اطلاعات می‌گویند حدود نیمی از ۶۰۰ آبخوان‌های آب زیرزمینی دشت‌های کشور در آستانه خشک شدن قرار دارند. مصرف آب‌های سطحی به میزانی غیرقابل باور رسیده و این باعث شده است تقریباً اکثریت تالاب‌های کشور رو به خشکی و کاهش سطح بروند. مجدد آمار از کاهش آب‌های قابل استحصال و استفاده به کمتر از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب می‌گویند. در همین توان ذخیره‌سازی حاصل از سدسازی‌ها نیز به سختی ۵۰ میلیارد مترمکعب را نشان می‌دهد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دو مدعی جدی این فصل رقابت‌های لیگ برتر در باران غافلگیرکننده تهران تمرین پرنشاطی را برگزار کردند.
نجف آبادی درباره موانع قانونی کردن توزیع الکل قانونی در کشور گفت: در ایران برای حفظ شعائر مذهبی و قانون دین درمورد عدم مصرف الکل برای مسلمانان قانونی شدم الکل خوراکی در کشور شدنی نیست، ولی باید فکری بکنیم که چرا مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشور‌هایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است. ما هم پای درددل دیگران می‌نشینیم و در جریان هستیم که مصرف الکل در کشور کم نیست. مصرف الکل حتی به صورت غیر قانونی هم باید شرایطی داشته باشد موجب مرگ افراد نشود.
رحیمی جهان آبادی در ادامه با بیان اینکه شکی در این نیست که مسأله بی حجابی امروز به یک بحران تبدیل شده و خانواده ها را نگران کرده است، عنوان کرد: اما این لایحه یک لایحه غیرکارشناسی است و نتوانسته است درد جامعه را ریشه یابی کرده است. این لایحه جریمه بی حجابی را همچون جریمه رانندگی تعیین کرده است که با تصویب دو فوریت و اجرای آن، مشکل بی حجابی حل نمی شود.
معترضان وابسته به گروه Just Stop Oil، فینال مسابقات قهرمانی راگبی در انگلستان را با دویدن به زمین و پاشیدن پودر نارنجی رنگ به سمت بازیکنان، قطع کردند. در نتیجه این رویداد دو تظاهرکننده دستگیر شدند. این گروه در صفحه توییتر خود نوشت: زمان برای مقابله با بحران آب و هواست. تا زمانی که دولت [بریتانیا]سوخت‌های فسیلی جدید را متوقف نکند، به اقدامات مخرب ادامه خواهیم داد.
شاهرود- کمبود شدید منابع آبی در شاهرود طی روزهای اخیر، وضعیت این شهرستان را بحرانی کرده است.
سمنان- بحران جمعیت در کنار آب دو دغدغه جدی مسئولان استان سمنان است حالا اما دولت مشوق‌هایی مانند مسکن ملی و همچنین بیمه سلامت را برای فرزندآوری در این استان اعمال کرده است.
بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، صدها میلیون نفر از مردم خاورمیانه و شمال آفریقا طی دهه آینده با کمبود جدی آب روبه‌رو خواهند شد.
سمنان- نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: موضوع بحران آب در سمنان بیش از آنکه به سمت حل مسئله حرکت کند، در حال تبدیل شدن به امری تبلیغاتی است.
آینده «استان‌های درگیر بالاترین نرخ فرونشست زمین» در دو سناریو بررسی شد. نتایج یک تحقیق از روند نشست زمین در پهنه‌هایی از کشور که محل سکونت نیمی از جمعیت ایران است، نشان می‌دهد، سرعت بالای برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در این مناطق باعث شده است از یکسو میزان «افت ذخایر آبی» زیرزمین تا ۴ برابر دهه‌های قبل و از سوی دیگر، نرخ سالانه فرونشست به حداقل ۵/ ۱ برابر سال‌های گذشته برسد. این بحران انسان‌ساز براساس مطالعات تیم تحقیق، ۷تهدید زیست‌محیطی و اقتصادی برای کشور در پی دارد مگر آنکه با «تدابیر ملموس» از سمت سیاستگذار مهار شود. محققان در این مطالعه تاکید می‌کنند، بحران فرونشست برخلاف بحران زلزله، قابل کنترل است؛ اما «فرصت، محدود است». در صورتی که روند برداشت از آب‌های زیرزمینی به روال حداقل یک دهه گذشته ادامه یابد، تلخ‌ترین سناریوی پیش‌رو، «تکمیل فرآیند فرونشست» و «مرگ آبخوان‌ها» خواهد بود که باعث بحران‌های جدید زیست‌محیطی و کشاورزی می‌شود. راهکارهای دستیابی به سناریوی دوم در جمع‌بندی این تحقیق، فهرست شده است.
جهان، با خطر جدی و خشن خشکسالی مواجه است. خطری که دیر یا زود دامن تمام ساکنان این کره خاکی را خواهد گرفت.
شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه شاهرود دچار کمبود شدید آب است، گفت: این شهرستان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و با تداوم شرایط کنونی تابستان دشواری را خواهیم داشت.
عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران نیز در این نشست توضیح داد: وضعیت آب کشور در حدی جدی است که ما آن را به‌عنوان ابرچالش کشور می‌دانیم، بنابراین موضوع کاملا ملی و همگانی است و تمام نقاط کشور با این چالش مواجه هستند.
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: سهمیه بندی آب در تهران وجود ندارد و برنامه‌ای ریزی هایی برای جلوگیری از رسیدن به آن مرحله در دستور کار است.
ریچارد اسپرینگمن نائب رییس شرکت «هولتک اینترنشنال» می‌گوید: انگلیس درنقطه حساسی قرار دارد تا از بحران انرژی گذر کند. برای اطمینان از امنیت انرژی پاک در ۱۰ سال آینده، به طرح‌های نیروگاه هسته‌ای متعدد و مکمل بر اساس فناوری راکتور آب تحت فشار نیاز دارد. این فناوری تایید شده است.
مهدی زارع کارشناس محیط زیست گفت: دولت اولین کاری که می‌تواند برای کنترل بحران آب انجام دهد آن است که ریسک جدید ایجاد نکند و موجب گسترش بحران نشود. برای مثال دولت می‌خواهد شهر و شهرک‌های جدید بسازد، اولین مسئله‌ای که در اینباره باید جدی گرفته شود آب است. متاسفانه در پروژه‌هایی که به اسم خانه‌سازی انجام می‌شود کمتر می‌شنویم که اولویت مصرف آب برایشان مطرح باشد.
شهر خرسون پس از آزادسازی تقریباً روزانه گلوله باران و قطع برق و آب به واقعیت جدیدی تبدیل شده است. در سرما، مردم را می‌توان دید که برای جیره غذایی یا آب در صف ایستاده اند. آن‌ها برای مردگان خود عزاداری می‌کنند و اجساد قربانیان جدید را که در اثر حملات ارتش روسیه در خون خود غلتیده‌اند، می‌پوشانند.
مدیر عامل آبفای تهران گفت: حدود ۲۳۰ هزار متر مکعب مخزن جدید به مخازن تهران اضافه می‌شود و در دهه فجر این پروژه به بهره برداری می‌رسد.
مدیر عامل آبفای تهران گفت: حدود ۲۳۰ هزار متر مکعب مخزن جدید به مخازن تهران اضافه می‌شود و در دهه فجر این پروژه به بهره برداری می‌رسد.
اهواز - بارش نخستین باران پاییزی موجب کدر شدن آب شرب در برخی از شهرهای استان خوزستان و بروز مشکلاتی برای مردم شد.
اهواز - اولین بارش تقریباً مناسب پائیزی کافی بود که آب شرب شهرهای مختلف خوزستان گل آلود شده و به رنگ شکلاتی دارید و تبدیل به معضلی برای مردم شود.
مطابق جدیدترین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، مازندران و گلستان بارش باران، وزش باد شدید موقتی و گاهی رعدوبرق آغاز می‌شود.
اصفهان- سخنگوی آبفای استان اصفهان گفت: با توجه به کاهش ذخیره سد زاینده‌رود، خشکی چاه‌های فلمن و کاهش آبدهی منابع آب زیرزمینی، اگر مصرف بهینه رعایت نشود با بحران آب در اصفهان مواجه خواهیم شد.
رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که بحران آب و هوا در اروپا جدی است و باعث افزایش ۱۰ برابری قیمتها خواهد شد.
مدیرعامل آبفای چهارمحال‌و‌بختیاری، بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ در روز‌های اخیر را عامل گل‌آلودشدن چشمه کوهرنگ دانست؛ چشمه‌ای که منبع تأمین آب شرب شهرکرد و شهر‌های اطراف است: «این گل‌آلودی باعث شد این چشمه از مدار مصرف خارج شود و تأمین آب شرب شهرکرد به مرز بحران برسد؛ بحرانی که مسئولان با وارد مدار کردن چاه‌های کشاورزی، شهرداری و... در‌صدد مرتفع‌کردن آن هستند. تعداد ۳۲ حلقه چاه از قبل فعال بود که در‌حال‌حاضر نیز فعال هستند و سه حلقه چاه جدید نیز از فرودگاه و شهرداری وارد مدار شده است».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ