رسانه‌های آلمانی اخیرا از احتمال فروش ۱۰۰ پهپاد چینی به روسیه خبر داده اند. بر اساس اعلام منابع غربی در ۲ هفته گذشته روسیه حملات پهپادی به اوکراین نداشته و احتمالا ذخائر پهپادی این کشور تَه کشیده باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در جریان نمایشگاه ARMY2023 روسیه دست کم دو نمونه پهپاد از سوی شرکت‌های چینی ارائه شده است که کپی برداری از پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶ محسوب می‌شوند.
کیهان نوشت: پژوهشگران اواخر جولای به کی‌یف سفر کردند و به بررسی لاشه‌های دو پهپاد تهاجمی پرداختند که در نبرد‌های جنوب شرق اوکراین به کار گرفته شده بودند. هر دوی اینها، ظاهرا پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران بودند، اما ماژول‌های الکترونیکی که در آن‌ها نصب شده، پیشتر در پهپاد‌های ردیابی روسیه کشف شده بود.
چین محدودیت های صادراتی بر برخی پهپادها و تجهیزات مرتبط با پهپاد وضع کرده است.
پهپاد‌های تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی روز چهارشنبه در جریان سفر رییس جمهور و هیات همراه به کنیا با حضور سیدابراهیم رئیسی در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.
دلیل اینکه ملخ‌های حلقوی ممکن است کم صداتر باشند، به خاطر شکل پیچیده آنهاست. این ملخ‌ها قدرت گرداب (حرکت مارپیچی هوا، آب یا مایعات دیگر) را که به طور طبیعی روی نوک پروانه اتفاق می‌افتد، به حداقل می‌رساند.
وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی، وزارت دادگستری و خزانه‌داری آمریکا به‌طور مشترک یک بیانیه به اصطلاح توصیه‌ای خطاب به جامعه بین‌الملل، بخش خصوصی و مردم منتشر کردند و در آن نسبت به خرید، توسعه و تکثیر هواپیما‌های بدون سرنشین ایران هشدار دادند.
بر اساس ادعای یک رسانه روسی، کریمه توسط حداقل شش پهپاد مورد حمله قرار گرفت که دو فروند از آن‌ها با موفقیت به اهداف خود رسیدند. این رسانه همچنین مدعی شد که پهپاد‌های شرکت کننده در این حمله Mugin-۵ بوده اند. علاوه بر این، مقامات رسمی کریمه تایید کردند که نیرو‌های پدافند هوایی روسیه دو پهپاد اوکراینی را که بر فراز این قلمرو پرواز کرده بودند، رهگیری کردند. یکی از پهپاد‌ها سرنگون شد و دیگری از طریق جنگ الکترونیک خنثی شد.
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: برای نخستین بار پهپادهای مجهز به سامانه‌های جنگالی وارد سازمان رزم نزاجا شده‌اند که همه این توانمندی‌ها موجب ارتقای بنیه دفاعی کشور در مواجهه با تهدیدات پیشرو است.
بنا به اعلام آناتولی، پهپاد مسلح بایراکتار تی. بی.۳ که نخستین پهپاد مسلح جهان با قابلیت پرواز و فرود از کشتی‌های با باند کوتاه است، پرواز‌های آزمایشی خود را امسال انجام خواهد داد.
هادیانفر با بیان اینکه از این پهپاد‌ها برای رصد و پایش جاده‌های طویل در استان‌هایی مانند کرمان، فارس و ... استفاده می‌شود، گفت: این پهپاد‌ها چند کار را انجام می‌دهند، اول اینکه اقدام به پایش جاده‌ها کرده و گزارش آن را برای پلیس ارسال می‌کنند. اقدام دوم اعمال قانون و جریمه خودرو‌های متخلف است، این پهپاد‌ها خودرو‌های دارای سرعت غیرمجاز و دیگر تخلفات حادثه‌ساز را شناسایی کرده و اطلاعات آن را به پلیس راه و ماموران مستقر در راه‌ها مخابره می‌کنند و ماموران نسبت به توقیف و اعمال قانون آن‌ها اقدام خواهند کرد.
در این بیانیه ادعا شده که اوکراین بین اواخر ژانویه و اوایل فوریه «دستکم ۲۴ پهپاد شاهد» را منهدم کرده است. عدم به‌کارگیری از پهپاد‌های ایرانی طبق ادعای وزارت دفاع انگلیس نشان‌دهنده خالی شدن انبار روسیه و تلاش احتمالی مسکو برای سفارش‌های جدید است.
بریتانیا تعدادی از سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین (UAS) را برای پشتیبانی از اوکراین توسعه داده و آزمایش کرده است. در میان این پهپاد‌ها یک پهپاد انتحاری قرار دارد که با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید می‌شود و به عنوان بخشی از برنامه توسعه سریع برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین در نظر گرفته شده است.
پهپاد‌ها پرندگان هوایی هستند که در ابتدا توسط یک فرد از راه دور کنترل می‌شدند، اما اکنون بدون کنترل انسان به صورت مستقل کار می‌کنند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از پیشرفت نظامی اسرائیل در تولید نسل جدید و پیشرو پهپاد‌هایی خبر داده که قادر به حمل بمب و مهمات به وزن یک تن خواهند بود؛ بمب‌هایی که با استفاده از جاذبه زمین و بدون صدا و دود عمل می‌کنند و به همین علت غیرقابل ردگیری‌اند و ممکن است تا لحظه اصابت هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشود.
گروهی از محققان دانشگاه پلی تکنیک شمال شرق(NPU) در چین روشی ابداع کرده اند تا با استفاده از لیزر پهپادها را برای همیشه در حالت پرواز حفظ کنند.
در حالی که پنتاگون تمرکز خود را به سوی چین و روسیه تغییر می‌دهد فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در حال آزمایش اقدامات نظارتی علیه ایران با استفاده از پهپاد‌های حسگر و هوش مصنوعی برای جبران کاهش حضور نیرو‌های امریکایی در خاورمیانه است تا شاید از این طریق بتواند بازدارندگی در برابر ایران را تقویت کند.
یکی از پهپاد‌های مهم ارتش چین TB-۰۰۱ است که برای پرواز در ارتفاع متوسط با مداومت پروازی بالا طراحی و ساخته شده است. این پهپاد را به نام «عقرب دو دُم» هم می‌شناسند.
رسانه‌های کانادایی گفته اند مرکز تحقیقات اروپایی «استیت واچ» (دیده بان دولتی) و مقامات اوکراین در پهپاد‌های ایرانی، قطعات ساخت شرکت کانادایی «تالیسمان وایرلس» (Tallysman Wireless) پیدا کرده اند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روشن است که پهپاد‌های ایرانی [در جنگ اوکراین] استفاده شده است. مستندات زادی در این زمینه وجود دارد. گمانه‌زنی‌هایی هم درباره استفاده از موشک‌های بالستیک [ایران] وجود دارد، اما هنوز مدرکی در این زمینه وجود ندارد.
ساخت تجهیزات پیشرفته‌ی موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکسهایش منتشر میشد، میگفتند این فتوشاپ است. حالا میگویند که پهپاد‌های ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس میفروشید، به فلان کس میدهید.
در حال حاضر مشخص نیست که آیا فدراسیون روسیه این پهپاد‌ها را خریداری خواهد کرد یا خیر، اما در روز‌های گذشته چند عکس باکیفیت از سلاح‌های زیر بال این پهپاد و دیگر پهپاد‌های ایرانی در فضای مجازی به بیرون درز کرد که فرصت صحبت در مورد آن‌ها را می‌دهد.
اگر ایران بتواند کیفیت بالا و برتری تکنولوژیک پهپادهایش نسبت به مشابه ترکیه‌ای را در میدان عمل ثابت کند، می‌توان انتظار داشت که تا سال ۲۰۲۸ دست‌کم بتواند جای ترکیه را در بازار گرفته و ۲۵ درصد ارزش بازار جهانی پهپاد‌ها را از آن خود کند؛ یعنی چیزی معادل ۶.۵ میلیارد دلار.
بنا بر اذعان برخی کارشناسان، پهپادهای ایران می‌توانند در بازار جهانی، رقابت کنند. این پهپادها به اندازه محصولات چینی یا غربی، پیشرفته‌اند.
بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ