ناآرامی‌ها و درگیری‌های خیابانی در سودان از دیروز بار دیگر تشدید شده و تاکنون ۵۰ نفر کشته و ۶۰۰ تن دیگر برجای گذاشته است؛ اما سوال اصلی این است نیروهای آغازکننده این درگیری چه کسانی هستند؟
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در پی تشدید بحران انسانی در خارطوم به دلیل ادامه درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع، کمپینی در راستای ارسال کمک‌های غذایی برای مردم محاصره شده در این شهر راه‌اندازی شده است.
وزارت خارجه چین اعلام کرد که در راستای اهداف بشردوستانه و کاهش بحران انسانی، علاوه بر ارسال محموله های پزشکی و مواد غذایی، کمک مالی هم برای دولت سودان ارسال خواهد کرد.
دمشق ضمن تاکید بر حل بحران سودان، خواستار مقابله کشورهای عربی و دوست با توطئه های خارجی علیه کشورهای عربی و اسلامی شد.
تنها 24 ساعت پس از استقبال ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع از تلاش‌های میانجیگرانه مصر در زمینه آتش‌بس، درگیری‌های شدید میان دو طرف به ویژه در منطقه خارطوم بحری مجددا از سرگرفته شد.
با تداوم درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، کمیته‌های پزشکی سودان نسبت به وقوع بحران بهداشتی در این کشور هشدار دادند.
دبیر کل اتحادیه عرب در دیدار با نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان بر لزوم تلاش‌های بین‌المللی جهت پایان دادن به بحران سودان تأکید کرد.
رئیس‌جمهور کنیا اعلام کرد که باز کردن کریدورهای بشردوستانه در سودان از موارد مورد نظر در ابتکار عمل حل بحران این کشور است.
وزارت خارجه آمریکا فروش تامین امنیت منطقه خاورمیانه را مستلزم فروش تسلیحات نظامی به عربستان دانست.
اتحادیه آفریقا اعلام کرد که نقشه راهی را که شامل ۶ بند است، جهت حل‌وفصل بحران سودان ارایه کرده است.
سازمان ملل متحد نسبت به احتمال آوارگی نزدیک به یک میلیون سودانی، افزایش قاچاق انسان و گسترش توزیع اسلحه در سودان هشدار داد.
با آغاز بحران و جنگ داخلی در سودان، سران امارات و عربستان سعودی به دلایل مختلف تمام تلاش خود را به کار بستند که هر چه سریعتر جنگ قدرتِ بین ژنرال‌ها را پایان دهند.
یک تحلیلگر سیاسی با اشاره به گذار قدرت از غرب به شرق، احیای روابط سیاسی تهران و ریاض نقطه عطفی در منطقه دانست و بحران جاری سودان را تکاپوی «اسرائیل» برای اخلال در نظم نوین منطقه‌ای دانست.
بحران انسانی در حال ظهور باعث نگرانی همسایگان سودان و سازمان‌های امدادی بین‌المللی شده است. این کشور ممکن است به سمت جنگی تمام‌عیار و حتی تجزیه پیش برود که پیامدهای گسترده‌تری برای خاورمیانه و بسیاری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا به همراه خواهد داشت.
سازمان ملل متحد با اشاره به احتمال گریختن بیش از ۸۰۰ هزار نفر از سودان در صورت تداوم درگیری‌ها، نسبت به وقوع بحران پناهندگی در این منطقه هشدار داد.
سازمان ملل متحد با اشاره به احتمال گریختن بیش از ۸۰۰ هزار نفر از سودان در صورت تداوم درگیری‌ها، نسبت به وقوع بحران پناهندگی در این منطقه هشدار داد.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی از روند گفتگوها میان طرف‌های درگیر در سودان حمایت می‌کند.
این درگیری همه نشانه‌ها و ظرفیت‌ها برای تبدیل شدن به یک جنگ داخلی طولانی‌مدت را دارد و همین باعث شده تا تسلط بر آن سخت شود.
ارتش سودان با پیشنهاد ابتکاری سازمان توسعه آفریقا برای حل بحران کنونی در این کشور موافقت کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : دستگاه دیپلماسی کشور، از ابتدای بحران در سودان، هماهنگی لازم را برای خروج اتباع ایرانی که در آن کشور اقامت دارند به طریق مقتضی انجام داده است.
وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای تصریح کرد: از اولین روز ابتدای بحران سودان، هماهنگی لازم برای خروج اتباع ایرانی که در آن کشور اقامت دارند، به طریق مقتضی انجام شده است.
وزیر امور خارجه امارات اعلام کرد: مذاکره بهترین راه برای دستیابی به سازش در حل بحران سیاسی سودان است.
منابع دیپلماتیک آفریقایی با بیان اینکه دو طرف سودانی در این مرحله راه حل نظامی را در اولویت قرار می دهند، افزودند که البرهان و حمیدتی یکدیگر را به اخلال در امنیت سودان متهم می کنند.
نخست‌وزیر سابق قطر بحران کنونی در سودان را نتیجه مداخلات خارجی و نصیحت‌های مغرضانه توصیف کرد.
یک منبع آگاه نظامی در ارتش سودان، به الجزیره اعلام کرد که ارتش کنترل مقر‌های نیرو‌های پشتیبانی سریع را در طیبه و سوبا در جنوب خارطوم و نیز مقر ریاست این نیرو‌ها واقع در نزدیکی فرماندهی کل ارتش را به دست گرفته است و آن‌ها را از منطقه «الریاض» در شرق پایتخت عقب رانده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ