«تنها یک سال پس از خروج آمریکا از افغانستان، این کشور عملا تصویری تیره و تاریک را از خود نشان می دهد. در این چهارچوب جدای از مردم افغانستان و رنج هایی که می کشند، خطر توسعه تروریسم مهمترین تهدیدی است که اکنون افغانستان با آن مواجه است. نباید فراموش کرد که کشورهای غربی و مخصوصا آمریکا اکنون بدون چشم و گوش در افغانستان هستند و همین مساله می‌تواند تهدیدات تروریستی گسترده ای را برای آن ها در ماه ها و سال های آتی به همراه داشته باشد».
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
متأسفانه مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.
گزارش سازمان ملل اعلام کرد که جمعیت پناه‌جویان افغان از ۲.۹ میلیون نفر به ۵.۷ میلیون نفر افزایش یافته است.
رئیس طالبان در روز عید قربان در افغانستان اعلام کرد تحت تاثیر قدرت هیچ کشوری نیستیم و بر سر اصول اسلامی نیز با هیچ کشوری معامله نمی‌کنیم.
تنش‌های آبی بین ایران و افغانستان به دهه‌ها قبل برمی گردد. تغییرات آب و هوایی و پایین آمدن سطح آب رودخانه‌ها به معنای بدتر شدن وضعیت است. هر دو کشور که با تحریم‌ها و اقتصاد‌های به شدت ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند، تحت فشار قابل توجهی قرار دارند.
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران گفت: تا جام ملتهای آسیا کیفیت تیم ملی روز به روز بیشتر می‌شود.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریم ۵۰ساله پارلمان اوکراین علیه ایران به دلیل این است که کیف بازیچه غربی‌ها شده تا به این وسیله کشورمان را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند.
تصویر سرباز وظیفه "مهدی احمدی" که در حین حراست و پاسداری از مرزهای عزت و شرف ایران اسلامی در درگیری مسلحانه با نیروهای تحت امر طالبان در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان به فیض شهادت نائل آمد. شهید "محمد مهدی احمدی" مجرد و ساکن استان خراسان شمالی بود.
رئیس جمهور به وزارت کشور ماموریت داد تا به نتیجه رسیدن تکلیف سازمان امور مهاجرین، امور مربوط به اتباع افغانستانی در یک سامانه ثبت شده و تحت اشراف دولت مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.
سرمربی تیم والیبال شهداب ایران گفت: نماینده افغانستان با جان و دل بازی کرد و حتی گاهی ما را تحت فشار قرار داد اما تیم ما از نظر فنی برتر بود و پیروز شد.
«دیوید مارتینون» سفیر فرانسه در سخنانی اعلام کرد که طالبان برای مدتی در افغانستان هستند و شهروندان این کشور باید برای افغانستانِ بعد از این گروه آمادگی داشته باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حدود پنج میلیون آواره مهاجر و پناهنده افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه توجه چندانی در ارسال کمک و حمایت از این جمعیت بزرگ ندارند و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز باعث شده که وضعیت آوارگان و پناهجویان تحت تاثیر قرار بگیرد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سران طالبان با صراحت می‌گویند، چون در ۲۰ سال گذشته افغانستان تحت اشغال بوده، قطعاً اشغالگران بر افکار عمومی اثر گذاشته‌اند و لذا شرایط مناسب برای انتخابات وجود ندارد.
سخنگوی طالبان پس از مشاهده اولین خودروی اسپرت ساخت افغانستان گفت: از اداره آموزش فنی و حرفه‌ای افغانستان تشکر می‌کنم که تحت چتر آنها، نخبه‌ها خدمات شایانی انجام می‌دهند.
غرب پس از فروپاشی کمونیسم شوروی مغرور شده بود و بهای آن را در عراق، افغانستان و بحران مالی جهانی (۲۰۰۷-۲۰۰۹) پرداخت کرد. در سال ۲۰۲۲ میلادی غرب که تحت تاثیر پوپولیسم در داخل و رشد خارق العاده چین قرار گرفته بود به چالش کشیده شد و جایگاه خود را پیدا کرد.
پیش از روی کار آمدن طالبان نزدیک به ۶۰۰۰ زن به عنوان سرباز یا کارمند برای نیرو‌های امنیت ملی افغانستان کار می‌کردند، اما پس از به قدرت رسیدن طالبان بسیاری از آن‌ها اخراج شده اند و یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته یا کشته شده اند.
فعالان زن افغان مخفیانه شبکه‌هایی حمایتی را برای زنان به حاشیه رانده شده در افغانستان تحت حکومت طالبان ایجاد می‌کنند.
این مرد ۲۸ساله تبعه افغانستان که نگهبان پارک بود، متهم است از اوایل امسال در بوستان مهرگان شهرک مینی‌سیتی تهران به بهانه پرسیدن ساعت به زنان حمله‌ور شده و قربانیان را در میان شمشاد‌ها و اتاقک نگهبانی در دام شیطانی‌اش گرفتار و اموال برخی زنان را سرقت کرده است. او تحت تعقیب بود و سرانجام بازداشت شد.
بورس کالای افغانستان تحت نظارت و کنترل گروه «پراید» از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌ طور رسمی راه‌اندازی شد و از اواخر سال ۲۰۱۳ توانست در عرصه تجارت کالایی در این کشور به‌عنوان بازاری پویا معرفی شود و بعد از امضای قراردادی در سال ۲۰۱۵ با یک شرکت عرب و جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری، بازار تجارت کالای آنلاین افغانستان در کابل آغاز به کار کرد و تجارتش را توسعه داد.
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: عملکرد طالبان ثابت کرد که نه فقط کشور افغانستان بلکه دولت‌های خارجی دیگر و جریان‌های سیاسی مختلفی در این سیاست‌گذاری دخیل هستند و ممکن است آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی ترکیه و پاکستان نیز در پشت پرده این تصمیم باشند؛ کشور‌هایی که منافع آن‌ها در ضدیت با کشور ماست سعی دارند تا از این موضوع سوء‌استفاده کنند و دولت افغانستان را برای تحت فشار گذاشتن کشور ما پیش قدم کرده‌اند.
اشرف غنی در گفتگویی اعلام کرد که حاضر نیست به افغانستان تحت سلطه طالبان بازگردد.
سوءتغذیه کودکان همیشه در افغانستان یک مشکل بوده است. با این حال، یونیسف می‌گوید که وضعیت در سال گذشته تحت حکومت طالبان بدتر شده است.
دادستان رفسنجان با اشاره به قتل ۱۰ نفر شامل ۶ افغانستانی و ۴ ایرانی توسط یک قاتل تبعه افغانستان، گفت: قاتل خودزنی کرده و هم اکنون در بیمارستان بستری و تحت بازجویی است.
سراج الدین حقانی سالهاست تحت تعقیب اف بی‌آی قرار دارد و جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای دستگیری‌اش تعیین شده است.
صحنه‌هایی از پایتخت افغانستان، تقریبا یک سال پس از حکومت مجدد طالبان بر این کشور را مشاهده می‌کنید. طی این مدت زنان با محرومیت از تحصیل، مجبور به پوشیدن برقع، ممنوعیت حضور در سیاست و رسانه، به تدریج از زندگی عمومی در افغانستان ناپدید شده اند. رژیم طالبان نسخه دقیقی از قوانین را وضع کرده است که جایی برای زنان که بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، باقی نمی‌گذارد. یک کارمند دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته من کارم را دوست داشتم، می‌توانستم به فرزندانم تحصیلات خوبی ارائه دهم. اما وقتی آن‌ها رسیدند مجبور شدم در خانه بمانم؛ و حقوقم را قطع کردند. من معتقدم که طالبان همان‌هایی هستند که قبلا بودند: رژیم تاریک.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ