معاون اول رئیس جمهور گفت: تهران و پکن در خصوص پیگیری و عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور ایران به چین مصمم هستند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سفیرجمهوری اسلامی ایران در چین گفت: پکن در چارچوب طرح ابتکاری «کمربند-راه» به تهران پیشنهاد داده تا از اشتراک تاریخی در راستای گسترش همکاری‌های بین منطقه سین‌کیانگ و استان‌های مختلف ایران در جهت تسهیل حمل نقل کالات‌ها و ترانزیت استفاده نماید.
حجم جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حالی در ایران آب رفته که چین همواره مهم‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در ایران بوده است. در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد پول‌های چینی به سمت کشورهای همسایه سرازیر شده و سرمایه‌گذاران چینی به دنبال پررنگ شدن حضور خود در منطقه هستند.
سفیر جمهوری خلق چین در تهران نوشت: آمریکا و کشور‌های غربی در تلاش هستند تا جایگاه چین را به عنوان کشوری در حال توسعه انکار کرده و شایعات گوناگون نادرستی را منتشر کنند. قصد واقعی آن‌ها فشرده کردن فضای توسعه چین، انداختن مسئولیت اضافی بر دوش چین و ایجاد اختلاف بین چین و کشور‌های در حال توسعه است.
رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: ما به دنبال این هستیم که دفاتری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی چین دایر کنیم و به صورت معکوس نیز کشور چین در راستای تبادل فناوری دفتری در پژوهشگاه نیرو داشته باشد.
وزیرخارجه عربستان گفت: خیلی خوشحالم امروز در تهران حضور دارم. ما گفتگوهای مثبت و شفافی را داشتیم که در چارچوب تکمیل توافق دو کشور در پکن است.
وزیرخارجه عربستان گفت: خیلی خوشحالم امروز در تهران حضور دارم. ما گفتگوهای مثبت و شفافی را داشتیم که در چارچوب تکمیل توافق دو کشور در پکن است.
در پی توافق تهران و ریاض در پکن، اخیرا ایران سفارت، کنسولگری و دفتر نمایندگی سازمان همکاری اسلامی خود در عربستان را بازگشایی کرد.
وزارت خارجه چین امروز اعلام کرد که تهران، پکن و اسلام‌آباد امروز نخستین نشست سه جانبه خود را درباره مبارزه با تروریسم در پکن برگزار کردند.
یک کارشناس مسائل منطقه‌ای معتقد است در شرایط فعلی رخدادهایی عربستان و شخص ولیعهد سعودی منجر به تصمیم ریاض برای ارتباط و گرایش به سمت تهران شده است.
سفر جاری رئیس جمهور چین به روسیه و همچنین میانجی‌گری ازسرگیری روابط تهران-ریاض، تشکیل‌دهنده بخشی از تلاش‌های پکن برای بازتعریف چهره بین‌المللی چین و مقابله با هژمونی آمریکا است.
زیدآبادی نوشت: اینکه چین میزبانی وزیران خارجۀ ایران و عربستان را به عهده گرفته است، نشانگر ارادۀ این کشور برای کمک به عادی‌سازی رابطۀ تهران و ریاض است. ظاهراً چینی‌ها می‌دانند که بدون میانجیگری مداوم و مؤثر آنها، روند عادی‌سازی رابطه، شانس بالایی برای موفقیت ندارد و از همین‌رو، در صدد برآمده‌اند تا مرحلۀ نهایی کار، از اهرم‌های تشویقی و تنبیهی احتمالی در برابر دو کشور استفاده کنند.
زمانی که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه درباره طولانی بودن زمان سفر از تهران به پکن صحبت کرد، وزیر خارجه عربستان پاسخ داد: پرواز ریاض_تهران بیش از دو ساعت نیست.
سخنگوی وزارت خانه چین ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط، از آمادگی پکن برای کمک به تقویت امنیت و ثبات غرب آسیا خبر داد.
شبکه الاخباریه با انتشار ویدئویی از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان نوشت: وزیر امور خارجه ایران از طولانی شدن پرواز تهران به پکن گلایه کرد و وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به او گفت: پرواز بین ریاض و تهران فقط دو ساعت طول می‌کشد.
توافقی که با میانجی گری پکن انجام شد می‌تواند با موفقیت‌های بیش تری در سراسر منطقه همراه شود و سیلی‌ای به چهره سیاست‌های شکست خورده واشنگتن باشد. پکن از دید تهران و ریاض میانجی‌ای صادق بود در حالی که واشنگتن اغلب خود را به عنوان وکیل مدافع اسرائیل نشان داده است.
امیر کویت به مقامات ایران و عربستان به سبب امضای توافق آشتی میان دو کشور تبریک گفت.
پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد.‌
به‌دنبال سفر بهمن‌ماه اقای رئیسی به پکن، شمخانی در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی آغازکرد.
تهران قصد دارد روابط خود را با شریک استراتژیک اش چین گسترش دهد با این وجود، در این میان با موانعی جدی مواجه است.
روزنامه گلوبال تایمز ظرفیت بالقوه همکاری میان تهران و پکن را «عظیم» توصیف می‌کند. این روزنامه با اشاره به تبلیغات منفی امریکا درخصوص روابط ایران و چین می‌نویسد: «رویکرد حاصل جمع صفر ازسوی امریکا متکبرانه، مغرورانه و مستکبرانه است. چین و ایران ضرورتی نمی‌بینند که رفتارشان را بر این اساس تغییر دهند و بعید است که دو طرف مناسبات‌شان را به دلیل نارضایتی عده‌ای کاهش دهند.»
رئیس جمهور در دیدار با رئیس جمهور چین با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند، گفت: تحکیم روابط تهران - پکن در ارتقای امنیت جهان مؤثر است.
کشور‌های عاقل که چین هم یکی از آن‌ها است، کاری با این ندارند که ایران با عربستان یا اروپا مشکل دارد. بله البته متوجه هستند که چه می‌گذرد و در سیاستهایشان لحاظ می‌کنند؛ اما اگر بتوانند با عربستان کار اقتصادی بزرگ کنند و هم‌زمان با ایران هم کار اقتصادی خوب کنند این کار را انجام می‌دهند. این حالت‌های خود ماست که نگاهی می‌کنیم که ببینیم چه کشوری با دیگری خوب یا بد است. اما مراودات اقتصادی ربطی به این چیز‌ها ندارد.
سفیر سابق ایران در چین گفت: دولت چین در موقعیت کنونی روابط بین‌الملل بسیار علاقمند است که روابط خود را با ایران بسیار گسترش دهد، زیرا آنها از سوی غربی‌ها بر سر تایوان تحت فشار هستند.
حسین سیاحی، پژوهشگر سیاست بین‌الملل گفت: «جمهوری اسلامی ایران که از سال ۲۰۱۳ حساب ویژه‌‌‌ای روی قرار داشتن نام خود در طرح «کمربند و جاده» چین باز کرده بود، قرارداد ۲۵ ساله را فرصتی بی‌‌‌نظیر در جهت جذب‌‌‌ سرمایه‌گذاری پکن در زیرساخت‌‌‌های کشور در نظر گرفت؛ قراردادی که دربرگیرنده طیفی از موضوعات اقتصادی و امنیتی بود و این تصور را به وجود آورده بود که تهران و پکن را به شرکای اصلی منطقه‌‌‌ای تبدیل خواهد کرد.»

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ