این حقوق‌دان می‌گوید: «مسئله اینجاست که در جریان اعتراضات اخیر برخی دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند دانشجویانی را که در جریان این اعتراضات شرکت کرده بودند، بعضا از ورود به دانشگاه ممنوع یا آن‌ها را تعلیق کنند. این بخش ارتباط مستقیمی با فرمان عفو رهبری پیدا نمی‌کند. در واقع این دانشجویان در دستگاه قضا متهم نشدند و خود دانشگاه‌ها درباره آن‌ها تصمیماتی اتخاذ کردند. در نتیجه این دانشجویان مشمول عفو نمی‌شوند و برای حل مشکل آن‌ها باید به شیوه دیگری عمل کرد».
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پیرو سفر اخیر حسین امیر عبداللهیان به امارات و رایزنی رئیس دستگاه دیپلماسی با مقامات عالی‌رتبه این کشور و موافقت رییس امارات عربی متحده، تعداد ۱۵ نفر از اتباع ایرانی زندانی در آن کشور مورد عفو قرار گرفتند و بزودی پس از طی مراحل اداری، به میهن باز خواهند گشت.
به دنبال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به امارات و رایزنی با مقامات اماراتی، ۱۵ نفر از اتباع ایرانی زندانی در آن کشور مورد عفو قرار گرفتند.
سمنان- رئیس ندامتگاه مرکزی سمنان گفت: همزمان با عید سعید قربان ۱۰ زندانی ندامتگاه سمنان مورد عفو یا رضایت قرار گرفته و به آغوش خانواده بازگشتند.
رئیس قوه قضاییه گفت: به کمک خیرین از اجرای حکم قصاص نفس ۵۵۱ نفر گذشت شد و به آغوش خانواده بازگشتند.
نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه قوه قضاییه ثابت کرده در مواردی که کسی اشتباهی مرتکب شده و پشیمان است شرایط را برای عفو و بخشش مهیا می‌کند گفت: اما در مورد عوامل تروریستی محله خانه اصفهان مشاهده می‌شود که متهمان جایی برای عفو باقی نمی‌گذارند.
معاون قضایی قوه قضاییه با اشاره به گستردگی دایره مشمولان عفو رهبری اعلام کرد: تعداد عفوشدگان به عدد ۹۰ هزار نفر نزدیک شد.
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره صحت اظهارنظر عبدالرضا داوری -مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد- در توییتی، مبنی بر اینکه "کسی که محسن شکاری را دستگیر کرده بود، هدف سه گلوله قرار گرفته و به بیمارستانی که او بستری بوده، منتقل و ضارب هم دستگیر شده است، گفت: اگر دسترسی به آقای داوری داشتم سوال می کردم منبع گزارش شما چیست؟
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره صحت اظهارنظر عبدالرضا داوری -مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد- در توییتر مبنی بر اینکه "کسی که محسن شکاری را دستگیر کرده بود، هدف سه گلوله قرار گرفته و به بیمارستانی که او بستری بوده، منتقل شده و ضارب هم دستگیر شده است." گفت: اگر دسترسی به آقای داوری داشتم سوال می کردم منبع گزارش شما چیست.
محمدعلی نجفی چند ماه قبل درخواست عفو کرد که نامه او از طریق زندان در اختیار کمیسیون عفو و بخشودگی قرار گرفت و پرونده او نیز مثل بقیه زندانیان که درخواست عفو داده‌بودند، مورد بررسی قرار گرفت تا این‌که با درخواست عفوش موافقت شد.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه ۲۲ هزار نفر در حوادث اخیر مورد عفو قرار گرفته‌اند گفت: البته از این تعداد برخی آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد.
امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اوکراین، واهی بودن اتهامات مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت: هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد.
حجت الاسلام رحیمی گفت: این ادعا که عفو حتما باید بعد از صدور حکم قطعی اعمال شود موضوعیت ندارد و براساس اختیارات قانونی، مقام معظم رهبری می‌توانند فردی را که به عنوان متهم در مرحله تحقیقات و دادسرا قرار دارد نیز مورد عفو قرار داده و در واقع پرونده او را مختومه اعلام کنند و بدین ترتیب شخص دیگر به دادسرا احضار نشده و مورد تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرد و، ولی فقیه با اختیارات قانونی و شرعی می‌تواند عفو را در هر مرحله از پرونده قضایی اعمال نماید
رئیس قوه قضاییه گفت: زمینه‌ای را فراهم آورید تا محکومان و زندانیان و خانواده‌های آن‌ها بتوانند پرسش های خود را در باب عفو‌های اخیر مطرح کنند و چنانچه خود یا عضو زندانی خانواده خود را مشمول این عفو می‌دانند، اما به پرونده آن‌ها رسیدگی نشده، موضوع را جهت پیگیری منتقل کنند.
رئیس قوه قضاییه گفت: زمینه‌ای را فراهم آورید تا محکومان و زندانیان و خانواده‌های آنها بتوانند سؤالات خود را در باب عفوهای اخیر مطرح کنند و چنانچه خود یا عضو زندانی خانواده خود را مشمول این عفو می‌دانند اما به پرونده آنها رسیدگی نشده، موضوع را جهت پیگیری منتقل کنند.
دادستان کل کشور گفت: در عفو رهبری انقلاب این است که این افرادی که کشته سازی کرده و خسارت به بار آوردند، مورد عفو قرار نخواهند گرفت و باید در پیشگاه قانون و مردم جوابگو باشند.
رئیس قوه قضائیه گفت: مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را کردند تا بگویند مردم در صحنه نیستند، اما امروز می‌بینیم که مردم اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ با شور و ایمان در صحنه حضور دارند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اقدام حکیمانه مقام معظم رهبری در مورد عفو برخی فریب خوردگان فتنه اخیر را مصداق دیگری از جلوه‌های مردمی بودن و پایداری اجتماعی نظام اسلامی دانست.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: اخیراً نیز مقام معظم رهبری بسیاری از کسانی را که در وادی غفلت، دست به اقداماتی زدند، مشمول عفو قرار دادند و اجازه دادند تا ما در دستگاه قضایی بر مبنای معیار‌های پیش‌بینی شده، بررسی‌ها و تطبیق مصادیق را در قبال محکومان و زندانیان برای مورد عفو قرار گرفتن انجام دهیم تا بر همین مبنا، زندانیان واجدشرایط، آزاد شده و پرونده‌های تشکیل شده برای افراد در هر مرحله‌ای که قرار دارد، بسته شود.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: اخیراً نیز مقام معظم رهبری بسیاری از کسانی را که در وادی غفلت، دست به اقداماتی زدند، مشمول عفو قرار دادند و اجازه دادند تا ما در دستگاه قضایی بر مبنای معیار‌های پیش‌بینی شده، بررسی‌ها و تطبیق مصادیق را در قبال محکومان و زندانیان برای مورد عفو قرار گرفتن انجام دهیم تا بر همین مبنا، زندانیان واجدشرایط، آزاد شده و پرونده‌های تشکیل شده برای افراد در هر مرحله‌ای که قرار دارد، بسته شود.
اگر قرار باشد یکی از عبرت‌های روز‌های تلخ و پرالتهاب پاییز ۱۴۰۱ را برای سیاستگذاری‌های پیش رو مورد توجه قرار دهیم، مساله حفظ مرجعیت نهاد‌های سیاسی در چهارچوب جمهوری اسلامی می‌تواند از شاخص‌ترین آن‌ها باشد. نهاد‌هایی که درصورت القای پیام ناکارآمدی‌شان به جامعه، تکرار وقایع تلخ و آشوب‌های داخلی پاییز ۱۴۰۱ دور از انتظار نخواهد بود.
این عفو گسترده، از جمله عفوهای معیاری است که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد و مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. در اینگونه عفوها، رئیس قوه قضاییه معیارهایی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌کنند و در صورت موافقت ایشان بر اساس آن معیارها افرادی مشمول عفو قرار می‌گیرند.
متهم نورمحمدزاده گفت: من هیچ گونه سوء قصدی نداشتم، فقط جو زده بودم، من هیچ چوبی را به سمت کسی پرتاب نکردم، می‌خواهم من را مورد عفو قرار دهید، من را ببخشید تا به جامعه بازگردم.
معاون قضایی قوه قضاییه در تشریح جزییات عفو و تخفیف مجازات محکومان به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: ۱۲۳ محکوم امنیتی در لیست‌ها عفوی‌ها قرار گرفتند.
عفو بین‌الملل در بیانیه خود به منظور ابزار تاسف گفت: گروه عفو بین‌الملل عمیقا از بابت ناراحتی و خشمی که بیانیه مطبوعاتی ما در مورد تاکتیک‌های جنگی ارتش اوکراین ایجاد کرده، متاسف است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ