی خواهد بود.
در جریان درگیری میان ارتش پاکستان و عناصر مسلح نزدیک مرز با افغانستان، ۶ نفر از هر دو طرف کشته شدند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حقابه هیرمند عنوان کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است و طرف مقابل نرمش از خود نشان داده است تا این روند از طریق دیپلماسی پیموده شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است و طرف مقابل نرمش از خود نشان داده است تا این روند از طریق دیپلماسی پیموده شود.
وزیر کشور درباره تنش مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی های صورت گرفته، گفت: این درگیری،درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.
احمد وحیدی وزیر کشور درباره تنش مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی‌های صورت گرفته، گفت: این درگیری، درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.
وحیدی وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: در درگیری که در مرز سیستان و بلوچستان صورت گرفت، پاسخ مقتضی به مرزبانان افغانستانی داده شد. درگیری مختصری بود و برطرف شد، مذاکراتی هم با طرف طالبانی صورت گرفت، در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و مرز آرام و باز است. منبع: خبرگزاری صدا و سیما
زابل- جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور در بازدید از مرز شرقی کشور در سیستان و بلوچستان گفت: در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباه رخ می‌دهد.
دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مردم و نخبگان دو کشور به هوش باشند هر نوع درگیری به زیان راهبردی هر دو کشور ایران و افغانستان است.
وزارت دفاع حکومت طالبان افغانستان در صفحه توئیتر رسمی خود با انتشار بیانیه‌ای در توضیح رویداد مرزی روز گذشته، مدعی شد که طرف ایرانی عامل شروع درگیری مرزی دیروز بین دو کشور بوده است.
سخنگوی وزارت کشور طالبان امروز در ارتباط با تنش مرزی نیروهای این گروه با ایران مدعی شد: در ولایت نیمروز نیروهای مرزبانی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند!
منابع محلی در نیمروز، از وقوع درگیری میان نیرو‌های طالبان و مرزبانان ایرانی در شهرستان کنگ استان نیمروز در مرز میان افغانستان و ایران، خبر داده‌اند. این درگیری روز شنبه ششم خرداد ماه، حوالی ظهر به وقت محلی آغاز شده و کماکان ادامه دارد. منابع رسمی از هر دو طرف تا این لحظه این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.
عمل به تعهدات آبی و احیای حق آبه ایران، آزمونی واقعی تعیین و کننده برای طالبان است. موضوع حق آبه، میزان صداقت طرف افغانستانی برای تعامل دوستانه با ایران را راستی آزمایی می‌کند.
امیرعبداللهیان: باید هیئت فنی از وزارت نیروی ما به طور مشترک با طرف افغانستانی از سد کجکی بازدید کنند و میزان آب را بسنجند و بر مبنای آن اعلام کنند که آیا در صورت رهاسازی آب این آب به منطقه سیستان وارد می‌شود یا نمی‌شود.
امیرعبداللهیان: باید هیئت فنی از وزارت نیروی ما به طور مشترک با طرف افغانستانی از سد کجکی بازدید کنند و میزان آب را بسنجند و بر مبنای آن اعلام کنند که آیا در صورت رهاسازی آب این آب به منطقه سیستان وارد می‌شود یا نمی‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تامین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد.
مدیر صدور اسناد و مدارک بین المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جزئیات تردد وسایل نقلیه موتوری بین ایران و عراق را شرح داد و گفت: طرف عراقی هنوز کارنه دوپاساژ را صادر نکرده است.
امیر موسوی با بیان اینکه عمده دلیل درگیری‌های مرزی اخیر با افغانستان این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده، گفت: این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیروهای نظامی و انتظامی نیست.
امیر سرلشکر موسوی با بیان اینکه عمده دلیل درگیری‌های مرزی اخیر با افغانستان این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده، گفت: این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیرو‌های نظامی و انتظامی نیست.
وزیر نیرو در تشریح دستاوردهای سفر یک روزه خود به افغانستان گفت: طرف افغانستانی پذیرفت که دیگر جریان آب به سمت شوره‌زار گود زره منحرف نشود و آب در مسیر طبیعی خود به سمت ایران جریان یابد.
مدیرعامل یک مجموعه فولادی گفت: مجموعه اقدامات برای کاهش عدم‌النفع مدیریت مصرف از جمله انتقال تامین تعمیرات اساسی به زمان مدیریت مصرف در دستور کار فولاد مبارکه قرار دارد.
در این درگیری‌ها نیرو‌های طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد شلیک کرده‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شده است. برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند، در این درگیری، یک تن از طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی شده است که منابع مستقل چنین موضوعی را تاکنون تایید نکرده‌اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ