تاکنون مشکل حق آبه هیرمند حل نشده است. بسیاری از متخصصان و حتی شهروندان اهل سیستان و بلوچستان تداوم این معضلات را ناشی از ضعف دیپلماسی ایران در حوزه پیگیری حق آبه هیرمند و عدم استفاده ایران از فرصت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارد، می‌دانند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده مردم زابل در مجلس گفت: حقابه هیرمند هنوز تأمین نشده است و انتظار می‌رود رئیس جمهور و وزرای مربوطه هر چه سریع‌تر در این منطقه حضور پیدا کنند تا برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.
با وجود تاکید مقامات ایرانی، اما حکومت افغانستان همچنان به راه خود می‌رود و با وجود وعده رفع مشکل از طریق گفتگو حقابه هیرمند تامین نشده است. از طرف دیگر شرایط مردم سیستان روز به روز بدتر و نگران‌کننده‌تر می‌شود. موضوعی که پیگیری و سرسختی هر چه بیشتر مقامات ایرانی برای گرفتن حق ایران از افغانستان را می‌طلبد و البته برای این اقدام ابزار‌های مهمی در اختیار دارد.
مردم سیستان در اعتراض به عدم تخصیص حقابه هیرمند ازسوی طالبان و همچنین دیپلماسی آبی منفعلانه وزارت امور خارجه در میدان یعقوب لیث زابل تجمع کردند. در این تجمع جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر گرد هم آمدند و شعار‌هایی دادخواهانه سر دادند و خواستار دیپلماسی فعال از سوی دولت شدند. شعار‌هایی از قبیل "نابودی سیستان، نابودی تنگه احد ایران است. "، "حق آبه و هوای پاک" و ... از سوی مردم سر داده شد. همچنین در میانه این اعتراض، استعفای دو نماینده سیستان و پاسخگو کردن وزیر امور خارجه ایران در رابطه با حقابه هامون مطالبه شد.
وزیر نیرو از پیگیری حق آبه هیرمند خبر داد و گفت : برای مدیریت مصرف آب میزان مصرف هر واحد ساختمانی به روش التراسانیک اندازه گیری می شود.
روزنامه جمهوری اسلامی درباره حقآبه هیرمند نوشت: همه ظرفیت‌های دیپلماسی را، همه توان بین‌المللی را "به خط" کنید برای گرفتن این حق قانونی. اما نه چنان که وعده فرمودید اقتصاددان‌ها را به خط خواهید کرد!
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در موضوع حق آبه ایران از هیرمند نیز گفت: پیگیری این موضوع را از مسیرهای سیاسی و حقوقی در دستور کار داریم.
در نقشه‌های تهیه شده از سد کجکی، روند افزایشی آب ذخیره شده در پشت این سد در بازه مهرماه ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ به وضوح قابل مشاهده می‌باشد.
برای نخستین بار تصاویری از توافقنامه حق آبه میان دو کشور ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ منتشر شده است.
متقی همچنین ادعا کرد: خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد که نباید از نظر دور داشت. بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بر منابع آبی کشور وارد شده است.
مجلسی در خصوص اینکه آیا ایران و طالبان بر سر حقآبه هیرمند کنار می‌آیند؟ گفت: مساله فی ما بین ایران و طالبان فقط هیرمند نیست. طالبان با در پیش گرفتن سیاستی ضد ایرانی که متاسفانه این سیاست ضد ایرانی، ایران را در جهان از منظر سیاست بین المللی در انزوا قرار داده است، این پیش بینی‌ها را به وجود می‌آورد که در آینده طالبان در داخل کشور افغانستان با درگیری با جمعیت بالای خراسانی و تاجیک مواجه کند.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی از حقوق ملت ایران در گرفتن حق آبه هیرمند از طالبان دفاع کرده و واکنش دقیق، هوشمندانه و قاطعی در این زمینه نشان دهد.
محمدباقر قالیباف گفت: توافق درباره حق آبه هیرمند بخشی از تاریخ بلند همسایگی دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان و غیرقابل خدشه است.
عدم پرداخت حق آبه هیرمند از سوی طالبان سوژه‌ی کاریکاتور مهدی عزیزی کارتونیست روزنامه‌ی هم میهن شده است.
عدم پرداخت حق آبه هیرمند این روز‌ها به مسئله‌ای نگران‌کننده تبدیل شده؛ این موضوع، اما با هشدار رئیس جمهور کشورمان به طالبان و واکنش این حکومت ابعاد جدیدی پیدا کرده است. کارشناسان پاسخ طالبان به هشدار اخیر ابراهیم رئیسی را توهین آمیز و تند تلقی کرده و به بررسی آن پرداخته اند.
زاهدان- وزیر امور خارجه با تشریح پیگیری‌ها در رابطه با حقآبه هیرمند، از اعزام هیئت ایرانی برای بررسی ذخایر آبی سد «کجکی» خبر داد.
چابهار- رئیس جمهور پیرامون حقابه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد و گفت: دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.
حجت الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور گفت: حقآبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند؛اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود.
چابهار- وزیر امورخارجه، گفت: مسئله پیگیری حقآبه رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تا کنون در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی جهت مسائل حوزه انتخابیه ،پی‌گیری حق آبه ایران از افغانستان و افزایش روند مهارجرت در سیستان و بلوچستان با وزیر امور خارجه دیدار کرد.
تجمع مردم پنج شهرستان منطقه سیستان شامل زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان برای مطالبه حق آبه هیرمند در بستر تالاب بین‌المللی خشکیده «هامون» محوطه کوه خواجه برگزار شد. مردم سیستان با تشکیل زنجیره انسانی در اعتراض به عملکرد دستگاه دیپلماسی و کمیساریای آب ایران نسبت به پیگیری حق‌آبه رودخانه هیرمند از افغانستان اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. / تسنیم
رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست از مذاکره ایران با افغانستان بر سر موضوع حق آبه هیرمند با سفر سلاجقه طی روزهای آینده به افغانستان خبر داد.
عملکردهای ضعیف و بدعهدی افغانستان برای تحقق حق آبه ایران از هیرمند، زخمی بزرگ و کهنه برای مردمان دیار رستم بر جای گذاشته که بیکاری، مهاجرت و هجوم ریزگردها بخشی از تبعات آن است.
وزیر نیرو در رابطه با دستاوردهای سفر اخیر خود به هیرمند گفت: تامین حق آبه قانونی کشور هیرمند مورد تاکید است.
علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در تشریح سفر به افغانستان گفت: در این سفر بر اجرایی شدن معاهده ۱۳۵۱ هیرمند میان ایران و افغانستان و بهره مندی ایران از حقابه هیرمند تاکید شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ